- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Facturarea serviciilor de telefonie sau internet, o problema des reclamata de clienti

10 Oct, 16:50 • adrian.mihaltianu
Un numar tot mai mare dintre plangerile primite de ANCOM se refera la facturarea serviciilor de telefonie sau internet, potrivit datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii.
Facturarea serviciilor de telefonie sau internet, o problema des reclamata de clienti

In general, centralele operatorilor
sunt sisteme digitale, securizate, ai caror parametri sunt verificati
periodic, ceea ce reduce semnificativ posibilitatea aparitiei unor
erori de taxare a traficului cauzata de centrala operatorilor.
Totusi, taxarea incorecta poate fi generata de faptul ca
furnizorul, dintr-o eroare umana, nu a introdus in sistemul sau de
facturare oferta sau extraoptiunile de care beneficiaza un anumit
client.

De exemplu, R.M. din Bucuresti a
semnalat ANCOM o valoare mare a facturii la telefonie mobila cauzata
de implementarea gresita de catre operator a ofertei comerciale, caz
in care problema a fost remediata si s-au acordat despagubiri.

Pe de alta parte, plangerea
utilizatorului I.S., care contesta traficul de date efectuat de pe
telefonul mobil, nu a fost solutionata in favoarea acestuia, intrucat
nu s-a demonstrat o eroare de facturare. In acest caz nu a fost vorba
de facturare incorecta, ci de costuri neasteptate („socul
facturii”), care apar mai ales in cazul internetului mobil.
Asemenea costuri pot aparea ca urmare a faptului ca terminalul
utilizat permite conectarea accidentala/automata la internet sau are
instalate anumite programe care se actualizeaza automat, la fiecare
conectare, generand trafic suplimentar.

Pentru a evita astfel de situatii,
utilizatorii sunt sfatuiti sa verifice setarile terminalului pe care
il folosesc si aplicatiile sau serviciile instalate pe acesta. De
exemplu, in cazul in care este utilizata o conexiune wireless
gratuita, este bine ca telefonul sa nu fie setat sa se conecteze
automat la reteaua furniorului de internet in cazul in care semnalul
retelei wireless se pierde.

De asemenea, utilizatorii pot verifica
volumul de trafic consumat apeland la serviciul de contorizare a
traficului pus la dispozitie de furnizori, cu mentiunea ca acest
serviciu are un caracter orientativ.

Pentru a-si face o idee mai clara
despre consumul propriu, utilizatorii de telefonie si internet pot
solicita furnizorilor facturi detaliate, indiferent daca au abonament
sau cartela preplatita. Factura detaliata trebuie sa contina, printre
altele, informatii privind numarul de ore/volumul de trafic inclus in
abonament (limita de trafic), precum si traficul suplimentar
efectuat.

Totodata, din perspectiva legislatiei
din domeniul comunicatiilor electronice, contractele incheiate intre
utilizatori si furnizorii de servicii de telefonie si acces la
internet trebuie sa contina, pe langa preturile si tarifele aferente
fiecarui serviciu sau pachet de servicii contractat, si orice alte
informatii care ajuta la intelegerea modului de tarifare, cum ar fi
unitatea minima de tarifare a apelurilor sau a sesiunilor de date,
rotunjiri aplicabile (de exemplu primul minut indivizibil),
modalitatea de tarifare a SMS-urilor, ordinea de consum a
minutelor/SMS-urilor/MMS-urilor/apelurilor video incluse sau a
traficului de date inclus, dupa caz.

In ceea ce priveste inregistrarea
traficului de voce/date din centrala furnizorilor de servicii
de comunicatii electronice, prevederile legale in vigoare nu permit
Autoritatii sa efectueze controale pentru a determina corectitudinea
acesteia.

Autorizarea si verificarea sistemelor
si echipamentelor de masurare (inclusiv a celor prin care se
realizeaza contorizarea, dupa durata si distanta, a convorbirilor
telefonice) este exclusiv obligatia producatorilor sau a
reprezentantilor autorizati ai acestora, importatorii si beneficiarii
purtand intreaga responsabilitate privind calitatea respectivelor
mijloace de masurare, din punct de vedere metrologic.

Orice problema legata de facturarea
unui serviciu de comunicatii electronice trebuie reclamata in primul
rand furnizorului. In cazul in care utilizatorii sunt nemultumiti de
rezolvarea sesizarii adresate furnizorului, se pot adresa instantei
de judecata competenta, care ar putea solicita furnizorului reclamat
probe care sa ateste corectitudinea inregistrarii traficului, precum
datele tehnice inregistrate in centrala.

Citeste si: 5 ani de
portabilitate: Cati romani si-au tranferat numerele de telefon la
alti operatori

Urmărește Daily Business pe Google News