In cazul retailerilor online, vanzarile de dispozitive GPS reprezinta aproximativ 2% din totalul afacerilor realizate de acestia. Astfel, la o valoare a pietei de retail online estimata pentru 2007 la 120 mil. euro, vanzarile de GPS-uri s-au ridicat la circa 2,4 mil. euro in mediul online.
Oficialii mai multor retaileri din Romania au estimat piata GPS pentru 2007 la valori situate intre 6,5 mil. euro si 10 mil. euro, iar media anuntata anterior de analisti era de 7 milioane de euro.
„Valoarea totala a pietei de dispozitive GPS anul trecut, in Romania a fost de 6,5 mil. de euro”, a spus Jiri Rizek, director executiv al Flamingo International.
La cealalta extrema, George Vintilescu, sales manager al Televoice, crede ca piata s-a ridicat la 10 mil.euro anul trecut.
Imbunatatirea hartilor pentru Romania ar putea duce anul acesta la o crestere semnificativa a pietei autohtone a dispozitivelor GPS, impedimentul pentru dezvoltarea mai rapida a pietei fiind pana acum lipsa unor harti precise pentru Romania, au spus mai multi jucatori din piata.
„Estimam o crestere a pietei dispozitivelor GPS de cel putin 50% atat pe fondul cresterii detalierii hartilor, cat si intrarii pe piata a unor noi producatori”, a declarat Voicu Oprean, general manager Arobs, pentru DailyBusiness, in timp ce George Vintilescu de la Televoice Romania estimeaza o crestere de 20% a pietei de profil.
Cele mai bine vandute dispozitive GPS in Romania au fost PNA-urile (personal navigation assistant – n.r.), telefoanele cu software GPS (smartphone-uri) si sistemele PDA (personal digital assistant) carora li se poate transfera programul necesar navigatiei printr-un dispozitiv Bluetooth.
Mio si Garmin conduc topul celor mai bine vandute marci pe piata autohtona, conform retailerilor.
Altex a vandut 100.000 de unitati GPS in 2007, oficialii retailerului confirmand la randul lor ca piata va creste semnificativ.
„Pentru 2008, ne propunem o cota de piata de 30%” a spus Laurentiu Tarloiu, country manager comunicatii Altex Romania, in timp ce oficialii Arobs estimeaza pentru 2007 o cota de piata de 23%.
„Pentru 2008 estimam o cifra de afaceri de 4 mil. euro pe partea de distributie sisteme de navigare si smartphone-uri cu GPS, distributia de GPS reprezentand 50% din cifra de afaceri globala a firmei” a spus Voicu Oprean, general manager Arobs.
In Romania sunt in prezent circa 250.000 de GPS-uri active, pretul mediu al acestora fiind de 300 euro, conform lui Eleodor Ghenoiu, communication director al companiei de consultanta online Senior Interactive.
„Pentru utilizatorii romani, functiile suplimentare ale dispozitivelor GPS au inceput sa conteze, de la radio FM incorporat pana la conectivitate Bluetooth sau posibilitatea de a reda poze, filme si melodii”, conform lui Sergiu Gansca, director vanzari hardware Arobs.
Cei mai importanti jucatori pe piata internationala sunt TomTom si Garmin, care impreuna detin o cota de piata estimata la 50%.
Pe plan mondial, se estimeaza ca GPS-ul va fi printre tehnologiile cu cea mai mare crestere, conform Forbes. Vanzarile de dispozitive GPS au inregistrat o crestere de 488% anul trecut, conform unui studiu al NPD Group, citat de Forbes.