- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

IRIS: Companiile care vand iPhone in Romania merg pe un fir subtire

05 Nov, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Despre afacerile unicului importator autorizat al produselor Apple in Romania, IRIS S.A., despre vanzarile produselor Apple in Romania precum si amanunte despre noul telefon iPhone si posibilul viitor al acestuia in Romania cititi in interviul cu Catalin Boaru, marketing manager IRIS.
IRIS: Companiile care vand iPhone in Romania merg pe un fir subtire

DailyBusiness

: Ce pondere din afacerile IRIS au produsele Apple, comparat cu alte marci distribuite in Romania?
Catalin Boaru: Circa 85% din cifra de afaceri a IRIS S.A. este reprezentata de brandul Apple. In rest, in ordinea veniturilor, Adobe aduce cele mai mari venituri companiei, urmat de Quark si Palm. Consideram ca aceste ponderi vor ramane constante si in 2008.

DB: IRIS are in prezent doua game de produse Apple – Mac si iPod. Ce pondere au ocupat acestea in afacerile companiei in primele noua luni ale anului?
CB: Proportia este in favoarea gamei de produse Mac, cu circa 60%, iPod-urile ocupand o pondere de aproximativ 40%. Detaliind, ponderea cea mai mare in cazul computerelor Mac o au laptop-urile, cu un procent de circa 65%, in timp ce computerele desktop au 35%. Avand in vedere ca laptop-urile sunt din ce in ce mai cautate pe piata romaneasca, vedem in 2008 atat o crestere a vanzarilor de laptop-uri Mac cat si o crestere a ponderii acestora in afacerile IRIS.

DB: iMac este ultimul computer desktop lansat de Apple. Vanzarile acestuia vor fi influentate negativ de trendul pietei, care merge in favoarea vanzarilor de laptop-uri?
CB: iMac-ul reprezinta o exceptie pentru vanzarile de desktop-uri, acesta fiind foarte bine primit pe piata din Romania. Spre deosebire de PC-urile altor companii, unde se ia o cutie si se pun inauntru mai multe componente, pentru a rezulta un pret bun, iMac-urile sunt standard, bine echilibrate. iMac-ul a intrat acum o luna si jumatate in Romania si estimam ca ne vom dubla vanzarile in lunile noiembrie si decembrie fata de cele din septembrie, dar o cifra exacta nu putem da.

DB: Ce cifra de afaceri estimati pentru 2007, in comparatie cu 2006?
CB: La noua luni am realizat dublarea afacerilor fata de aceeasi perioada din 2006, estimam ca acest lucru se va mentine pana la finele anului. In 2006 am realizat afaceri de circa 6 mil. euro, deci pe 2007 estimam circa 12 mil. euro. In al patrulea trimestru, cel mai bun datorita vanzarilor mari din pragul sarbatorilor de iarna, estimam ca ne vom tripla vanzarile fata de trimestrul trei. Acest lucru se datoreaza si faptului ca Apple lanseaza noile game de iPod-uri toamna. Acestea au ajuns in Romania in octombrie si acum mergem „cu motoarele turate”.

DB: Care este evolutia vanzarilor de Mac-uri in Romania?
CB: Din 2005, ne-am dublat de la an la an vanzarea de unitati, dar nu putem oferi cifre exacte.

DB: Ce strategii de marketing aveti in plan pentru a convinge utilizatorii de PC-uri sa-si achizitioneze Mac-uri, avand in vedere ca foarte multi potentiali clienti nu stiu inca care sunt avantajele si dezavantajele unui computer Macintosh?
CB: Problema cea mai mare pe care am sesizat-o este faptul ca potentialii clienti nu au avut pana acum posibilitatea de a interactiona direct cu un Mac. Incercam sa contracaram aceasta problema prin noi proiecte. Astfel, in trei magazine Media Galaxy din Bucuresti avem plasate „insulite” unde prezentam produse Apple celor interesati sa le testeze, acestia fiind asistati si de un angajat care sa ajute in acest sens. Inainte de acest proiect, testarea produselor se putea realiza doar in magazinele Apple Premium Reseller, magazine dedicate Apple.

DB: Cum se va traduce acest proiect in termeni de vanzari, pentru primul semestru din 2008?
CB: Avem in plan deschiderea de inca cel putin trei puncte de prezentare pe langa cele deja existente. Acestea consideram ca vor duce la o crestere a vanzarilor de iPod-uri, iMac-uri si iBook-uri cu circa 50%.

DB: Dupa doi ani si jumatate, Apple a lansat pe piata un nou sistem de operare pentru Mac-uri – Leopard. Ce influente va avea aceasta lansare asupra afacerilor IRIS?
CB: Vanzarile de software separat, de cutii, reprezinta un procent foarte mic din afacerile IRIS, dar si din vanzarile altor distribuitori autorizati ai Apple in intreaga lume. Leopard insa, venind dupa mai multi ani de la ultimul sistem de operare, Tiger, reprezinta un potential foarte mare. Astfel, veniturile vor veni din doua directii – din partea celor care doresc sa isi reinnoiasca sistemul de operare si vor cumpara, separat, Leopard, precum si din partea celor care au asteptat aparitia acestui sistem de operare pentru a face trecerea la Mac, care vine cu Leopard preinstalat. Deci Leopard poate reprezenta „un motor” pentru cresterea vanzarilor de unitati Mac.

DB: Dupa Leopard, o alta lansare asteptata este iPhone. Cand va intra telefonul si in Romania?
CB: Deocamdata, nu exista date oficiale despre aceasta lansare si nu cred ca vor exista inainte de finele anului. Speculatiile privind faptul ca terminalul va intra in Romania la inceputul lui 2008 se bazeaza pe afirmatiile oficialilor Apple care au spus ca iPhone-ul va fi lansat in Europa de Est la inceputul lui 2008, dar nu au precizat daca acesta va intra simultan sau nu in toate tarile din regiune. Oricum, ce este sigur este ca acesta va intra in Europa prin lansarea din Germania si Anglia, pe 9 noiembrie, si apoi in Franta, pe 29 noiembrie.

„Au venit la noi destul de frecvent oameni care voiau asistenta cu iPhone-ul. I-am trimis la Oficiul de Protectie al Consumatorului”

DB: Prin cine va fi lansat iPhone in Romania?
CB: Dupa cum stiti deja, iPhone a fost pana acum lansat in exclusivitate prin contracte cu operatori de telefonie mobila. Deci, exista posibilitatea ca nu noi sa fim importatorii unici pentru acest terminal. Sunt destule speculatii, dar nici una nu este confirmata.

DB:Si daca iPhone nu va intra prin IRIS in Romania, ce rol va mai avea totusi compania in legatura cu terminalul Apple?
CB:Tot ce inseamna service autorizat, piese de schimb precum si o anumita promovare a telefonului, va intra in sarcina noastra.

DB:Ce legi considerati ca incalca firmele care vand in Romania telefoane iPhone decodate?
CB:Companiile care au spre vanzare iPhone-urile in Romania in prezent merg pe un fir foarte subtire. Acestia se leaga de niste neclaritati si lacune in legi dar cu toate acestea ei incalca cel putin trei legi prin folosirea ilegala a marcii inregistrate Apple, care este protejata international, prin neomologarea telefonului mobil in Romania, care este obligatorie pentru orice telefon mobil conform legilor din Romania si nu in ultimul rand incalca drepturile consumatorului care cumpara un astfel de dispozitiv, deseori fara a fi anuntati de riscurile pe care le intampina printr-o astfel de achizitie.

DB:Totusi, utilizatorii sunt nerabdatori sa cumpere aceste telefoane, si unele companii care le vand acorda garantie doi ani.
CB:Cu toate acestea, pana acum au venit la noi destul de frecvent oameni cu telefonul in brate, ca li s-a stricat, blocat, au nevoie de piese de schimb, service, etc. Noi nu putem face nimic intrucat telefonul nu este acoperit de garantia producatorului, care este Apple. Nu putem decat sa-l trimitem inapoi la firma de la care l-a achizitionat sau la OPC. Regretam aceste lucruri, cu atat mai mult cu cat noi am anuntat la ce riscuri se supun cei ce achizitioneaza telefoane decodate. Pe langa acest lucru, utilizatorii nu beneficiaza nici de update-urile oferite de Apple, deci nu beneficiaza de toate facilitatile pe care le-ar avea un cumparator al unui telefon ce va fi adus in tara printr-o filiera legala.

DB:Cum afecteaza aceasta intrare a telefoanelor iPhone decodate business-ul IRIS?
CB:Ne afecteaza la nivelul la care cumpararea unui telefon iPhone decodat, asupra caruia s-a intervenit neautorizat, poate dauna utilizatorului, si implicit unui potential client al nostru. Oricum, dupa intrarea oficiala a iPhone-ului in Romania, consideram ca acesta va inregistra un succes important ca numar de vanzari.

DB:Ce rol joaca iTunes Store in lansarea iPhone in Romania?
CB:Magazinul online al Apple joaca un rol esential in lansarea iPhone in lume, deoarece prin intermediul acestuia se activeaza telefonul. Aici este o problema, intrucat in Romania serviciul nu este disponibil, din cauza cererii mici, deci, telefoanele nu vor putea fi activate. Consideram ca pentru a fi disponibil telefonul si in Romania sau alte tari care nu au serviciul iTunes se va elimina aceasta activare.

DB: Pe cand primul magazin Apple Store in Romania?
CB: Magazinele dedicate Apple Store sunt destul de rare in lume, compania oprindu-se cu dezvoltarea lor undeva, in Europa de Vest. Cred ca Germania este ultima tara in care au intrat cu Apple Store. In Europa mai sunt prezenti in Londra, dar, de exemplu, in Paris nu este nici un magazin de acest fel. Cred ca trebuie sa ne asteptam ca un magazin Apple Store sa fie deschis in Romania abia dupa Polonia si Moscova, dar nu exista semne clare de interes din partea Apple pentru aceste zone in prezent. Va mai dura.

Urmărește Daily Business pe Google News