Altex
, cel mai mare retailer de IT&C, electronice si electrocasnice de pe piata, urmareste in 2011 sa creasca suprafata de vanzare la 100.000 de metri patrati si sa deschida 10 noi magazine. Suprafata totala de vanzare la finalul anului 2010 a fost de 93.000 de metri patrati, in crestere cu aproximativ 3.000 mp fata de sfarsitul anului 2009.
La finalul lui 2010, Altex avea 84 de magazine Altex si Media Galaxy. Acest nivel reprezinta o revenire fata de apogeul crizei. In 2008 compania avea 85 de magazine si o suprafata de vanzare de 105.000 mp, iar in 2009 compania mai avea doar 63 de puncte de vanzare si o suprafata de 90.000 mp.
[img=1123]Planurile si estimarile retailerilor in 2011, comparat cu finalul lui 2010[/img]
Astfel, in 2011, retailerul fondat de Dan Ostahie in urma cu 19 ani va ajunge la o suprafata de vanzare apropiata de nivelul anului 2008 si un numar de magazine superior acelei perioade.
In ceea ce priveste salariatii, numarul acestora a fost redus cu 600 in 2009, la 1.400. In 2010 numarul a crescut pana la 1.500 urmand ca in 2011, in urma noilor magazine deschise, sa ajunga la circa 1.600, au spus oficialii companiei, pentru DailyBusiness.ro.
„Fata de anul abia incheiat, piata de profil in 2011 poate avea o crestere de maxim 5-10%. Vom asista in continuare la o atitudine rezervata si prudenta a consumatorului pentru bunurile de folosinta indelungata, in conditiile in care lipsesc premisele unor cresteri semnificative la nivel macroeconomic, care sa determine schimbarea compartamentului de consum actual. Desigur, vom asista la cresteri pentru familiile de produse cu o schimbare dinamica, referindu-ne la LCD/LED/televizoare 3D, tablete PC, smartphone-uri”, a declarat Adrian Urda, director de operatiuni la Altex.
Din punct de vedere al cifrei de afaceri, compania estimeaza o crestere de aproximativ 5-10% pe anul in curs, la care vor contribui si veniturile magazinelor ce urmeaza a fi inaugurate.
Altex a generat in 2009 afaceri de 180 mil. euro, in scadere cu aproape 50% fata de 2008. Pentru 2010 compania nu si-a anuntat veniturile. La inceputul lui 2010, Dan Ostahie declara ca se asteapta la o stagnare a veniturilor.
Domo a reusit de-a lungul ultimilor ani sa mentina relativ stabil numarul de magazine. Anul 2011 va insemna pentru retailer cresterea usoara a suprafetei de vanzare, de la 80.000 de metri patrati cati are in prezent la 85.000 de metri patrati.
„Vom realiza acest lucru prin inchiderea unor magazine de mici dimensiuni si deschiderea unora mai mari. Vom pastra neschimbat numarul de unitati de vanzare, la circa 132”, a spus pentru DailyBusiness.ro Lorand Szarvadi, CEO si fondator al companiei.
La finalul lui 2009, Domo avea 134 de magazine si o suprafata de vanzare ce insuma circa 75.000 mp. Compania are circa 1.700 de angajati.
In ceea ce priveste evolutia pietei de profil, fondatorul Domo este mai rezervat decat concurentii de la Altex. „Estimez o stagnare sau o crestere de maxim 5% pentru anul in curs. Oricum ar fi, ne pregatim pentru vremurile mai bune ce vor urma”, spune el. „Prima jumatate a anului va fi slaba, partea a doua ar putea aduce cresteri usoare”.
Szarvadi estimeaza ca piata de retail IT, electronice si electrocasnice s-a ridicat in 2010 la circa 950 mil. euro, in regres de la circa 1,1 mld. euro cu un an in urma.
Domo a generat in 2009 venituri de 170 mil. euro, in scadere cu 17% fata de 2008. In primavara anului trecut, Szarvadi estima ca va reusi o crestere a veniturilor companiei pe 2010 cu circa 20%. Oficialul companiei a declarat ca va prezenta rezultatele financiare ale companiei in curand.
Flanco, firma care a reusit in 2010 sa iasa din insolventa, ulterior fiind achizitionata de Asesoft, este poate cel mai optimist retailer major de pe piata.
„Pentru acest an avem in vedere deschiderea a inca 12-15 magazine, in functie de lansarile de parcuri de retail noi sau de finalizarea negocierilor cu mall-urile existente. Pana la sfarsitul lui 2011 vom ajunge la un spatiu de vanzare de 40.000 mp”, spune Adrian Olteanu, CEO al companiei, pentru DailyBusiness.ro.
„In prezent avem circa 630 de angajati si odata cu extinderea retelei de magazine vom extinde si echipa, urmand ca la finalul lui 2011 sa ajungem la 770-800 oameni”, continua el.
Compania avea 1.500 de angajati in 2008.
Olteanu se arata optimist si in ceea ce priveste evolutia pietei de profil, acesta estimand o crestere ce ar putea atinge chiar si 15%, „in functie de evolutia macroeconomica generala, dar si de incurajarea accesului la creditare. Dupa doi ani de amanare a achizitiilor, anul acesta ar trebui sa vedem o crestere a apetitului de consum, astfel incat sa fie depasit pragul cumparaturilor de stricta necesitate”.
La finalul anului 2009, Flanco avea un numar de 74 de magazine si o suprafata de vanzare de 45.000 de metri patrati. In prezent, aceasta suprafata este de circa 34.000 mp.
Compania urmareste sa atinga o cota de piata de 10% in 2011, dupa ce in septembrie 2010 aceasta detinea 8%, conform propriilor estimari.
Totodata, compania urmareste in 2011 sa genereze venituri de 100-110 mil. euro, in usoara scadere fata de estimarea facuta in septembrie, cand oficialii Flanco spuneau ca se asteapta la venituri de 115 mil. euro pentru 2011. Flanco a raportat venituri de 70 mil. euro in 2009, iar pentru anul trecut nu a facut inca publice datele.
Un alt jucator important, cu afaceri generate preponderent online, este eMag.ro. Compania a generat in prima jumatate a anului trecut venituri de 41 mil. euro, in evolutie cu 64% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Tinta eMag pentru 2010 a fost sa depaseasca 100 mil. euro.
eMag are in prezent circa 350 de angajati, in crestere de la aproximativ 250, la inceputul lui 2010.
Ca si Flanco, eMag.ro este detinut de Asesoft, unde actionari sunt oamenii de afaceri Sebastian Ghita si Iulian Stanciu.
Cum considerati ca va evolua piata de electrotail in 2011? Considerati ca asteptarile jucatorilor de pe piata sunt realiste?