„Estimez o piata aproape dubla pentru televizoare in 2008, pana la circa 350.000-400.000 de unitati comercializate. In 2007 s-au vandut circa 230.000 de unitati”, a declarat pentru DailyBusiness Bogdan Gheorghiu, marketing manager al Panasonic Romania.
Acesta a precizat ca piata ecranelor de tip plasma-LCD este dominata categoric de LCD-uri si estimeaza ca in 2007, 92% din vanzarile de televizoare au fost LCD-uri, in timp ce plasmele au reprezentat circa 8%.
„In ceea ce priveste CRT-urile (televizoarele clasice, cu tub catodic – n.r.), Panasonic Romania a renuntat la comercializarea lor. In 2007 s-au vandut mai bine LCD-urile, deoarece plasmele vin doar in diagonale mari. Sub 32 de inci nu gasesti pe piata si romanii vor televizoare mai mici, desi acest trend se schimba usor-usor”, este de parere Gheorghiu.
Acesta a precizat ca, in ciuda vanzarilor mult mai mari de LCD-uri, valoric, pietele sunt mai apropiate deoarece plasmele sunt mai scumpe.
Aceeasi viziune asupra pietei o are si Sorin Spinu, TV Sales Manager al LG Romania. Acesta estimeaza ca piata de televizoare LCD si plasme a fost in 2007 de circa 230.000 de unitati, iar in 2008 se va ajunge la vanzari de 380.000-400.000.
Spinu este de parere ca pe aceasta piata domina LCD-urile, cu o cota de 85%.
O parere similara are si Bobby Durbac, marketing manager al BenQ Romania. „Estimez o dublare a pietei televizoarelor. Anul trecut am scapat si de taxe, acestea nu se mai resimt deloc pe piata din Romania, cu 1.000-1.200 de lei iti poti lua un LCD”, a spus Durbac pentru DailyBusiness. Un televizor cu plasma costa peste 2.000 lei.
Durbac a precizat ca o comparatie intre LCD si plasme nu ar fi relevanta, intrucat plasmele vin doar in diagonale mari, in timp ce LCD-urile au avantajul de a fi si mai mici.
„Daca vrem sa facem o comparatie corecta, ar trebui sa comparam vanzarile inregistrate de plasme si LCD-uri de marimi de peste 37 de inci. Chiar si asa, LCD-urile domina piata”, a spus acesta.
[quote=Bobby Durbac, BenQ Romania]Plasmele pierd in fata LCD-urilor pentru ca vin doar in diagonale mari. Romanii prefera inca televizoare mai mici si mai ieftine[/quote]
Panasonic Romania se axeaza mai mult pe vanzarile de plasme. Astfel, daca in 2007 piata plasmelor este estimata de oficiali ai companiei la circa 14.000 de unitati comercializate, Panasonic a detinut peste 30%, echivalentul a circa 4.200 de plasme.
Panasonic Romania estimeaza afaceri de 50 mil. euro pentru anul fiscal in curs, care se va incheia pe 31 martie 2008.
BenQ Romania a realizat in 2007 afaceri de 25 mil. euro si estimeaza pentru 2008 o crestere pana la 30 mil. euro. „Vanzarile de LCD-uri reprezinta pana in 50% din afacerile companiei”, a precizat Durbac. BenQ detinea la finele lui 2007 o cota de 10-11% pe piata de LCD-uri.
LG Romania ocupa locul doi pe piata televizoarelor si a terminat anul 2007 cu afaceri de circa 100 mil. euro, conform estimarilor oficialilor companiei.
Televizoarele OLED vor intra in Romania in circa 3 ani
„Eu nu am vazut la vanzare televizor OLED (tehnologie prin care iluminarea este asigurata de LED-uri tratate cu materiale organice – n.r.) decat in Japonia, acum circa un an. Intr-adevar, arata superb, dar cand vedeai pretul, nu-ti venea sa scoti atatia bani din buzunar. In Romania, poate prin 2010”, a spus Durbac.
Un televizor OLED cu diagonala de 28 de centimetri costa circa 2.500$.
Acesta vede proiectoarele ca pe o alternativa a pietei de televizoare. „Din tendintele pe care le-am observat, din ce in ce mai multa lume cumpara proiectoare, care pot functiona in paralel cu televizoarele, poti sa proiectezi filme, sau poze, la o rezolutie din ce in ce mai buna”, este de parere Durbac.
„Sincer, nu vad aceasta tehnologie castigand teren comercial inainte de anii 2009-2010. Am vazut OLED prezentat la IFA Berlin si CES Las Vegas acum vreo 3-4 ani pentru prima data, dar probabil ciclul tehnologic/comercial este de minim 5 ani, asa ca mai avem putin de asteptat”, este de parere Marius Ghenea, director executiv al magazinului IT&C online PCFun.ro
De o parere similara este Jiri Rizek, directorul executiv al retailerului Flamingo Romania:
„Credem ca produsele care se bazeaza pe tehnologia OLED vor cunoaste aceeasi evolutie pe care au avut-o cu 1-2 ani in urma televizoarele sau monitoarele LCD, acestea reprezentand viitoarea generatie de produse electronice. In Romania, nu cred ca putem astepta o evolutie surprinzatoare a vanzarilor pentru aceste produse anul acesta, fiindca 2008 este anul in care se vor lansa si se vor face din ce in ce mai cunoscute pe piata. Cel mai probabil, televizoarele de tip LCD vor continua sa fie cele mai populare produse eletronice si anul acesta, insa in urmatorii ani, este posibil ca balanta sa inceapa sa incline in favoarea produselor OLED”, a declarat Rizek.
Acesta a adaugat ca desi exista cerere pentru aceasta tehnologie si pe piata din Romania, preturile care vor fi la inceput mari vor limita vanzarile, cifra acestora fiind la inceput nesemnificativa in comparatie cu numarul de produse LCD si plasme comercializate.
Rizek a continuat si a precizat ca „televizoarele de tip LCD si plasma vor continua sa fie vedetele anului 2008, avand in vedere reducerile de pret practicate de producatori si disponibilitatea clientilor de a investi in echipamente mai moderne care sa le inlocuiasca pe cele vechi”.
Acesta a spus totusi ca in urmatorii 3-5 ani, OLED-urile ar putea sa castige o cota de piata considerabila.
Ceva mai circumspect este Florin Pravai, director divizie produs al magazinului online eMag.
„Consider ca televizoarele OLED vor incepe sa conteze pe piata autohtona cam la 4-5 ani de la lansarea tehnologiei in productia de volum mare, probabil undeva in perioada 2014-2015, daca nu va intra pe piata o alta tehnologie mai viabila”, este de parere Pravai.
In ceea ce priveste produsele care au implementate ecrane OLED, altele decat televizoarele, directorul de produse al eMag a estimat ca acestea au reprezentat sub 1% din vanzarile totale ale companiei. Pe intreaga piata, acesta a estimat insa ca in 2008 numarul produselor cu tehnologie OLED (in special MP3 playere) va creste, dar nu semnificativ.