Proiectul legislativ este intitulat Lege pentru modificarea art. 84 din Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului si a Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori si puteti vedea aici parcursul si modificarile aduse legii.
Prin noua reglementare, Camera Deputatilor propune practic eliminarea posibilitatii comerciantilor de telefonie mobila de a impune consumatorilor clauze contractuale potrivit carora pentru denuntarea unilaterala a contractului consumatorii sunt obligati la achitarea unei sume de bani.
In prezent, titularii sunt obligati prin contract sa pastreze ani de zile abonamentele la telefonie sau Internet, conform contractelor incheiate, in caz contrar, acestia trebuind sa plateasca sume compensatorii catre operatorii telecom.
Iulian Urban, unul dintre deputatii care a propus si a votat noua lege, precizeaza pentru DailyBusiness.ro ca aceasta este valabila numai in cazul contractelor incheiate in afara oricaror promotii, adica nu se aplica daca clientul a primit, pentru a semna pe o anumita perioada, telefoane la preturi subventionate, gadgeturi precum si minute gratuite sau alte facilitati ce sunt suportate de operator.
Pozitia operatorilor telecom
Operatorii telecom, prin vocea Asociatiei Operatorilor Mobili din Romania, care are printre membri Orange, Vodafone si Cosmote, au reactionat in cursul zilei de joi. Pe fondul neclaritatii proiectului, care nu specifica expres ca legea nu se va aplica in cazul in care clientul beneficiaza de o promotie, asociatia operatorilor a comunicat ca, „desi in aparenta proiectul este prezentat a conferi consumatorilor unele avantaje, in realitate este posibil ca aceasta masura sa afecteze in mod negativ interesele utilizatorilor finali„.
Asociatia considera ca „unul dintre efectele negative posibile si logice ale acestei decizii ar putea fi reducerea dramatica sau chiar disparitia de pe piata a ofertelor de abonamente insotite de telefoane la preturi reduse (subventionate de operatori – n.r.)”.
Operatorii telecom ofera pe langa telefoane preturi reduse si la alte produse precum laptop-uri, desktop-uri, carduri de memorie, telefoane fixe, intrucat au siguranta faptului ca sumele vor fi recuperate de la clienti in timp, pe masura ce contractul se apropie de maturitate.
Deputatul Iulian Urban explica necesitatea aprobarii legii si in ce situatii este aplicabila
Unul dintre deputatii care a votat pentru aprobarea acestei legi este deputatul si avocatul Iulian Urban. Contactat de DailyBusiness.ro, acesta a explicat in ce situatii functioneaza legea si de ce este ea necesara.
Daca va fi promulgata, legea va modifica doar conditiile in care clientii operatorilor vor putea parasi contractele semnate in afara oricarei promotii.
„Practic, clientii care semneaza contracte fara a beneficia de promotii vor avea dreptul sa renunte oricand la contract si sa se duca catre un alt operator, fara sa plateasca despagubiri. Daca insa clientul semneaza un contract in urma caruia primeste un telefon sau orice gadget gratuit sau subventionat, la un pret mai mic decat cel ‘la liber’, in cazul in care doreste sa rezilieze contractul clientul va trebui sa plateasca operatorului daune asociate promotiei”, explica Urban.
Acesta considera ca in acest fel operatorii telecom vor trebui sa inceapa „o concurenta reala” pe piata telecom.
„Pana la aceasta lege, operatorii telecom s-au pus de acord, mai mult sau mai putin tacit, si au introdus clauze abuzive prin care retin clientii ani de zile, fara ca acestia sa aiba posibilitatea, daca sunt nemultumiti de servicii, sa plece si sa se duca la un concurent. Daca legea va fi promulgata, operatorii telecom chiar vor trebui sa ofere servicii competitive de care clientii sa fie multumiti, pentru a nu pleca”, spune Urban.
Acesta subliniaza ca in ultimul an peste 9.000 de romani au depus plangere in justitie privind calitatea serviciilor operatorilor telecom, cerand rezilierea contractului si despagubiri. „Da, exista aceasta posibilitate pentru clientii nemultumiti, care plateau 13 euro pentru Internet dar mergea de 5 euro. Insa, realist vorbind, ce sansa are o persoana fizica in fata unei multinationale? Balanta este clar inclinata catre compania telecom, care isi permite sa angajeze avocati profesionisti. Clientii care au reclamat in justitie si au avut bani de avocat insa, au castigat”, spune Urban care subliniaza ca in Romania rata de reactie (chemare in justitie) in cazul in care operatorii nu acopera obligatiile contractuale este cea mai mica din UE.
Vor disparea promotiile operatorilor? Urban raspunde hotarat: nu. „Nu o sa dispara. Operatorii pur si simplu vor trebui sa isi pastreze clientii prin mentinerea unui raport calitate/pret foarte bun”.
Legea va fi trimisa spre promulgare catre presedintele Traian Basescu si ar putea sa intre in vigoare „chiar de la 1 iulie”, spune Urban.
Aceasta se va aplica retroactiv, adica si pentru contractele aflate in derulare, spune Urban. Astfel, orice abonat, cu exceptia celor care au un contract ce include o promotie, vor putea parasi operatorul telecom „din ziua doi” dupa publicarea legii in Monitorul Oficial. Legea nu se aplica clientilor care se afla, la momentul intrarii in vigoare a actului normativ, in conflict juridic cu operatorii pe tema rezilierii contractului, conform lui Urban.
Cum comentati? Credeti ca va fi benefica aceasta lege?