Totodata, seful Romtelecom discuta despre venirea fostului director comercial al RCS&RDS la Romtelecom si detaliaza influenta Deutsche Telekom, dar si a fuziunii dintre Cosmote si Zapp asupra companiei pe care o conduce.
Veniturile Romtelecom au scazut cu 7,6% in primul semestru, la 408,7 mil. euro, insa compania a inregistrat profit operational de 12,3 mil. euro, in comparatie cu pierderile de 16,1 mil. euro din perioada similara de anul trecut. La sfarsitul anului trecut, Romtelecom a raportat o scadere de 0,2% a veniturilor, la 869,8 milioane de euro, si o pierdere de 36,2 milioane de euro fata de profitul de 8,1 milioane de euro inregistrat in 2007. In aceeasi perioada, compania si-a redus EBITDA fata de 2007 cu 15,6%, pana la 253,6 milioane de euro.
DailyBusiness.ro: Piata este fluctuanta, criza financiara loveste in veniturile operatorilor de telefonie. Unde vedeti Romtelecom la final de an?
Yorgos Ioannidis: In mod clar, mai bine ca anul trecut, cel mai probabil pe profit. De asemenea, scopul nostru este sa mergem mai bine decat economia, care va scadea anul acesta cu 7-8%.
DB: Si totusi, cum va afecteaza criza economica?
YI: Vanzarile sunt, evident, in scadere, oamenii ezita sa cumpere. Veniturile per utilizator (ARPU) sunt mai mici, nu cu mult, dar mai mici. Gandirea clientilor s-a schimbat. De exemplu, avem clienti care prefera sa renunte de tot la Internetul broadband de acasa, gandindu-se ca daca au la birou, este suficient. De asemenea, unii dintre clientii nostri se duc si catre concurenta, in cautarea unor potentiale oferte mai bune.
DB: Spuneti-mi trei masuri anti-criza luate de Romtelecom.
YI: Am luat si luam in continuare masuri severe pentru reducerea costurilor. Si nu vorbim doar de salarii, desi chiar si pe acest segment am discutat cu anumiti angajati din anumite filiale ca, anul acesta, nu le vom creste salariile. Vor primi, in functie de performante, bonusuri la final de an, in acest sens ne-am angajat fata de ei. De asemenea, vom continua reducerea numarului de angajati. Evident, mult mai putin ca anul trecut.
DB: Cam cati veti disponibiliza pana la finele anului?
YI: Din cei circa 10.000 de angajati, cam 5%. Reducem cheltuielile de pe absolut toate segmentele – renuntam atat cat se poate la imprimarea color, economisim benzina si cautam pentru deplasari cele mai bune oferte, fara sa neglijam, bineinteles, trainingul angajatilor nostri. De asemenea, dezvoltam promotii mult mai localizate, chiar si doar pe anumite orase unde cercetarile noastre arata ca cetatenii respectivi au nevoie de ceva anume. Incercam sa mentinem ARPU cat se poate de ridicat. La inceput de an am fost afectati puternic de cursul leu-euro. In momentul in care acest curs s-a stabilizat, am rasuflat usurati. Per total, avem 13 initiative bine puse la punct pentru a face fata crizei economice. Nu in ultimul rand, incercam sa inspiram angajatilor nostri faptul ca ei sunt parte integrata din companie si ca fiecare in parte, chiar si in eforturile din afara orelor de lucru, prin recomandari de exemplu, pot pune umarul la cresterea Romtelecom.
[quote]Romtelecom nu are probleme cu lichiditatile, ca altii. Ba chiar si in 2009 vom mai pune deoparte cash[/quote]
DB: Ce sfaturi ati da guvernantilor Romaniei, pentru a redresa economia?
YI: Nu sunt politician. Consider insa ca in aceasta perioada sectorul de stat ar trebui sa fie mai activ, pe fondul ezitarilor sectorului privat. De asemenea, ar trebui sa se lucreze mult mai activ la modernizarea strazilor, pentru a atrage investitori internationali. De asemenea, sunt de parere ca in fiecare minister trebuie sa fie cel putin un om specializat pe reducerea costurilor – acesta sa descopere unde exista potential de reducere a costurilor. Din nefericire insa, statul nu gandeste ca o institutie privata in acest sens.
Romtelecom se intalneste des cu oficiali ai Deutsche Telekom, pentru „schimb de experienta”
DB: Un subiect fierbinte in ultimele saptamani a fost achizitia Zapp de catre Cosmote. Cum va afecta operatiunile Romtelecom aceasta fuziune, avand in vedere ca si Zapp are servicii de telefonie fixa?
YI: Purtam deja discutii cu cei de la Cosmote si de la Zapp pentru a pune la punct planuri comune, sinergii intre aceste companii. Nu vom avea niciun fel de conflict. Incercam ca grupul nostru sa fie cel mai eficient din punct de vedere al costurilor si sa fie cel mai competitiv. De exemplu, pe segmentul de telefonie mobila, Romtelecom nu va concura cu Cosmote si Zapp, intrucat noi vom fi prezenti in special in zone rurale.
[quote]Desi criza pune presiuni asupra mea, nu am fost luat pe nepregatite – ne-am „antrenat” in 2008 cu o criza interna[/quote]
DB: Suna frumos, dar anul trecut ati anuntat ca veti realiza multe oferte comune cu Cosmote, iar, in piata, nu prea sunt vizibile…
YI: Nu sunt vizibile pe segmentul rezidential. Lucram insa practic zilnic cu Cosmote pe segmentul business, abordam companii zilnic cu oferte comune si avem mult succes.
[quote]Am si fani in Romtelecom![/quote]
DB: V-ati crescut echipa de vanzari in acest sens?
YI: Nu, avem insa cateva sute de angajati care lucreaza pe sectorul business. Castigam clienti carora, la aceleasi preturi ca acum doi ani, le oferim servicii mai multe si, credem noi, mai bune.
DB: Cate intalniri cu managerii Deutsche Telekom ati avut de la intrarea acestora in actionariatul OTE si ce anume va cer acestia?
YI: La fel ca si cu Cosmote si Zapp, ne intalnim destul de des si cu managerii Deutsche Telekom. Incercam sa gasim solutii pentru maximizarea eficientei corporatiilor, „imprumutam” din experientele noastre. Lucram la liste de preturi, vorbim de vendori, impartim informatii si ne gandim la proiecte de convergenta. Deseori ne intalnim noi, Romtelecom, OTE, Deutsche Telekom, dar si operatori precum Magyar Telekom sau Slovak Telekom. Eu personal am participat si la cateva intalniri top level, pe intreaga regiune.
Desi e in curtea Romtelecom, Ovidiu Ghiman inca detine actiuni la RCS&RDS
DB: De ce va este cel mai frica?
YI: (fara sa ezite) Imi este cel mai frica de faptul ca am putea deveni aroganti. De obicei companiile esueaza in momentul in care managementul lor devine arogant, isi pierd focusul. Daca insa acestia sunt practici si se uita cu atentie la piata pe care activeaza, sunt aproape de pulsul ei si „isi vad lungul nasului”, chiar si cand sunt „pe val”, atunci nu ar trebui sa existe probleme. Oricum, Romtelecom este obisnuita cu crizele, cu „furtunile economice”.
DB: Cum asa?
YI: In 2007 am avut o furtuna interna, in 2008 am luat decizia de a disponibiliza o buna parte a personalului nostru. Am facut fata si acest lucru ne-a intarit pentru furtuna exterioara – criza economica. Suntem pregatiti si pe pozitie, cu o echipa antrenata deja.
DB: In fata tuturor acestor dificultati, cum va simtiti? Nu ati obosit?Cum va motivati angajatii sa continue sa munceasca, chiar si mai eficient?
YI: Slava Domnului ca am avut parte de „antrenamentul”de anul trecut. Practic, cele mai grele luni ale mele din ultimii ani au fost primele trei, din 2008, cand am calatorit foarte mult si nu in scopuri placute. A trebuit sa explic catre mii de oameni de ce trebuie sa renuntam la ei si aceasta a fost o treaba extrem de neplacuta, din punct de vedere psihologic. Niciun manager nu vrea asta. Anul acesta am fost scutit de asa ceva si, nu numai ca nu sunt obosit, dar sunt „antrenat” si in priza. Ma rog, sincer sa fiu, speram cu totii ca anul acesta sa fie unul de respiro, dar… asta este viata. Incercam sa luam masurile necesare nu numai pentru a supravietui, dar a trece cu bine de criza, intr-o pozitie de lideri.
DB: Ce parere aveti de concurentii dvs., in special RCS&RDS si UPC, dar si Orange si Vodafone? Cine considerati ca este cea mai afectata de criza, si cine mai putin?
YI: Am numele lor in minte, stiu cine o duce bine si cine nu, dar prefer sa nu nominalizez. Ideea este ca unii cresc, uneori doar inertial. Companiile ce beneficiaza puternic de „word of mouth” merg foarte bine – aici as nominaliza Cosmote. Daca, de exemplu, Orange si Vodafone au anumite probleme, Cosmote continua sa evolueze, sa creasca. Nu vreau insa sa subestimez pe nimeni, unii dintre concurentii nostri sunt foarte buni, ofera servicii bune, unele dintre ele pe care noi abia am inceput sa le scoatem pe piata. Oricum, noi nu avem probleme cu lichiditatile, o sa facem cash si anul acesta. Romtelecom este o companie foarte sanatoasa.
[quote]Serviciul Dolce este „mai mult sau mai putin pe break-even[/quote]
DB: Si ca a venit vorba de concurenti. In luna martie, Ovidiu Ghiman, fostul director comercial al RCS&RDS, a venit la Romtelecom. Incercati, in mod activ, sa atrageti din angajatii de top ai concurentilor?
YI: Sa zicem ca incercam sa imbunatatim conditiile de munca in cadrul Romtelecom astfel incat ei sa vina la noi, nu sa-i cautam noi pe ei. Acesta este unul dintre punctele mele forte de fapt – oamenilor le place sa lucreze cu mine. Nu avem multe frictiuni, ca in multe alte corporatii. Ba chiar, s-ar putea sa am si fani in companie! Incerc sa inspir un sentiment de fratie (brotherhood – in original) si, auzindu-se in piata, chiar si in randurile concurentilor, acestia vin catre noi.
DB: Acesta a fost si cazul lui Ghiman? El a venit catre Romtelecom?
YI: In cazul lui, a fost o terta persoana care i-a propus o intalnire cu mine. Ne-am asezat la masa si… zambetele noastre s-au potrivit si am batut palma. Ovidiu Ghiman munceste foarte mult si eficient pentru noi.
DB: Si totusi, nu este un conflict de interese la mijloc, intrucat Ghiman mai detine actiuni la compania concurenta, RCS&RDS?
YI: Ghiman si-a luat angajamentul, prin contract, sa rezolve aceasta situatie in cateva luni. Va gasi o modalitate sa vanda actiunile. Eu nu pot spune mai mult pe aceasta tema.
Mi-au trebuit 2 ani sa realizez ca romanii vor viteze atat de mari la Internet!
DB: Care este cel mai profitabil segment al Romtelecom in acest moment si care cel mai putin profitabil?
YI: In mod clar, telefonia fixa este, de departe, cea mai profitabila nisa a noastra.
DB:…care insa scade continuu…
YI: Da, treptat, telefonia fixa va deveni doar add-on pentru alte servicii. Romtelecom vrea sa devina mai mult un „home entertainer” decat o companie de telefonie fixa, ca acum. Neprofitabil? Este normal ca orice serviciu lansat recent, in primii 1-2 ani sa nu aduca profit. De exemplu, dupa mai multi ani de crestere, Dolce este mai mult sau mai putin pe break-even in prezent. Nu simt ca avem un serviciu care sa nu-mi placa, sa nu aiba potential. Daca totusi vreti neaparat ceva care nu e bun… as zice ca aceasta este nisa telefoniei publice.
DB: Care a fost cea mai buna decizie pe care ati luat-o in functia de manager al Romtelecom?
YI: Decizia cea mai buna a fost luata in 2008, cand am redus drastic numarul de angajati. Per total insa, intreaga restructurare prin care am trecut, fara sa stim ca va urma criza. Insa a fost un lucru foarte bun, crucial pentru supravietuirea companiei. Eu sunt proactiv – nu astept ca lucrurile sa se inrautateasca pentru a lua o decizie. Am simtit ca Romtelecom nu va supravietui daca nu va deveni maleabila.
DB: Si care a fost cea mai proasta decizie pe care ati luat-o?
YI: (gandindu-se peste 10 secunde) Pai…una dintre ele nu este stiuta decat de mine, si asa va ramane. Dar… evident, sunt cateva decizii gresite, doar sunt om. Imi pare rau, de exemplu, ca nu am luat in 2007 decizia de a promova VDSL-ul. Nu credeam ca romanii isi doresc viteze atat de mari la Internet – de 20 Mbps. Practic, sa fiu sincer, cand am venit in Romania si cei de aici mi-au zis ca romanii vor Internet atat de rapid, am zis ca e o gluma proasta. Nici in Grecia nici in Germania nu existau aceste „pretentii”. Mi-a trebuit vreo 2 ani sa-mi dau seama ca da, romanii vor viteze la Internet foarte mari. Si ne-am adaptat.
Romanii, impresionati de…thrillere
DB: Si IPTV, cand veti lansa?
YI: Pana la finele anului. Suntem gata in mare parte, dar trebuie sa mai testam cateva amanunte, sa functioneze, tehnic, impecabil.
DB: De ce ati ales o campanie publicitara TV cu…. psihopati?
YI: (razand) Nu-i asa ca o sa va amintiti reclamele acestea si peste ani, desi poate nu v-au placut? Am spus anterior ca Romtelecom se va pozitiona ca o companie de entertainment. Asa ca am decis sa promovam filmele in advertising. Am facut studii de piata si am aflat ca oamenilor le ramane intiparit in memorie, cel mai usor, genul thriller. Unii clienti nu au gustat acest gen, asa ca in toamna, vom lansa o alta campanie. Nu divulg inca nimic, veti vedea la vremea respectiva.
DB: Cat investiti in online advertising?
YI: Nu am o cifra exacta. Pot spune insa ca a crescut acest buget cu 8-10% fata de anul trecut. An de an vom deveni din ce in ce mai vizibili pe acest segment. Am intarziat putin pe online, asa ca avem de recuperat si vom face asta. Din punct de vedere al eficientei publicitatii, televiziunea ramane inca prima. Dar este foarte scump.
DB: Sunteti client Romtelecom? Sunteti multumit de serviciile oferite de companie?
YI: (razand) Sigur ca sunt clientul…meu! Daca sunt multumit de servicii? Pot sa raspund printr-o…intamplare. Inainte, cand mai pica Internetul, sunam direct pe seful care se ocupa de aceasta nisa si se rezolva imediat. Intr-o zi insa, am zis sa fiu un simplu client. Am pus mana pe telefon si am sunat in call-center. Mi-a raspuns o domnisoara si pot spune ca am fost foarte multumit de ea. La finalul discutiei, i-am spus „Multumesc mult, mi-ati fost de ajutor.. A! Apropo…ma numesc Yorgos Ioannidis, sunt seful Romtelecom”. Va imaginati reactia ei, a ramas blocata.
DB: Este primul interviu pe care il acordati in 2009. Cand ne vom mai revedea? Anii trecuti erati mai… prezent.
YI: In 2013 :)! Nu… cel mai probabil, pana la finele anului ne vom mai vedea cel putin o data.