În urma studiului la care au participat peste 200
de companii, a rezultat un Indice pentru dezvoltarea de produse și soluții
software – Product Development Success Index (PDSI).
Au fost identificați șase factori care influențează performanța unei
companii specializate în software, dintre care unul s-a detașat ca fiind
decisiv – cultura organizațională:
- Cultura organizațională care include abilitatea de a atrage și de
a păstra în cadrul companiei personal foarte bine calificat, precum și
capacitatea de a le oferi angajaților oportunități de dezvoltare profesională
și programe corecte de recompensare și recunoaștere
- Feedback-ul care se referă la frecvența cu care companiile
solicită feedback de la clienții și utilizatorii finali pentru soluțiile și
produsele software lansate pe piață
- Comunicarea atât între membrii echipelor comerciale și
tehnice, precum și în rândul grupurilor responsabile de dezvoltarea de soluții
și produse software
- Personalul din cadrul companiei care se referă la mixul
corect între personalul angajat și consultanți, dar si între personalul
autohton și angajații străini
- Colaborarea care se referă la modul în care membrii echipelor
se ajută reciproc și pot depăși barierele ierarhice pentru a interacționa
eficient
- Monitorizarea timpului alocat/bugetat, adică indicatorii
tradiționali folosiți pentru evaluarea proiectelor de dezvoltare software
Factorii de mai sus sunt validați în funcție de
impactul pe care îl au asupra indicatorilor de performanță. Acest impact a fost
stabilit pe baza modului în care profesioniștii cu un nivel de experiență
ridicat, participanți la studiu, percep importanța factorilor respectivi în
determinarea succesului unui proiect de dezvoltare software.
„Cel mai
important factor identificat s-a dovedit a fi cultura organizațională a
companiei. Paradoxal, cel mai puțin relevant este monitorizarea timpului
alocat. Provocarea principală, dincolo de pachetul salarial efectiv, constă în
crearea de metode și programe de HR extrem de bine definite pentru a recompensa
și recunoaște succesul„, subliniază Cătălin Ștef, Senior Vice-President
3Pillar Global.
Factorul la care companiile au înregistrat cel mai slab rezultat se referă
la monitorizarea timpului alocat/buget, adică modul tradițional de a exersa
controlul asupra banilor și programului. Impactul acestui factor este relativ
limitat asupra succesului dezvoltării de produse software.
În urma studiului, au reieșit o serie de cerințe pentru companiile
specializate în furnizarea de servicii IT:
- Stabilirea unei culturi organizaționale în care conducerea companiei să
încurajeze cu adevărat inovația și să construiască un sistem care recompensează
și recunoaște realizările excepționale în domeniul inovației. Aceasta se poate
dovedi o sarcină dificilă, dar reprezintă cel mai important element de luat în
calcul pentru o companie care dorește să se bucure de succes în dezvoltarea de soluții
și produse software.
- Companiile
au nevoie să implementeze procese care sa le permită sa integreze continuu feedback-ul si informațiile colectate în
următoarea versiune a soluției sau produsului dezvoltate pentru a avea cu
adevărat impact în piață.
- Îmbunătățirea comunicării dintre si în
cadrul echipelor de dezvoltare, precum și între liderii tehnici și cei comerciali. Este, de asemenea,
important ca obiectivele, inclusiv cele de business pentru produsele ce urmează
sa fie dezvoltate, sa fie clare pentru echipele tehnice încă de la începutul
procesului de dezvoltare. De asemenea, perspectiva de ansamblu este un element
important
- Folosirea de practici agile de dezvoltare
software. Practicile
agile solicită companiilor să se concentreze pe atingerea dimensiunilor critice
identificate în acest studiu. Majoritatea companiilor folosesc cel puțin una
dintre caracteristicile agile, dar merită efortul de a conduce o revizuire
sistematică a modului iîn care reușesc să adere la setul complet al celor șase
caracteristici identificate de acest studiu. Un alt
aspect important relevant aici se referă la faptul ca organizațiile care au
succes sunt mai deschise la utilizarea de practici agile decât cele care
întâmpină dificultăți.
- Evaluarea
nivelului general de succes și concentrarea
pe depășirea obstacolelor pentru a le permite să se propulseze mai repede
atunci când vine vorba despre dezvoltarea de soluții și produse software și
tehnologii. Pentru aceasta, companiile trebuie sa înceapă cu obținerea
angajamentului intern, să continue cu implicarea resurselor necesare pentru
dezvoltarea de produse, respectiv să încheie cu dezvoltarea structurii de
personal corecte și a setului de competențe necesare.