DailyBusiness:
Care este strategia principala de business a Orange pentru a mentine diferenta – foarte mica, in prezent – fata de Vodafone?
Richard Moat: In ceea ce priveste numarul de clienti, cu greu se poate spune ca avantajul Orange fata de Vodafone s-a modificat, comparand finalul anului trecut cu finalul primului trimestru din 2007. In schimb, in ceea ce priveste veniturile din servicii, diferenta s-a marit considerabil in favoarea Orange. La finalul anului trecut, diferenta era de 9 mil. euro, iar la finalul primului trimestru din acest an, a crescut la 18 mil. euro.
DB: In ce directii veti investi pentru a mentine acest avantaj?
RM: Vom continua sa introducem noi servicii si optiuni tarifare, cum este de pilda Orange PrePay Music, pe care tocmai l-am lansat, sau produsul Orange Young, destinat tinerilor intre 14 si 24 de ani, care a fost extrem de bine primit in primele 10 zile de la lansare. Vom continua sa inovam in serviciile de voce, SMS si MMS, pentru ca este in continuare zona din care atragem cele mai mari venituri.
DB: Care este ponderea veniturilor din aceste servicii?
RM: In 2006, 11% din veniturile totale au provenit din date. Pe anul 2007, ne asteptam sa crestem ponderea pana la 13-14%. Insa este clar ca in continuare serviciile de voce raman baza noastra de venituri.
DB: Cand va creste ponderea aceasta semnificativ, de exemplu la un nivel de 30%?
RM: Ar fi o estimare foarte indrazneata. Ce pot spune este ca in Marea Britanie, de pilda, ponderea este de circa 23% in cazul operatorului O2, una din cele mai mari din Europa. In estul Europei exista potentialul de a creste catre acest gen de procentaj, dar o estimare a timpului necesar pentru a ajunge acolo este foarte greu de facut.
DB: Alte prioritati pentru investitii?
RM: Dorim sa ne extindem prezenta pe piata telefoniei si a datelor fixe, practic sa ii atragem pe clienti catre servicii convergente. Din perspectiva mea, avantajul convergentei nu este neaparat faptul ca ai un singur telefon, fix si mobil, sau ca primesti o singura factura pentru toate serviciile. Ca operator de telefonie mobila, apare oportunitatea de a privi lucrurile dintr-o perspectiva mai larga si a maximiza veniturile care pot fi obtinute din toate zonele industriei telecom, in loc sa actionam doar ca operator de telefonie mobila.
Prezenta in zona rurala, mai putin business si mai mult investitie in viitor
DailyBusiness: De ce considerati ca pentru Orange este important sa se implice in proiectele de dezvoltare IT&C in zonele rurale?
Richard Moat: Cred ca, din punct de vedere al business-ului, este o strategie importanta sa extinzi la maximum aria de acoperire a serviciilor de comunicatii. In prezent, acoperim aproximativ 97% din populatia Romaniei si o avem acoperire geografica de aproximativ 80%.
DB: Credeti ca exista potential pentru business-ul Orange in zonele rurale?
RM: Da, exista, dar realistic vorbind, este mult mai mic decat in zonele industrializate. Daca vreti, este mai mult o investitie in viitor.
DB: In cati ani putem vorbi de potential pentru business in astfel de zone?
RM: Economia creste rapid, vor fi restructurari masive in sectorul agricol in urmatorii 3-5 ani, iar viata se va schimba acolo. La fel si potentialul de business, pentru industria de comunicatii, in aceeasi perioada de timp se va schimba.
Razboiul tehnologiilor de date
DailyBusiness: Serviciile 3G?
Richard Moat: Am fost in urma Vodafone, in ceea ce priveste viteza de instalare a retelei 3G, ei au fost primii care au oferit aceste servicii si au extins reteaua destul de rapid. Recent, au anuntat acoperire a serviciilor HSDPA (o versiune superioara 3G, la o viteza de 3,6 Mbps – n.r.) in 23 de orase, in timp ce noi suntem prezenti cu 3G in 20 de orase. Intentia noastra este de a lansa HSDPA la viteza 3,6 Mbps in luna iunie, si sa avem aceste servicii disponibile in toate cele 41 orase resedinta de judet din Romania cat mai rapid posibil, insa cu siguranta inainte de finalul acestui an. Cel tarziu in ultimul trimestru al acestui an, vom dubla viteza de acces HSDPA pana la 7,2 Mbps.
DB: In ceea ce priveste accesul la internet wireless, ce planuri aveti?
RM: In prezent, construim retele fixe WiMax in 20 de orase ale Romaniei, iar pana la finalul anului vom fi prezenti in toate aceste orase cu WiMax. Initial prin intermediul unor hot-spot-uri, apoi, treptat, vom acoperi mult mai eficient cu internet wireless orasele. Intentionam sa ii migram pe clientii nostri corporate de top catre solutii de Internet si date WiMax. Pregatim servicii astfel incat sa ii multumim pe acesti clienti care, conform studiilor, vor trei lucruri de la o conexiune de Internet: viteza, largime de banda mare si functionalitate fara intreruperi.
DB: Care este capacitatea tehnica a acestor retele?
RM: Ofera viteza de download de 2,4 Mbps, iar pe viitor va creste.
DB: Care va fi primul oras acoperit complet cu WiMax?
RM: Primele teste au avut loc deja in mai multe orase mari, dar nu pot spune cu certitudine care va fi primul. In orice caz, vom avea primul oras acoperit complet pana la finalul acestui an.
DB: Asta inseamna ca orice client Orange interesat de Internet se poate plimba cu laptop-ul oriunde in oras si sa aiba acces la Internet?
RM: Atentie, este vorba de Wi-Max fix, nu mobil. Este destinat in principal pentru PC-urile din cladirile de birouri. Poti avea acces la Internet si deplasandu-te in oras, dar nu acesta este principalul scop al tehnologiei.
DB: Cu alte cuvinte, in timpul deplasarii prin oras pot aparea intreruperi ale accesului la Internet la trecerea dintr-o „celula” in alta.
RM: Da, nu este o tehnologie care sa garanteze deplasarea oriunde in oras fara intreruperi, mai degraba garanteaza o anumita largime de banda in locatii fixe.
Penetrarea trece de 100% anul acesta
DailyBusiness: Care este suma alocata pentru investitii de catre Orange Romania pe 2007?
Richard Moat: Avem disponibili 200 de milioane de euro, si vom ajunge astfel la investitii totale in Romania de 1,4 mld. euro. Cea mai mare parte din investitiile de anul acesta este alocata extinderii retelei. O parte o vom aloca si pentru un nou sistem de facturare, dezvoltat de compania Portal, care va fi lansat anul viitor.
DB: Cat veti investi in noul sistem de tarifare?
RM: Este o investitie mare, de cateva milioane de euro, dar trebuie sa tinem pasul cu sistemele din ce in ce mai complexe de tarifare a serviciilor. Aceasta miscare este necesara. Este vorba de un sistem care este folosit si la nivel de grup.
DB: Anterior ati prevazut venituri de 1,1 mld. euro pentru anul in curs. S-a modificat aceasta estimare?
RM: Cred ca vom depasi 1,1 mld. euro, incercam sa ne apropiem cat mai mult de 1,2 mld. euro.
DB: Iar numarul de clienti, la finalul anului?
RM: Consideram ca vom depasi 9 milioane de clienti. Probabil nu vom atinge 9,5 milioane, dar in mod sigur vom depasi 9 milioane clienti.
DB: Cand vom ajunge la o rata de penetrare a telefoniei mobile de 100% in Romania?
RM: A fost de 81,3% la finalul anului trecut, si credem ca va trece de 100% pana la finalul acestui an. Sunt cifre care se refera la numarul de cartele SIM. E drept ca penetrarea reala este semnificativ mai mica.
DB: Cate cartele SIM are un client?
RM: In medie, sunt intre 1,2 si 1,4 cartele SIM pentru o persoana.
„Roaming-ul? Intr-un avion plin de oameni, nu poti vinde bilete la business-class la acelasi pret cu cele de la economy”
DailyBusiness: Cum considerati ca va fi afectata Orange de noua reglementare impusa de UE cu privire la roaming?
Richard Moat: Veniturile Orange din tarifele roaming nu acopera o pondere foarte mare din total, asa ca impactul nu va fi sever. In prima faza, la nivel de industrie veniturile roaming vor scadea, apoi, datorita cresterilor generale, in aproximativ un an sau doi veniturile vor reveni la acelasi nivel, de anul trecut. Avand in vedere ca economia Romaniei creste, mai multi cetateni vor calatori peste hotare, deci Orange isi va mari incasarile pe acest segment. E drept insa ca majoritatea incasarilor provin de la strainii care viziteaza Romania, si nu de la romanii care calatoresc in strainatate.
DB: Cum vi se pare reglementarea UE?
RM: Cred ca seamana, prin analogie, cu a cere unei linii aeriene sa reduca pretul biletelor de la business-class pentru a-l egala cu cel al biletelor de la economy, ceea ce nu este in regula luand in considerare ca orice linie aeriana are ca scop sa faca profit. Roaming-ul este un serviciu destinat in majoritate pentru clientii de business, care sunt clientii cei mai putin interesati de nivelul tarifelor. Cred ca masura UE este mai degraba populista.
12 ore pe zi la birou
DailyBusiness: Care este dificultatea cea mai mare cu care va confruntati in calitate de CEO al unei companii cu peste 2.000 de angajati?
Richard Moat: De fapt, la finele anului vor fi aproximativ 2.750 de angajati. Cred ca provocarea cea mai mare este comunicarea eficienta, atat cu angajatii, cu alti directori, precum si cu clientii.
DB: Cate e-mailuri primiti zilnic?
RM: Cam 70-80, si raspund la mai mult de 50. Avem de asemenea un sistem aici, in cadrul companiei, numit „Scrie-i lui Richard”. Toti angajatii imi pot trimite acolo intrebari sau sugestii. Lunar, primesc cam 10 de astfel mesaje. Raspund la toate, iar unele sunt chiar complexe. Odata pe trimestru cel putin, avem o intalnire cu toti angajatii pentru a le prezenta punctele tari si punctele mai putin slabe ale companiei, precum si directia in care ne indreptam.
DB: Cate ore stati zilnic la birou?
RM: De obicei, 12 ore. Uneori, chiar mai mult.
DB: Ce va place cel mai mult in Bucuresti si ce nu va place?
RM:Imi place parcul Herastrau, sa alerg si sa joc golf acolo. Nu reusesc sa fac aceste lucruri atat de des precum mi-as dori. Ce nu imi place – monotonia cladirilor gri din beton. Oricum, observ schimbarile, fata de acum 3 ani orasul este complet schimbat.
DB: Ati luat o decizie cu privire la ce va urma dupa ce va veti incheia mandatul la Orange Romania?
RM: Nu, pentru ca nu stiu cand se va intampla acest lucru. Daca slujba mi-o va permite, mi-ar placea sa stau cat mai mult in Romania.