„Organismul de reglementare ar trebui sa renunte la rolul de `politist` pentru companiile telecom. O piata libera, mai transparenta si mai indreptata spre evolutia tehnologica duce in sine la scaderea preturilor. Interventia organismului de reglementare, asa cum este el azi, nu face decat sa inhibe piata si sa limiteze evolutia si profitul operatorilor”, a spus Panagis Vourloumis, director general al companiei OTE, actionarul majoritar al Cosmote si Romtelecom.
Afirmatia a fost facuta in cadrul unei initiative a Autoritatii Nationale Pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) desfasurata marti, care a avut ca scop consultarea deschisa cu operatorii telecom din piata autohtona si punerea la punct a unei strategii de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru urmatorii trei ani.
Pe de alta parte, reprezentantii ANRCTI au punctat ca pe piata exista un nivel diminuat al concurentei reale si au amintit de rezultatele unor studii recente, conform carora consumatorii nu sunt la curent cu tarifele pe care le platesc pentru serviciile de telefonie.
Reprezentantii operatorilor telecom prezenti in cadrul conferintei au punctat, la randul lor, problemele pe care le considera stringente pe piata din Romania, dar si pe piata europeana.
„Consider ca piata europeana a telecomunicatiilor este una vie, in crestere, creativa. Organismele de reglementare, care sunt diferite de la stat la stat, deseori nu fac decat sa franeze dezvoltarea, sa inhibe intrarea pe piata a operatorilor telecom cu noi tehnologii si investitii”, a mai spus Vourloumis.
Conform acestuia, organismele de reglementare ar trebui sa fie, la randul lor, reglementate. „Organismele de reglementare ar trebui sa fie fericite de evolutia pe care a inregistrat-o industria telecom din ultimii ani, inclusiv in Romania. Dar ei nu sunt. Ar trebui sa plece acasa”, a acuzat Vourloumis.
Atat reprezentantii Vodafone cat si cei ai Orange au subliniat faptul ca viitorul cresterii economice a oricarei tari rezida in accesul neingradit si de calitate superioara la Internet.
„Industria mobila ofera astfel de servicii, din ce in ce mai mult. Ar trebui ca noi, operatorii de telefonie mobila, sa fim sprijiniti in dezvoltarea acestor tehnologii”, este de parere Ian Gray, director executiv Vodafone pe Europa Centrala.
„Am investit in Romania 1,5 miliarde euro pana in prezent. Consider ca operatorii care au investit astfel de sume intr-o tara merita sansa unui profit pe masura, si nu ingradirea acestuia. Organismele de reglementare ar trebui sa ia in consideratie acest lucru”, a plusat Gray.
„Cresterea cu 10% a ratei de penetrare a telefoniei mobile duce, conform unui studiu realizat de noi in 2004, la cresterea PIB-ului unui stat cu 1,1%”, a mai spus Gray.
Reprezentantul Orange prezent la conferinta organizata de ANRCTI a subliniat ca Romania este statul cu cea mai mare concurenta pe piata telecom la numarul de locuitori.
„In prezent, pe piata din Romania activeaza in regim concurential 5 operatori (de telefonie mobila – n.r.) la circa 21 de milioane de locuitori. Acest lucru, pe langa faptul ca preturile in aceasta industrie sunt in scadere, arata ca Romania reprezinta o `piata sanatoasa`”, a spus Thierry Millet, director comercial Orange Romania.
Orange a investit in Romania 1,2 miliarde euro.
Acesta a mai afirmat ca o societate de reglementare a industriei telecom, cum este ANRCTI in Romania, ar trebui sa isi prezinte periodic obiectivele, sa promoveze competitia corecta, sa protejeze drepturile clientilor operatorilor si sa incurajeze investitiile.
Reprezentantul Romtelecom a subliniat faptul ca din ce in ce mai multi operatori telecom au inceput in ultimul an sa se indeparteze de la scopul declarat si sa migreze si spre alte servicii, care vin in completarea celor deja existente.
„Serviciile convergente ar trebui sa impuna unui organism de reglementare o atitudine mai neutra, care sa lase piata sa se desfasoare mai liber”, este de parere Yorgos Ioannidis, director executiv al Romtelecom.
Acesta si-a exprimat nemultumirea fata de activitatea ANRCTI, declarand ca Romtelecom este dezavantajata fata de alti concurenti de pe piata.
„Nu putem concura pe o piata in care noi trebuie, din cauza regulilor impuse de organismul de reglementare, sa taxam clientii cu un abonament lunar, in timp ce colegii si concurentii nostri de la RCS&RDS, de exemplu, nu au taxe de abonare”, a explicat Ioannidis. Acesta a mai spus ca Romtelecom se afla sub incidenta organismelor de reglementare pe 13 sectoare ale pietei, in timp ce Orange si Vodafone sunt reglementate doar pe cate o piata.
Ioannidis a precizat ca, spre deosebire de zonele urbane, zonele rurale din Romania nu au inca o acoperire completa atat pentru Internet cat si pentru telefonia fixa sau mobila. Astfel, conform studiilor efectuate de operator, doar 39% dintre localitatile din zone rurale au acces atat la Internet, cat si la telefonie fixa si mobila, in timp ce 40% nu au acces decat la telefonie mobila, 16% la telefonie fixa si mobila si 5% nu au acoperire pentru nici un serviciu.
La fel ca si oficialii Orange si Vodafone, Ioannidis a subliniat importanta accelerarii implementarii de Internet broadband in Romania, aceasta reprezentand „cheia cresterii competitiei pe piata telecom din Romania”.
„Tehnologia broadband accelereaza cresterea economica a unui stat, creste numarul de angajati, genereaza noi oportunitati de afaceri, creste competitivitatea pe piata, creste educatia cetatenilor unui stat si faciliteaza inovatiile”, a spus Ioannidis. Acesta a subliniat ca Romtelecom detine o cota de piata de 17% pe segmentul de Internet broadband, in crestere de la 8% cat detinea in 2006.
ANRCTI spune ca stie ce are de facut
In replica la cele spuse de reprezentantii celor 4 operatori, Dan Cristian Georgescu, presedintele organismului de reglementare autohton ANRCTI, a precizat ca autoritatea are o politica bine pusa la punct pentru urmatorii ani.
„Avem un set de 5 obiective principale pentru reglementarea sectorului in urmatorii trei ani”, a spus acesta.
Primul obiectiv strategic de reglementare, conform lui Georgescu, va fi crearea conditiilor pentru manifestarea unei concurente durabile bazate pe infrastructuri, facilitand, acolo unde este eficient, concurenta bazata pe servicii. Principiul interventiei de reglementare minimale sugereaza faptul ca tipul de concurenta care necesita cea mai mica interventie de reglementare are cele mai mari sanse sa livreze rezultatele cele mai apropiate de „concurenta perfecta”, astfel incat concurenta bazata pe infrastructuri este preferabila concurentei bazate pe servicii.
Un al doilea obiectiv propus de seful ANRCTI este promovarea dezvoltarii serviciilor de acces la Internet in banda larga, in special prin intermediul platformelor multi-produs precum IP, si maximizarea bazei de utilizatori ai acestor servicii.
Segmentul de Internet in banda larga din Romania se afla intr-o faza incipienta de dezvoltare, inregistrand rate explozive de crestere, conform lui Georgescu. Cu toate acestea, Romania se situeaza mult sub media statelor membre sub aspectul penetrarii Internetului in banda larga, chiar si in conditiile in care viteza minima avuta in vedere in Romania este de 128 kbps. In plus, retelele de cupru si de cablu coaxial sunt utilizate in principal pentru furnizarea unei singure game de servicii , ceea ce indica o utilizare a resurselor la niveluri sub-optimale. Pentru promovarea dezvoltarii serviciilor de acces la internet in banda larga, ANRCTI va analiza posibilitatea de introducere a unor solutii de acces de tip „bitstream” la retelele existente, precum si masuri legate de utilizarea mai eficienta a spectrului de frecvente radio, a declarat Georgescu.
Rata de penetrare a Internetului broadband in Romania era la jumatatea lui 2007 de 21%, conform unui studiu efectuat de ANRCTI, Romania fiind cea mai putin dezvoltata tara din UE din acest punct de vedere.
Oficialul ANRCTI propune ca al treilea obiectiv strategic de reglementare pentru urmatorii trei ani sa fie crearea conditiilor pentru ca utilizatorii finali de servicii de comunicatii electronice (persoane fizice sau juridice, din mediul urban sau rural) sa primeasca valoarea corecta pentru banii pe care ii cheltuiesc.
„Valoarea corecta pentru bani este un indicator calitativ care vizeaza evaluarea masurii in care consumatorul obtine suficiente beneficii din produsele sau serviciile disponibile, la un anumit nivel al pretului” a explicat Georgescu.
Transparenta, simplitatea si disponibilitatea informatiilor constituie cel de-al patrulea obiectiv strategic al ANRCTI pentru urmatorii 3 ani, prin crearea unui mediu in care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sunt transparente, simplu de accesat si la indemana tuturor cetatenilor.
Conform unui studiu recent, realizat tot de ANRCTI, nivelul de informare al utilizatorilor finali privind valoarea tarifelor de telefonie mobila si fixa este scazut, ceea ce duce la imposibilitatea clientilor de a face alegeri rationale intre operatori si ofertele acestora.
„Este posibil ca in viitor sa cream chiar si un soft pe site-ul ANRCTI, prin care utilizatorii finali sa poata afla rapid care sunt ofertele tuturor operatorilor telecom de pe piata autohtona”, a precizat Georgescu.
Al cincilea obiectiv strategic de reglementare este „non-interferenta cu dezvoltarea naturala a pachetelor de servicii, in masura in care acestea nu afecteaza concurenta”, conform lui Georgescu.
Astfel, ANRCTI va monitoriza impactul pachetelor de servicii asupra concurentei si va interveni doar acolo unde este cazul, pentru a se asigura ca serviciile pentru care a fost identificata pozitia dominanta sunt furnizate si individual si pentru a restrictiona „pachetele incorecte”, care nu permit competitorilor sa furnizeze un pachet similar in conditii competitive.