DailyBusiness
: Cum evolueaza softul utilitar pe piata din Romania?
Cristian Dumitrescu: In mod sigur, in 2008, vom asista la o crestere a vanzarilor de software in acest domeniu cu cel putin 40-50%. Piata o estimam la circa 9 mil. euro. Noi ne-am propus anul acesta o crestere a vanzarilor cu 40%, dar deja am inregistrat o crestere cu 70%, ritm care se va pastra pana la finalul anului.
DB: Dintre segmentele pietei software pe care activeaza A&C Romania (mecanica, arhitectura, constructii, multimedia, utilitare – n.r.), care inregistreaza cea mai mare crestere anul acesta?
CD: In mod clar, infrastructura. Peste 60% dintre romani nu au apa curenta sau canalizare, Romania nu are autostrazi si strazile pe care le avem sunt proaste si necesita reparatii. Aici este „focusul” proiectarii.
DB: Cam cat la suta din afacerile A&C o reprezinta acest segment, de infrastructura?
CD: Acum 2-3 ani, segmentul acesta era aproape zero. Acum, reprezinta aproximativ 25% din cifra de afaceri a A&C, iar in 2008 prevad o crestere mult mai puternica.
DB: Ce pondere din afacerile Autodesk este adusa de A&C?
CD: In ciuda cresterilor inregistrate, ponderea este neglijabila. Autodesk estimeaza o cifra de afaceri de 2,16 miliarde, in timp ce noi estimam afaceri de 7 mil. euro in 2007.
DB: In comparatie cu evolutia vanzarilor din tarile emergente cum ar fi India sau tarile din America de Sud, unde se plaseaza Romania?
CD: Autodesk a anuntat o crestere medie a afacerilor in tarile emergente pe anul 2007 de 37%. Romania se plaseaza de cativa ani peste aceasta medie.
DB: Si in ceea ce priveste cifra de afaceri?
CD: Cum am spus, estimez pentru acest an 7 mil. euro, in crestere cu 2 mil. euro fata de 2006. In 2008, prevedem afaceri de peste 10 mil. euro. Comparat cu afacerile Autodesk din Cehia, de exemplu, unde infrastructura este bine dezvoltata, A&C Romania dezvolta afaceri la jumatate.
DB: Vedeti o crestere la fel de mare si pentru alti jucatori de pe piata software-ului utilitar din Romania?
CD: Nu cred ca alti jucatori de pe piata raporteaza astfel de cresteri. In principal din cauza faptului ca produsele Autodesk se bucura de cea mai mare popularitate, companiile venind catre noi, in special.
DB: Ce cota de piata pe segmentul software-ului utilitar detine A&C Romania si cine sunt concurentii principali ai A&C?
CD: Nu avem o statistica, dar eu cred ca detinem circa 80%. Concurentii nostri cei mai mari sunt jucatori importanti pe domeniul softului mecanic si in afara, cum ar fi SolidWorks. De asemenea, de la anul, avem informatii ca si-ar putea face intrarea pe piata jucatori importanti precum Man and Machine sau TechData.
DB: Cat din potentialul pietei locale de software utilitar este acoperit in prezent?
CD: Aici am realizat cateva studii, din care rezulta ca in 2006 nu acopeream decat circa 14-15% din potentialul total al pietei din Romania. Si aici vorbim de software utilitar vandut legal, pentru ca rata pirateriei este in continuare foarte mare.
Pirateria pe softul utilitar, mai mare decat la jocuri sau sisteme de operare
DB: La cat estimati rata pirateriei in cadrul produselor Autodesk in Romania?
CD: Din datele noastre, rata pirateriei pentru produsele A&C este de peste 80-85%, in conditiile in care pirateria software in Romania este in prezent de circa 69%.
DB: Cum incercati sa contracarati acest lucru?
CD: Am inceput o campanie anti-piraterie la inceputul lunii iulie, in special in media, campanii de direct mail si telemarketing de informare a utilizatorilor Autodesk si a potentialilor clienti. In aceasta campanie am investit circa 100.000 euro si este inca in desfasurare. Consideram ca am avut beneficii in valoare de 1 mil. euro.
DB: Cum vedeti rata pirateriei pe segmentul software-ului utilitar in urmatorii ani?
CD: Investitiile de peste 30 de miliarde euro preconizate in Romania pana in 2011-2012 in infrastructura, arhitectura sau constructii, vor duce la o crestere a cererii pentru software utilitar. Acest lucru va duce la cresterea ratei de piraterie pentru acest soft, iar noi incercam sa contracaram acest trend prin campanii anti-piraterie.
DB: Care sunt clientii dumneavoastra cei mai mari?
CD: Printre altii, Transelectrica, Dacia, Romtelecom, UPC, Kaufland, Rompetrol, Petrom, banci care proiecteaza sedii.
DB: Cum v-ati caracteriza viata profesionala ca manager?
CD: „Challenging”. Pe toate segmentele. De 17 ani de cand sunt aici, consider ca am comunicat bine cu firma, reusind in acest timp sa o ridic foarte mult. De la nimic, cat era in 1990, cand erau circa 3.000 de computere in toata Romania, pana acum, cand realizam afaceri de peste 7 mil. euro.