Piata totala de bunuri electrice monitorizata de GfK a fost de 308 milioane euro in al doilea trimestru al acestui an, dupa o scadere accentuata, de 46,8%, comparativ cu aceeasi perioada din 2008.
[img=316][/img]
Piata telecom
In al doilea trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008, salvata fiind de piata de smartphone-uri. Declinul vanzarilor de telefoane mobile si smart a ramas relativ stabil in prima jumatate a anului.
Piata foto
Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. „Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de 9 milioane de euro”, se precizeaza in raportul GfK.
Sectorul IT
Sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata de 59,2% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand valoarea de 87 milioane de euro.
„Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum, si partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptop-uri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbook-uri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebook-urilor traditionale”, se explica in studiu.
Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele.
Echipamentele de birou
Sectorul echipamentelor de birou a continuat sa inregistreze o scadere acuta, de 58,5%, in al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de 10 milioane euro.
Imprimantele si multifunctionalele au prezentat o tendinta de descrestere in vanzari, cauzata de nivelul scazut al dorintei consumatorilor de a cheltui.
Electrocasnice mici
Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si 25,8% in prima jumatate a anului. Vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu inceputul anului, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%.
„Si electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, indeaproape urmat de sectorul foto cu o crestere negativa de 43,2% pentru primele 6 luni. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut performanta cea mai slaba deoarece au avut o scadere accentuata de 47,2% si, respectiv, 51,4%”, se mentioneaza in studiul GfK.
Electrocasnicele mici si-au continuat ritmul de crestere negativa de 27,6% in T2-2009, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand 16 milioane euro. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala.
Electrocasnice mari
„Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declansat o usoara crestere, in special pentru categoria frigiderelor si congelatoarelor, comparand vanzarile acestui trimestru cu cele ale trimestrului precedent”, explica studiul GfK.
„Totusi, aceasta nu a salvat intreg sectorul de la scaderea de 38% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut. Chiar daca tendinta negativa incepe sa se atenueze in cazul incorporabilelor, incetinirea economica are, in continuare, un impact major asupra cererii consumatorilor pentru electrocasnicele mari”, mai precizeaza studiul.
In al doilea trimestru al anului 2009, vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 milioane de euro. Tendinta de descrestere a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in vanzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata – televizoarele LCD si plasmele.