Motivul pentru care scaderile inregistrate de acest gen de producatori vor fi mai mici decat media pietei este, in principal, faptul ca clientii doresc sa aiba un control mai bun asupra costurilor, astfel ca simt nevoia de oferte personalizate.
„Din momentul in care a inceput criza, piata de imprimante a cazut extrem de tare. E adevarat ca exista o dependenta de tot ce inseamna proiecte publice si europene, insa ponderea proiectelor nu este atat de mare ca in cazul PC-urilor. Momentan situatia nu este roz si toata lumea spera ca spre jumatatea a doua a anului, spre sfarsit, sa se relanseze proiectele pe bani europeni si atunci o sa urce si piata”, a spus un reprezentat al companiei IDC.
Irinel Ilie, directorul diviziei Imaging&Printing Group din cadrul filialei locale a producatorului de echipamente IT Hewlett Packard (HP), are o opinie similara.
„Cu parere de rau trebuie sa spun ca piata a dat un pic inapoi, desi incepuse sa se maturizeze”, a spus Ilie.
Cum se pot atenua aceste scaderi? Companiile vanzatoare isi pot imbunatati ofertele cu solutii de management al documentelor sau consultanta IT pentru proiecte europene si proiectele publice.
„Au avut mult de castigat vanzatorii care au reusit sa faca pentru clienti mici proiecte sau sa-i asiste in a obtine bani europeni. Exista departamente specializate pentru asta. De asemenea, cei care vand solutii integrate sau document management care acum e foarte la moda si care ajuta nu neaparat la cost cutting (taierea costurilor n.r.) ci la cost controlling (controlul costurilor n.r.)”, au adaugat specialistii IDC.
Marius Persinaru, directorul general al Xerox Romania, unul dintre jucatorii pe piata de imprimante locala, promovat de la 1 iulie in functia de Chief Operating Officer DMO East al Xerox, a declarat anterior ca piata de consultanta este una dintre solutiile de iesire din criza. „Eu vad un potential mare pe aceasta piata, desi este schimbata total in contextul crizei. Faptul ca majoritatea companiilor vor sa-si reduca costurile este cea mai mare oportunitate a acestor fluctuatii economice. Incercam sa ne mutam pe consultanta si sa scadem costurile companiilor in ceea ce priveste solutiile pe care le oferim”, a spus Persinaru.
„Anul trecut au avut mai mult de castigat cei care s-au axat catre partea de business. Ei nu au pierdut foarte mult. Toti spera sa se relanseze sectorul public. Momentan nu si-a dat drumul, dar se spera ca spre sfarsitul anului. Sectorul public antrena piata. E un indicator de sanatate al pietei. Ponderea ca atare nu a fost niciodata foarte mare”, a adaugat un reprezentant al IDC Romania.
Criza afecteaza diversitatea de produse
„Cumparatorii luau ceea ce vroiau sa aiba si puteau sa-si permita ceea ce vroiau. Acum au o oarecare tendinta sa se intoarca inapoi si sa cumpere ce este mai ieftin”, a declarat Irinel Ilie de la HP. „Si asta n-ar fi esentialul. Problema este ca din cauza cererii mai scazute, partenerii nostri nu mai pun la dispozitia clientului o diversitate atat de mare de produse, motivul fiind strict financiar. Da, criza ne afecteaza, din punct de vedere financiar. Din pacate, nu numai pe IT, ci pe toate domeniile. Daca te uiti pe rafturi vezi ca diversitatea de produse este mai scazuta, si in general gasesti doar produsele de baza”.
Anul trecut a picat piata din cauza unui trimestru 4 extrem de slab, au precizat reprezentantii IDC. In general, T4 este cel mai bun trimestru si se ridica foarte mult piata consumatorilor individuali.
Xerox Romania si Republica Moldova a inregistrat, in 2008, venituri de 72 mil. $ (57,6 mil. euro), in crestere cu 18% fata de 2007, datorita orientarii business-ului catre servicii de management al documentelor si catre echipamente multifunctionale de capacitate mare. Moldova aduce sub 4% din afacerile filialei Xerox Romania.
Departamentul de servicii de management al documentelor a generat venituri in crestere cu 28% in 2008 fata de 2007, in timp ce veniturile din vanzarile de echipamente de birou (imprimante laser si multifunctionale) au urcat cu 51%.
Conform IDC, Xerox este in Romania lider pe dispozitive multifunctionale cu o cota valorica de 34% in 2008. Pe segmentul de lasere, compania a evoluat cu 3 puncte procentuale in 2008, de la 26% cota piata pana la 29,4%, fiind lider si pe acest segment.
Piata romaneasca de imprimante are o valoare de ordinul sutelor de milioane de euro, iar HP are o cota de piata de circa 50%, conform propriilor estimari.
Principalii jucatori pe piata de imprimante din Romania sunt Xerox, Canon, Epson, Brother, HP si Lexmark.
Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata, care include si imprimantele, a insumat, in primul trimestru, 356 milioane euro, in scadere cu 33,4% comparativ cu acelasi trimestru din 2008, cele mai afectate fiind echipamentele de birou si sectorul foto, potrivit unui studiu publicat recent de GfK Temax Romania.
Sectorul echipamentelor de birou a inregistrat o scadere de 44,9% in T1, pana la14 milioane de euro, potrivit studiului citat. „Tranzitia catre imprimantele multifunctionale, produse cu evolutie mai buna, nu a fost suficienta pentru a compensa declinul rapid al vanzarilor de imprimante. Concluzionand, sectorul echipamentelor de birou nu a reusit sa evite efectele crizei economice si financiare”, se spune in studiul GfK.