Studiul a fost comandat de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor (MCTI) si are la baza date colectate de catre Romcard, institutia care proceseaza toate tranzactiile online din Romania.
Cercetarea a luat in considerare doar site-urile active, actualizate recent, prezente in motoarele de cautare si cu o audienta de cel putin 5 vizitatori pe zi.
Potrivit acestor criterii, in Romania exista circa 1.200 de magazine online, numar in crestere cu 50% fata de anul trecut.
Studiul comandat de MCTI arata ca din noiembrie 2005 pana in noiembrie 2006, a fost lansat, in medie, un magazin virtual o data la doua zile. Astfel numarul de magazine online a crescut cu 50% anul acesta fata de anul trecut.
59% dintre intreprinzatorii care isi lanseaza magazine online se bazeaza pe studierea pietei, in timp ce 79% au spus ca se bazeaza pe sursele financiare proprii (79%).
In primele 10 luni ale anului s-a dublat numarul magazinelor care vand produse IT si de tehnologie, acestea ajungand sa reprezinte 25% din numarul total de magazine online, adica 295 de magazine.
Si in cazul numarului magazinelor de carti s-a inregistrat o dublare pana la 93 de unitati, acestea reprezentand acum 15% din numarul total.
O crestere semnificativa au inregistrat-o si magazinele de muzica si film care s-au triplat ca numar pana la 56 de unitati si au ajuns sa reprezinte 10% din numarul total.
Cel mai profitabil magazin virtual a fost Emag, distribuitor de produse IT, care estimeaza pentru 2006 o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro si care are aproximativ 470.000 de vizitatori lunar si 500 de comenzi zilnic.
O categorie aparte de magazine online o reprezinta licitatiile online, care este cea mai folosita forma de comert electronic cu amanuntul in randul persoanelor fizice. Cel mai cunoscut site romanesc de licitatii este okazii.ro care are lunar peste 600.000 de utilizatori activi (ofera spre vanzare sau cumpara prin licitatie).
Pe segmentul business to customer, principala categorie si catalizatorul comertului electronic la nivel mondial, dupa cum apreciaza realizatorii studiului, este turismul.
In Romania, turismul este destul de putin dezvoltat pe mediul online, din cele 700 de agentii membre ale Asociatiei Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) numai 245 permitand rezervari online prin intermediul site-urilor proprii. Numai 6% din site-uri ofera posibilitatea de plata online prin card bancar.
Conform reprezentantilor ANAT, valoarea adaugata pentru serviciile turistice este cuprinsa intre 5-6% si 10-12%, iar un comision de procesare a tranzactiei online cu cardul ajunge intre 4 si 4,5%.
In ceea ce priveste serviciile financiare, acestea nu sunt foarte solicitate pe Internet, in Romania existand in octombrie mai putin de 10 magazine virtuale de servicii si produse de acest tip.
Cele mai accesate sunt erca.ro (asigurari RCA si carte verde) si carddecredit.ro (a Raifeissen Bank). In afara de acestea exista 22 de site-uri dezvoltate de brokeri de credite, de brokeri de asigurari si de institutii de credit nebancare.
Conform studiului RNCN modalitatile de plata pentru achizitiile online preferate de romani nu coincid neaparat cu cele dezvoltate pe pietele internationale. In continuare cumparatorii autohtoni prezinta un grad destul de mare de neincredere pentru plata cu cardul.
Aceasta metoda este mai folosita decat anul trecut dar dinamica sa este mult scazuta fata de numarul noilor aparitii de magazine.
Motivele invocate cel mai des de managerii magazinelor sunt comisioanele mari ale procesatorilor de carduri, insa reprezentantii MCTI considera ca adevarata problema o reprezinta slaba pregatire a managerilor de a face fata standardelor comertului electronic.
In primele 10 luni ale anului Romcard a procesat 45.200 de tranzactii in RON, din totalul de 68.600. Diferenta se imparte intre cardurile emise in bancile din strainatate care au fost folosite pentru cumparaturi din magazinele virtuale romanesti.
Media unei tranzactii pe Internet cu un card emis in moneda locala este de 160 de RON, iar pe cardurile emise in strainatate se inregistreaza o medie de 210 euro.
Potrivit RomCard, la sfarsitul primului semestru din acest an existau 200 de comercianti cu contracte semnate pentru a putea vinde in sistemul 3D Secure, un sistem securizat de realizare a tranzactiilor online. Dintre acestia insa, doar 78 realizau vanzari online cu plata prin card bancar.
In afara de tranzactiile prin sistemul 3D Secure mai exista si tranzactii procesate prin intermediul unor companii din strainatate, acestea neputant fi monitorizate de autoritatile romane.
Multe magazine virtuale romane apeleaza la sisteme straine – de exemplul sistemul IKOBO Payment System – dar nu exista statistici oficiale despre numarul acestor magazine si nici despre volumul de business inregistrat.