„Procedura angajamentelor reprezinta un instrument cu ajutorul caruia se rezolva cu rapiditate si eficienta o problema survenita ca urmare a unui comportament anticoncurential”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Angajamentele formulate de Orange, Vodafone si Cosmote, dar si de distribuitorii directi ai acestora, au fost publicate pe site-ul institutiei. Consiliul spera ca acestea sa contribuie la „inlaturarea ingrijorarilor referitoare la fixarea pretului de revanzare, impartirea pietei si instituirea unor obligatii de neconcurenta intre companii”.
„Ingrijorarile Consiliului Concurentei sunt determinate de unele clauze existente in contractele incheiate pe intreg lantul de distributie a produselor preplatite de telefonie mobila”, se arata in comunicatul Consiliului Concurentei.
[b]Ce angajamente isi vor lua operatorii telecom[/b]
Orange Romania se angajeaza, potrivit documentului publicat pe site-ul Concurentei, sa semneze cu fiecare distribuitor un act aditional prin care se vor include noi clauze in contractul de distributie. Acestea vor include clauze potrivit carora distribuitorul are deplina libertate de a decide cu privire la pretul de revanzare a produselor si serviciilor Orange.
„Orange Romania nu impune, nu recomanda si nici nu va impune sau recomanda vreun pret de revanzare a produselor”, se arata in angajamentul operatorului. Totodata, Orange spune ca nu va solicita niciodata distribuitorilor directi informatii cu privire la localizarea punctelor de vanzare, si nu le va limita in nici un mod dreptul de a-si alege in mod liber locatiile si partenerii comerciali.
Aceasta prevedere a angajamentului are legatura cu o alta investigatie CC privind o posibila intelegere intre Orange si distribuitorii sai de a nu vinde produse preplatite Orange catre Proton Technologies.
Printre prevederile angajamentului celor de la Vodafone se afla clauze potrivit carora „nu vor exista mecanisme de recomandare sau monitorizare a pretului de revanzare a produselor preplatite”. Totodata, „Vodafone nu va cere distribuitorilor sa intre in relatii comerciale doar cu subdistribuitori sau puncte de vanzare autorizate in prealabil”.
Cei de la Cosmote stipuleaza in angajamentele publicate pe site-ul CC ca „partenerii au deplina libertate de a implementa politicile comerciale proprii si de a determina pretul de revanzare al produselor preplatite”, iar Cosmote nu va recomanda sau umpune un pret maxim de revanzare.
Continutul integral al angajamentelor asumate de cele trei companii poate fi citit [url=http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/id7094/angajamente_orange_vodafone_si_cosmote.pdf]pe site-ul Consiliului Concurentei[/url]. In plus, continutul angajamentelor asumate de Orange, EPS si Brodos in legatura cu investigatia privind interdictia de a vinde produse prepaid Orange catre Proton Tehnologies poate fi citit [url=http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/id7097/angajamente_orange_eps_si_brodos.pdf]aici[/url].
In cazul neindeplinirii acestor angajamente, companiile vinovate pot fi sanctionate cu o amenda de pana la 10% din cifra de afaceri.