Datele provin dintr-un studiu realizat de compania de cercetare BMI, comandat de Romtelecom.
Daca la finele lui 2006 rata de penetrare broadband in Romania era de 2,3%, pana la finele lui 2011 se estimeaza ca aceasta va fi de pana la 10%, a precizat acesta.
La nivel european, conexiunile broadband se asteapta sa se dubleze pana in 2009 si sa atinga astfel 120 mil. utilizatori, concomitent cu scaderea numarului celor ce folosesc internetul de viteza redusa, in special dial-up.
Conform estimarilor BMI, Romtelecom detine cea mai mare cota de piata pe sectorul broadband, cu 150.000 de utilizatori ADSL (internet broadband prin cablul telefonic – n.r.). La o rata de penetrare de 2,3%, piata poate fi estimata la maximum 500.000 de utilizatori la nivel national
In ultimii ani cererea pentru conexiunile internet de mare viteza a crescut in toata Europa. Astfel, companii furnizoare precum Telecom Italia sau operatorul de telefonie scandinav Telia ofera clientilor acces la internet cu viteze de peste 20 Mbps, a aratat un studiu realizat de Eurostat.
In unele tari, rata de penetrare a internetului broadband s-a apropiat deja de saturatie printre cetatenii cu acces la tehnologie. Astfel, in Italia sau Belgia, este nevoie pentru ca piata sa creasca in continuare de tehnologii si viteze de acces mai performante decat cele actuale.
La finele lui 2006, rata de conectare la internet in Romania era de 13,3%, iar pana in 2011, acesta va ajunge pana la 41,5%, a spus Voicu.
Cea mai mare rata de utilizare a conexiunilor broadband a fost inregistrata in segmentul rezidential, urmat de segmentul intreprinderilor mici, potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piata si consultanta in domeniul tehnologiei informatiei IDC, comandat de Cisco Romania.
Diferente de perceptie
Pe de alta parte, numarul total de conexiuni broadband a ajuns la finele anului precedent la 1,042 milioane, conform unui studiu IDC, prezentat marti la conferinta Cisco Expo si citat de NewsIn. La jumatatea anului se inregistrau 730.900 de astfel de conexiuni.
Diferentele aparute in diversele studii provin, in principal, din criteriile folosite de companiile de cercetare la definirea termenului „broadband”. In unele cazuri, broadband se refera doar la conexiunile de peste 128 kbps, in alte cazuri, la toate conexiunile exceptandu-le pe cele de tip dial-up.
Dintre acestea, 84% sunt detinute de clientii rezidentiali, 15,6% de sectorul de afaceri, 0,4% apartin sectoarelor administratie si educatie.
Conexiunea la internet prin cablu este cea mai populara tehnologie de acces pentru clientii rezidentiali, cu 50,8% din numarul total al conexiunilor, urmata de LAN ( Retea Locala de Internet ), cu 32,2%, DSL (Digital Subscriber Line), cu 8,8%, Fixed Wireless (acces radio), cu 1,1%. Alte tipuri de conexiuni sunt prezente in proportie de 7,1%.
In domeniul de business, companiile mici si mijlocii inregistreaza cea mai mare crestere in adoptia tehnologiilor DSL si fibra optica. Numarul utilizatorilor tehnologiei DSL s-a dublat in a doua jumatate a anului 2006. Numarul liniilor inchiriate a scazut, dar acestea sunt folosite in continuare, in special de catre companiile mari.
Penetrarea broadband in segmentul educational este in crestere, la sfarsitul anului 2006 din cele peste 14.000 de unitati de invatamant din Romania, aproximativ 1.500 de unitati erau conectate la internet prin broadband.
In administratia publica, adoptarea solutiilor broadband este relativ scazuta, in principal din cauza lipsei de fonduri pentru programele guvernamentale adresate zonelor rurale.