„In ultimii ani, odata cu deschiderea de mall-uri si zone comerciale mari in cele mai populate cartiere bucurestene, polul de interes in ceea ce priveste cumparaturile, ca si traficul, s-a orientat in mare parte catre aceste zone. Spre exemplu, daca acum cativa ani, retailul de telefonie mobila, ca si alte tipuri de magazine si chiar banci, se bucurau de un mare succes pe Calea Dorobantilor, in prezent interesul s-a mutat catre zonele mentionate mai sus”, au declarat oficialii Cosmote pentru DailyBusiness.ro.
Acestia sunt de parere ca in orasele cu o piata de centre comerciale care tinde spre maturizare, cele mai interesante zone din punct de vedere al traficului devin mall-urile, pe langa cele mai aglomerate artere.
Cele mai profitabile magazine ale partenerilor Orange din Bucuresti sunt cele amplasate in marile centre comerciale – precum Euro GSM din Unirea Shopping Center – si cele din cartierele cu o concentratie mare de populatie, au spus oficialii celui mai mare operator de telefonie mobila din Romania.
Unele dintre cele mai profitabile magazine proprii din Bucuresti sunt Orange shop-urile din Calea Mosilor, Pantelimon, Universitate si Piata Victoriei-Europe House, au mai declarat oficialii companiei.
La nivel national, printre magazinele Orange cu cel mai mare trafic de clienti si cele mai mari vanzari se numara cele din Cluj, Iasi, Galati, Craiova, Brasov si Sibiu.
Oficialii Romtelecom au subliniat ca magazinele partenere ce aduc venituri semnificative pentru companie sunt cele din marile centre comerciale si din hypermarket-uri. Printre acestea se numara magazinele din lantul Germanos.
Operatorul Zapp, companie care este in prim proces de relansare dupa schimbarea de actionariat, urmareste sa se dezvolte in special in magazine cu trafic intens.
„Zapp a reinceput expansiunea retelei sale de distributie in 2008, cand am adaugat noi magazine proprii si partenere si mai ales am extins sistemul de distributie pentru a include si marii retaileri: Metro, Real, Carrefour. In ceea ce priveste locatiile in care urmeaza sa deschidem puncte de vanzare, inca de anul trecut ne-am concentrat in special pe dezvoltarea de magazine in centre comerciale cu trafic intens”, a declarat Bogdan Georgescu, national indirect sales manager al Zapp.
Compania nu urmareste sa inchida magazine in 2009 ci, daca unele dintre ele se vor dovedi neprofitabile, operatorul va lua in calcul relocarea acestora.
„In acest moment nu avem in plan inchideri de magazine. Cel mult putem sa vorbim de relocarea anumitor magazine in locatii mai eficiente comercial, respectiv mutarea unor magazine din spatii care nu mai sunt ‘cost effective’ datorita chiriilor prea ridicate in zone care asigura un trafic mai intens si un randament economic mai mare”, a mai spus Georgescu.
Analisti din piata imobiliara subliniaza insa ca, in ciuda trendului de „migrare catre mall-uri”, operatorii telecom „nu vor renunta niciodata” la magazinele stradale din zone aglomerate precum Magheru, Victoriei sau Dorobanti.
„Chiriile din mall-urile cu trafic ridicat, precum Plaza sau Vitan, sunt similare cu cele de pe marile artere comerciale, atat in Bucuresti cat si in marile orase din Romania. Deci nu cred ca acesta sa fie factorul care impinge operatorii telecom spre centre comerciale insa, intr-adevar, trendul acesta este. Venituri mari genereaza si magazinele de pe arterele principale, deci operatorii nu ar renunta niciodata la acele locuri”, este de parere un analist de pe piata imobiliara.
De pilda, magazinele proprii Romtelecom ce aduc cele mai mari venituri pentru companie sunt cele situate in zonele Dorobanti, Vitan, Dimitrov sau Titan.
Chiriile din mall-urile mari, deschise de mai multi ani pe piata autohtona, sunt de circa 80-100 euro/mp, similar cu cele de pe principalele artere din orase.
„Operatorii telecom vor cauta sa se extinda in special in noile mall-uri, unde chiriile sunt inca mai mici si se mai gasesc si spatii”, este de parere analistul.
Retele de magazine in permanenta schimbare
In Bucuresti, Romtelecom are 11 magazine proprii, iar la nivel national are in total 82. Numarul punctelor de prezenta (magazine unde se gasesc produsele si serviciile Romtelecom) incluzand dealerii, este de peste 450.
„Analizam permanent oportunitatile de extindere a retelei de magazine a Romtelecom la nivelul intregii tari. Pe langa aceasta, luam in calcul nu doar extinderea retelei de magazine, ci si alte forme de distributie, cum sunt, spre exemplu, retelele de dealeri”, a declarat Ionut Ionita, director vanzari retail, segment rezidential al Romtelecom.
In momentul in care unul dintre magazinele operatorului „are probleme de profitabilitate”, inainte de a lua decizia inchiderii sau relocarii lui, oficialii Romtelecom incearca in primul rand redresarea lui, optimizarea activitatii.
„Pana acum am reusit sa facem acest lucru prin promotii speciale sau concursuri disponibile in magazine, precum si prin instruirea suplimentara a personalului care intra in contact direct cu clientii”, a mai spus Ionita.
In ceea ce priveste Cosmote, companie detinuta de acelasi actionar ca si Romtelecom, acesta opereaza 17 magazine sub brand propriu si 6 magazine concept store impreuna cu Romtelecom. La nivel national, partenerii companiei opereaza in jur de 840 de magazine.
Orange este operatorul are cea mai extinsa retea de distributie din Romania, cu 102 magazine proprii si aproximativ 1.000 de puncte de vanzare ale partenerilor. In Bucuresti sunt 16 Orange shops (magazine proprii) si 32 de magazine ale partnerilor Euro GSM, Fonomat si Say. Orange a inceput recent o campanie de crestere a standardelor in cadrul magazinelor partenere, prin francize.
Vodafone are in prezent circa 220 de magazine in tara.
„In ceea ce priveste reteaua de magazine, putem spune ca in permanenta sunt inchise si deschise anumite locatii, in functie de oportunitatile care apar pe piata si de nevoile de extindere pe care le avem in anumite zone”, au spus oficialii Vodafone Romania.
Zapp are aproximativ 200 de puncte de vanzare proprii si partenere la nivel national. In Bucuresti operatorul are 13 magazine, dintre care 4 proprii.
UPC Romania are doar Centre de Relatii cu Clientii sub brandul propriu. In cadrul acestora au loc activitati de incasare a facturilor precum si semnare de noi contracte, si alte activitati de relatii cu clientii.
Compania are 120 de Centre de Relatii cu Clientii UPC in toata tara si 17 in Bucuresti.
UPC nu are in vedere extinderea lantului de magazine anul acesta. „Nu avem in vedere nici extinderea, nici inchiderea de Centre”, a declarat Iulia Florea, director billing&collection.
Circa 80% din incasarile din abonamentele la serviciile oferite de companie se fac prin aceste centre, restul prin metode alternative de plata – Posta Romana, banci sau puncte de plata alternative, conform lui Florea.