„Echipamentele multifunctionale vor ajunge sa domine in scurt timp piata de GPS insa exista grupuri de consumatori care prefera in continuare ca un echipament sa indeplineasca o singura functie”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Voicu Oprean, directorul general al Arobs, distribuitorul marcilor Smailo, Mio, Becker.
El a adaugat ca un GPS dedicat are multiple avantaje fata de un smartphone. „In primul rand este mult mai precis, mai rapid, se conecteaza mai repede la sateliti, un procesor bun oferind o calculare mai rapida a rutelor, o recalculare eficienta a traseului. De exemplu, in cazul unui trafic aglomerat, daca ati ratat intrarea pe o strada, GPS-ul dedicat va recalcula imediat ruta”.
„Smartphone-urile cu GPS se bucura de succes in randul consumatorilor din clasa business, care isi doresc un sistem care sa le ofere acces la multiple functii: telefon, e-mail, multimedia. Acest tip de dispozitive sunt disponibile la preturi inca prohibitive pentru clasa medie”, a spus Oprean.
Acesta considera ca GPS-urile prin preturile competitive fata de „telefoanele multifunctionale” vor ramane un echipament „must-have” intr-o masina, mai ales cele care permit actualizarea hartilor pe toata durata de viata a produsului.
De asemenea, Laura Samson, country director Mio Romania, Cehia, Ungaria si Slovacia, crede ca [b]piata de echipamente GPS dedicate se va dezvolta independent de piata aplicatiilor[/b] de navigare GPS pentru telefoane mobile si in urmatorii ani, avand in vedere gradul scazut de penetrare a ambelor categorii.
„Totodata, experienta de utilizare a unui GPS dedicat, care dispune de un sistem special de fixare pe bordul automobilului, ecranul generos de 5 inci, asistenta la rularea pe banda corecta, dar si serviciile speciale de actualizare gratuita a hartilor, de exemplu, sunt argumente in favoarea dispozitivelor dedicate”, sustine Samson,
„Sa nu uitam de limitarile de tip hardware de care se loveste utilizatorul de smartphone atunci cand ruleaza o aplicatie de navigare prin GPS: apelurile intrerup indicatiile de navigare, solicitarea bateriei, fapt de necesita o incarcare mai frecventa a smartphone-ului, in unele cazuri chiar atunci cand ai nevoie de telefon. In plus, pentru ca hartile ocupa din memoria smartphone-ului acesta ruleaza mai lent toate aplicatiile”, a adaugat oficialul Mio.
[b]Evolutia pietei de GPS-uri[/b]
Piata romaneasca se ridica anual la circa 65-70.000 de unitati, conform estimarilor jucatorilor din domeniu.
Laura Samson estimeaza ca piata dispozitivelor de navigatie prin GPS s-a mentinut in prima jumatate a acestui an la aceslasi nivel ca cel inregistrat in anul 2011. „In lipsa unor studii oficiale, este destul de dificil sa estimam evolutia valorica a pietei”, a subliniat ea.
Aceasta a adaugat ca [b]rata de penetrare[/b] scazuta a acestui tip de dispozitive, de [b]aproximativ 5%[/b] in Romania, este un prim argument in favoarea evolutiei pietei de profil.
Si oficialii Arobs vad o stagnare in S1, urmand ca piata sa creasca in a doua jumatate a anului.
„Sistemele de navigatie sunt destinate in principal utilizarii in masina ca atare cresterea pietei auto influenteaza direct cresterea vanzarii acestor produse. Avand in vedere rezultatele mai slabe inregistrate in primele 5 luni din 2012 de piata auto romaneasca, generate in mare masura de conditiile economice generale si instabilitatea politica, piata locala de GPS-uri a ramas la nivelul de anul trecut. Mai mult decat atat, una dintre provocarile carora trebuie sa le faca fata vanzatorii de sisteme de navigatie este faptul ca piata s-a obisnuit sa astepte scaderea preturilor”, a spus Voicu Oprean.
„Preconizam o crestere in cea de-a doua jumatate a anului, deoarece aceasta include vanzarile generate de perioada concediilor de vara si a sarbatorilor de iarna”, a adaugat el.
Totusi, Liviu Nistoran, directorul general al Evolio este de parere ca piata de GPS-uri s-ar putea reduce usor in acest an, tocmai din cauza aplicatiilor folosite pe telefone si tablete.
[b]Ce tipuri de GPS-uri prind cel mai bine la romani[/b]
Laura Samson, country director Mio Romania, Cehia, Ungaria si Slovacia, a precizat ca, in general, modelele de gama medie de 4,3 inci si 5 inci, cu harta completa a Europei, fac cele mai mari volume de vanzari.
„Din punctul de vedere al hartilor, sunt preferate modelele echipata cu harta integrala a Europei, acestea reprezentand in prezent aproximativ 80% din vanzarile Mio in Romania”, a adaugat Samson.
Conform acesteia, pretul mediu al unui GPS se ridica in prezent la aproximativ 130 euro.
Voicu Oprean, directorul general al Arobs, a mentionat ca echipamentele GPS cu harti incorporate detin primul loc in cererile clientilor, in special cele cu hartile intregii Europe (care includ si Romania).
„Am observat o preferinta catre ecranele cu diagonala mai mare, dispozitivele cu ecrane de 5 inci fiind cele mai solicitate. Exista o cerere crescuta pentru GPS-urile cu ecran de 7 inci din care tragem concluzia ca romanii sunt interesati si de functiile de entertainement in masina (vizualizare de fotografii, redare de clipuri video si fisiere audio, chiar console de jocuri)”, a adaugat Oprean.
Potrivit reprezentantului Arobs, [b]foarte multi clienti continua sa aleaga produsele exclusiv pe baza pretului[/b], dar exista si cumparatori pasionati de gadgeturi care sunt receptivi la noutatile tehnologice si care vor dori sa aiba ce e mai nou pe piata. „Romanii sunt niste cumparatori foarte bine informati”.
„In aceste conditii, pentru atragerea clientilor au inceput sa conteze tot mai mult functiile adiacente capabile sa diferentieze echipamentele, precum si serviciile post-vanzare: actualizarea gratuita / pe viata a hartilor, garantia extinsa, operatiunile de service in perioada de garantie etc”, a mai spus Voicu Oprean.
Toate brandurile distribuite de Arobs – Mio, Becker si Smailo – permit sau urmeaza sa ofere actualizarea hartilor pe toata durata de viata a produsului, iar din vara 2012, lucru observat deja in vanzari, clientii prefera sa plateasca chiar mai mult pentru un echipament care sa aiba hartile actualizate cat mai exact.
[b]Care au fost cele mai cumparate harti[/b]
Laura Samson a declarat ca actualuzarile gratuite ale hartilor sunt foarte des utilizate de cumparatorii de Mio. „Totodata, posibilitatea inchirierii hartilor reprezinta pentru clientii Mio un avantaj suplimentar, care aduce o optimizare a costurilor de exploatare a GPS-ului si observam o orientare tot mai accentuata a clientilor catre acest tip de serviciu”.
„In interes de business, in general este folosita harta Romaniei, in timp ce pentru uz personal hartile din strainatate sunt cele mai cautate. Smailo pune la dispozitia utilizatorilor atat solutia completa (dispozitive cu harti preinstalate), cat si varianta Fara Harta (No Map). Oferim astfel ocazia ca fiecare sofer sa aleaga si sa navigheze cu software-ul de navigatie preferat”, a spus seful Arobs.
Arobs a realizat in primul semestru o cifra de afaceri de 4,4 milioane de euro, in crestere cu circa 16% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Compania actioneaza pe 3 linii de business, si anume distributia de sisteme de navigare GPS din gamele Smailo, Mio, Becker, dezvoltarea de solutii software destinate pietei interne (monitorizare flote auto, automatizarea fortei de vanzari) si dezvoltarea de solutii software outsourcing pentru clienti externi, dar si interni. Distributia de sisteme de navigatie reprezinta aproximativ 20% din cifra de afaceri a companiei realizata in primele 6 luni ale anului.