Peste 35% dintre plangerile inregistrate de Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor se refera la garantii. Sa fie acest lucru cauzat de slaba informare a consumatorilor sau inca exista o problema legislativa la noi in tara?
Iata o intrebare la care au incercat sa raspunda reprezentanti ai mediului de afaceri, dar si ai autoritatilor, in cadrul unei discutii privind drepturile consumatorilor.
“Consumatorul roman are aceleasi drepturi ca orice consumator european. Trebuie totusi sa facem o precizare: fiecare stat are dreptul sa isi stabileasca o legislatie care sa fie cel putin la nivelul celei din Uniunea Europeana”, a declarat Mihai Meiu, director in cadrul ANPC.
Cu toate acestea nu putem vorbi la nivel european de o garantie uniformizata, care sa fie valabila in toate statele membre. Garantia este nationala si data in conformitate cu legile fiecarui stat.
In cazul in care clientul este nemultumit de produs va intervine legislatia nationala, arata ANPC.
“Consumatorul are dreptul sa returneze produsul la inlocuirea acestuia sau la solicitarea contravalorii lui. In ce ordine? Aici intervine o problema. In Romania, cel care stabileste ordinea este producatorul. In functie de costurile acestuia, el va decide daca produsul se inlocuieste, se repara sau cumparatorul primeste contravaloarea. Consumatorului trebuie sa i se rezolve problema, dar producatorul va hotari cum”, mai spune Mihai Meiu.
Cele doua tipuri de garantii ale produselor: legala si comerciala
Garantia legala inseamna ca majoritatea produselor pe care le cumperi sunt garantate prin lege ca vor functiona corespunzator cel putin timp de doi ani, iar garantia comerciala specifica in mod clar perioada si domeniul de aplicare, datele de contact ale celui care ofera garantia, acoperirea geografica si faptul ca nu anuleaza garantia legala.
“Cred cu tarie ca in general consumatorii au un mijloc foarte puternic, despre care la noi nu se discuta foarte mult, acesta este votul, pentru ca votam cand alegem un brand, cand alegem un produs sau un magazin. Prin votul consumatorilor se va crea un brand sau un business”, spune Sorin Mierlea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania.
El este de parere ca exista o problema in ceea ce priveste educarea consumatorului, iar in ceea ce priveste informarea, mediul de business ar trebui sa isi asume unele responsabilitati.
“Agentul economic ar trebui sa fie mai constient referitor la ceea ce inseamna consumatorul, iar acesta din urma sa stie ca are atat drepturi cat si obligatii”, afirma Mierlea.
“Partea de educare si informare este foarte importanta si ar trebui sa fie constientizata de catre mediul de business”, sustine acesta, amintind ca un client mai informat are un potential mai mare de a ajunge un client fidel.
De ce vanzarile retailarilor online nu sunt la nivelul asteptat
“Cu toate ca atunci cand vorbim de comertul online, vorbim de o zona care a cunoscut o dezvoltare foarte rapida in ultimii ani in Romania, este o zona care intampina inca unele probleme”, afirma Marius Ghenea, presedintele Asociatiei Romanie a Magazinelor Online (ARMO).
Principalele obstacole in calea dezvoltarii comertului online tin atat de comerciant cat si de consummator, sustine Ghenea. Iar una dintre aceste probleme este legata problema educatiei privind drepturile consumatorilor.
“Sunt aspecte ce tin de comertul online care nu sunt cunoscute de consumatori, ei nefiind obisnuiti cu acest tip de comert”, spune presedintele ARMO.
“Exita anumite clisee, anumite mituri legate de siguranta achizitiei din perspectiva. De exemplu inca mai sunt consumatori care nu stiu ca au dreptul sa returneze produsul in termen de 10 zile de la achizitie si de a cere banii inapoi”, spune Ghenea.
El mai spune ca inca mai sunt consumatori care evita sa cumpere online “pentru ca le e frica sa achite cu cardul”.
“In realitate in proportie de 90% plata se face la livrare”, spune Ghenea.
In legatura cu dreptul cumparatorului de a returna produsul in 10 zile, Mihai Meiu atrage atentia ca exista si retaileri care scad un oarecare procent din valoarea produsului in cazul in care acesta a fost folosit in perioada respectiva.
“Ceea ce este ilegal. Consumatorul ar trebui sa stie asta. El are dreptul sa isi primeasca toti banii inpaoi”, spune Meiu.
Garantia de 2 ani vs. durata reala de viata a produsului
“In momentul de fata, ciclul de produs se scurteaza extraordinar de mult, iar in aceste conditii acea garantie de 2 ani impusa de Uniunea Europeana este un termen foarte lung. In special atunci cand vorbim de produsele IT&C, o piata care se modifica in permanenta”, afirma Marius Ghenea.
“Ce se intampla in mod concret? Consumatorul vine cu un produs inca in termen de garantie dar care nu mai exista de mult in gama deproduse a retailerului deci acesta nu mai poate fi inlocuit si autnci singura solutie este restituirea banilor. Ceea ce este iarasi o problema, pentru ca intre timp produsul s-a devalorizat. In acest caz, probabil cea mai buna varianta este inlocuirea lui cu un produs similar”, declara seful ARMO.
Majoritatea reclamatiilor sunt pentru produsele IT
Reprezentantii Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor arata ca in ceea ce priveste categoria de produse pentru care se inregistreaza cele maimulte plangeri este categoric IT-ul.
“28% dintre reclamatii sunt pentru telefoane mobile si peste 20% pentru tablete”, a declarat Mihaela Cocan, avocat APC.
Ceea ce este un lucru cat se poate de firesc, sustine Ghenea, revenind la ideea ca durata de viata a produselor este din ce in ce mai scurta, in special atunci cand vorbim de industria telefoniei mobile.
Iar numarul acestor reclamatii va creste in ceea ce priveste domeniul IT pentru ca tot mai multe produse intra in categoria gadgeturilor mobile, care sungt mult mai expuse la riscuri.
“Insa problema principala ramane informarea consumatorilor. Educarea lor costa si dureaza foarte mult,iar investitia s-ar putea sa nu fie prea rentabila”, a declarat Ghenea.
In prezent Comisia Europeana desfasoara o companie de informare a consumatorilor romani, sloganul acesteia este: “E dreptul tau! Actioneaza”. Scopul campaniei este acela de a-i incuraja pe consumatori sa isi sustina drepturile, sa ia atitudine si sa devina activi in apararea drepturilor lor. Crearea unui cadru legislativ esta insa, abia la inceput.