„Clientii ce comanda online doresc in primul rand servicii adaugate. Cauta comoditate, cauta clar ceva in plus fata de procesul de cumparare traditional. Orange Romania incepe sa puna accent puternic pe segmentul de online. Pentru una dintre cele mai recente oferte ale noastre, cea cu cartele PrePay, a trebuit sa includem clar transportul gratuit, altfel n-ar fi avut succesul scontat”, a declarat Ady Rugina, online marketing manager al Orange Romania.
Acesta a declarat pentru DailyBusiness.ro ca, in ciuda transportului oferit gratuit, Orange Romania economiseste intre 20-30% din costuri la fiecare livrare online fata de aceeasi achizitie, dar dintr-un magazin fizic.
„Acest lucru este posibil datorita faptului ca Orange economiseste la impachetarea produselor. Daca la achizitia unei cartele prepay din magazine clientul primeste produsul impachetat intr-un carton, cu instructiuni si alte elemente care, in mod evident, costa, la comanda online acesta primeste doar un plic si cartela. Restul informatiilor le gaseste pe Internet”, a explicat Rugina.
Intrebat cate comenzi a primit Orange Romania pana in prezent pentru aceasta oferta, oficialul companiei a declarat doar ca „in primele trei ore de la lansarea ofertei am primit 300 de comenzi. Ritmul a ramas relativ constant si in prezent”.
Livrarea gratuita pentru comenzile plasate online „este ceva ce gadila placut la nivel psihologic”, este de parere la randul sau Mircea Scarlatescu, manager al FloriLaBucuresti.ro, Termopane.com sau Imobiliare-Rezidentiale.ro
„Livrarea gratuita este, in principiu, un trend. Totul este la nivel psihologic, poate fi factor determinant in a alege sau nu sa comanzi online un produs. Parerea mea este insa ca, in cele mai multe cazuri, mai ales pe segmentul IT, pretul livrarii este inclus in cel al produsului. Unii playeri, precum noi, anuntam acest lucru, altii nu”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Scarlatescu.
Acesta considera ca livrarea unui produs poate depasi costul de 30-40 de lei, in functie de marimea lui si regiunea din tara.
„Pe zona IT, unde jucatorii lucreaza cu marje de profit foarte mici, pana in 7%, este foarte greu sa introduci livrare gratuita. Unii jucatori aleg sa includa livrare gratuita doar pentru produse scumpe – laptop-uri de 4-6.000 de lei si in rest sa ceara bani pentru livrare sau sa o includa in pret”, a continuat Scarlatescu.
[quote=Radu Ionescu, Kinecto]Zona de servicii si site-urile de turism vor exploda in viitor[/quote]
Depasind granitele tarii, Martin Cserba, membru al board-ului companiei de marketing si advertising germane 101 Worldwide care are clienti precum Petrom, Q Magazine sau bigFM, a declarat ca „in Germania nu mai poate fi vorba ca livrarea sa nu fie gratuita”.
„In Germania, ca si in multe alte state din lume, free-sheeping-ul este ‘un must’. Cred ca acesta este trendul peste tot in lume”, a spus Cserba.
De cealalta parte a baricadei, Dragos Manac, sef al Ghelir.ro, considera ca livrarile gratuite nu isi au sensul in online.
„Cine considera ca atunci cand cumpara traditional nu plateste cel putin echivalentul livrarii unui produs comandat online, se inseala. Ganditi-va cat timp pierde un client colindand vreo cinci magazine pana sa gaseasca un anumit produs – ore intregi. Timpul, mai ales in ‘secolul vitezei’, inseamna bani. Apoi, dupa plimbarea in cinci magazine ti se face foame si sete, mananci o shaorma si bei o cola si gata – ajungi cel putin la pretul ce l-ai plati pentru transportul produsului online. Internetul ofera comoditate si rapiditate, deci chiar daca platesti livrarea, eu zic ca se merita si tot pe-acolo ajungi”, a spus Manac.
[quote=Ady Rugina, Orange Romania]De anul acesta avem in plan sa incepem sa vindem publicitate pe portalul companiei[/quote]
In consens cu Dragos Manac este si Radu Ionescu, managing director Kinecto.
„Livrarea gratuita este un miraj – te bucura dar de fapt e inclus in pretul final. La marjele de profit cu care se lucreaza, e greu sa sustii si livrarea”, a spus Ionescu.
Orlando Nicoara, seful MediaPro Interactiv, divizia de online a MediaPro, a subliniat de asemenea ceea ce asteapta de la online.
„Comand pe online pentru ca sunt comod, nu pentru ca e mai mic pretul. E adevarat, si acesta din urma conteaza, dar poate mai putin cand vine vorba de castigat timp”, a spus Nicoara.
Criza le scurteaza agonia celor ce oricum ar fi dat faliment
Criza economica pe care o traversam, resimtita din plin si in Romania, „cerne” jucatorii din online. Urmeaza sa ramana pe piata cei mai capabili, originali, cei ce „au business-uri serioase”.
„Criza scurteaza agonia celor ce oricum ar fi dat faliment. Tot criza economica ‘filtreaza jucatorii’ si scoate valorile in fata”, este de parere Mircea Scarlatescu.
„Nu inteleg de ce multi jucatori se incapataneaza inca sa intre pe segmentul de IT&C. Piata este suprasaturata pe acest segment si nu multi dintre acestia vor trece cu bine anul. Online-ul ofera un potential urias de dezvoltare, dar pentru business-uri serioase, nu cu site-uri care doar afiseaza produse, fara ca macar acestea sa existe de fapt. Consider ca zona de servicii si de turism va exploda in viitor”, a declarat la randul sau Radu Ionescu, de la Kinecto.
Ionescu considera ca peste 50% din magazinele online vor avea probleme serioase anul acesta.
„Cred ca peste jumatate din magazinele online vor falimenta anul acesta sau vor fuziona/vor fi cumparate. Una dintre probleme este ca unii nu-si vor inchide site-urile si unii nici macar nu o sa-si dea seama, decat dupa mult timp, ca au dat faliment”.
Online marketing manager-ul Orange Romania a subliniat ca operatorul telecom se concentreaza pe „a aduce clienti din offline pe segmentul de online”.
„Online-ul, desi aduce sub 10% din vanzarile operatorului in prezent, poate reprezenta viitorul. Ne concentram pe ‘a porta’ clienti din offline spre online si o sa continuam permanent cu noi oferte axate pe Internet”, a spus Ady Rugina.
Acesta a comentat pentru DailyBusiness.ro ca Orange Romania urmareste sa inceapa sa vanda publicitate pe portalul companiei „de anul acesta”. In ceea ce priveste cele mai cautate oferte si servicii online, oficialul celui mai mare operator telecom din tara a declarat ca „telefoanele insotite de servicii adiacente au cel mai mare succes”.
„Telefonul este beneficiul clientului pentru alegerea serviciului”, a spus Rugina.
Clientii, uneori mai neseriosi decat magazinele online
„Toata lumea tinde sa blameze magazinele online pentru serviciile lor, pentru lipsa de promptitudine sau faptul ca nu au produse in stoc la un moment dat. Insa aproape niciodata clientii nu se vad pe ei insisi, faptul ca deseori sunt neseriosi si nu vin sa-si ridice produsele sau tot amana acel moment din cine stie ce motive”, a spus Orlando Nicoara.
Dragos Manac considera ca 15-20% dintre clienti comanda un produs online dar nu il cumpara niciodata.
„Neseriozitatea clientilor e deseori chiar mai mare decat cea a vanzatorilor”, a spus Manac. „Un produs nu poate sta pe stoc la infinit, ocupa spatiu fizic. Cei ce sunt suparati ca nu gasesc un anumit obiect la un moment dat pe stoc, ar trebui sa se gandeasca si la asta. Cu atat mai mult cei ce intarzie sa-si ridice comanda”, a mai spus Manac.
[img=179]Digital Marketing Forum a atras in special oameni cu activitati de business in online, precum si bloggeri[/img]
La faptul ca multi clienti comanda produsul si nu si-l mai ridica niciodata contribuie si faptul ca majoritatea comenzilor se fac prin telefon cu plata la livrare, in timp ce plata cu cardul este in continuare minoritara, considera Bobby Voicu, blogger si antreprenor in online, fost reprezentant in Romania al Yahoo.
„In Romania, putini cumpara cu cardul. Din ceea ce stiu, in cazul eMag.ro, PCFun.ro sau FunGift.ro, peste 70-80% din comenzi se fac prin intermediul telefonului”, a spus Bobby Voicu.
Declaratiile pentru acest material au fost facute in cadrul intalnirii Digital Marketing Forum, realizata recent de F5, divizia de online a Realitatea-Catavencu.