DailyBusiness
: Cu ce marje de profit lucrati in prezent si cum vor evolua in 2009?
Dan Ostahie: Imi place sa compar Altex cu un avion care a rulat pe pista cativa ani, si abia acum decoleaza. Daca in 2006 am iesit pe pierdere, in 2007 pe profit operational, in 2008 o sa intram pe profit net. EBITDA se va situa anul acesta undeva la 3-4%.
DB: Ce cifra de afaceri estimati pentru anul acesta si ce previziuni aveti pentru 2009, in contextul cresterii concurentei de pe piata?
DO: Ne pastram estimarea de 400 milioane euro in 2008, ceea ce reprezinta o crestere de 30% fata de anul trecut. In 2009, intr-adevar, cresterile se vor mai domoli pe piata, estimez ca vom creste undeva cu 10%, poate chiar single-digit (sub 10% – n.r.).
[quote]O zi de munca nu se masoara in ore, ci in idei[/quote]
DB: Ce strategii veti aborda pentru cresterea marjelor de profit si asa destul de mici?
DO: Intr-adevar, marjele de profit sunt mici. Daca un retailer de IT&C, electronice si electrocasnice „scoate” un 5-6%, se poate considera foarte fericit. Avem un numar mare de magazine si acest lucru ne permite sa optimizam costurile cu logistica, de exemplu. De asemenea, urmarim sa optimizam gama de produse, sa ne uitam foarte atenti la ce se va vinde, nu la ce s-a vandut in trecut, si sa aducem acele produse. De asemenea, urmarim sa introducem noi produse in magazin din ce in ce mai frecvent.
[quote]Sunt propriul meu fan[/quote]
DB: Cum vedeti competitia pe piata de retail IT&C si electronice din Romania? Mai e loc pe acest segment?
DO: Clar mai este loc. Concurenta este destul de mare, dar ma astept sa intre pe piata autohtona chiar si jucatori internationali precum MediaMarkt, si chiar sa intre puternic aici. Bucurestiul este cel mai aglomerat, normal, dar aduce si cele mai mari venituri. In cazul Altex, circa 25% din veniturile totale ale companiei provin de aici, si vizam sa mai deschidem magazine in zona.
DB: Ce jucator din afara va place cel mai mult si ce jucator cu activitate in Romania?
DO: Din afara, ca model de business si ca felul in care se adreseaza clientilor imi place Tesco, din Anglia. S-au descurcat foarte bine in a combina magazinele de 10.000 de metri patrati cu cele de 2-300 de metri patrati, au o gama foarte larga de produse, sunt profesionisti. Te servesc si cu lapte cald inauntru. Din Romania, imi place Media Galaxy (detinut de Altex – n.r.).
DB: Si fara „modestie”?
DO: Nu, chiar imi place Media Galaxy cel mai mult pe segmentul de retail IT&C si electronice. Sunt propriul meu fan. Pe celelalte segmente, imi place modelul Ikea sau Carrefour, acest din urma retailer incercand sa intre de asemenea cu magazine de diverse marimi, in cat mai multe locatii.
DB: Si totusi, de concurentii dumneavoastra directi, cum ar fi Flamingo International, ce parere aveti?
DO: Consider ca achizitia Flanco nu a fost un succes, si acest lucru se vede si la profitabilitatea lor. De fapt, piata din Romania nu este pregatita si destul de matura pentru astfel de achizitii mari. Pentru a putea sa achizitionezi o companie de profil in Romania, trebuie sa ai parte de experienta in asa ceva, de expertiza, sa mai fi cumparat cateva companii inainte. Or, Flamingo consider ca nu au realizat achizitia cu profesionalism.
DB: Si totusi Flamingo International a raportat profit la finele anului trecut.
DO: Da, din vanzarea de active, de cladiri, ceea ce nu este business-ul lor de baza. De fapt, fara aceste vanzari, Flamingo International ar fi trebuit sa raporteze pierderi de vreo 10 mil. euro.
[quote]Daca invarti de volanul unei masini mici, vireaza imediat, pe cand daca dai de carma unui vapor, se misca mai greu, dar maiestuos[/quote]
DB: Ati deschis mai multe magazine anul acesta si anuntati extindere si la anul. Practic, in ce interval de timp devine unul dintre aceste magazine profitabil?
DO: Profitabil poate deveni din prima luna sau dupa primii 2-3 ani, in functie de locatie. Amortizarea investitiei se face mai greu. Daca ne uitam la Feeria (Carrefour – n.r.), abia anul acesta au intrat pe plus, dupa doi ani, din cauza dificultatilor de trafic din acea zona, de exemplu. Oricum, un magazin mare in genul acesta se misca precum un vapor imens, nu ca o masina Cabrio. Daca invarti de volanul unei masini mici, vireaza imediat, pe cand daca dai de carma unui vapor, se misca mai greu, dar maiestuos.
DB: Si daca vaporul este Titanic?
DO: Atunci, evident, dai faliment. Unul destul de rasunator chiar.
DB: Vizati achizitii pe piata interna?
DO: Nu. Si nici nu vrem sa deviem de la business-ul central. Imobiliarele sunt o pasiune pentru mine, dar nu vor depasi niciodata business-ul „de suflet” – Altex, pe care vrem sa-l eficientizam din ce in ce mai mult. Din 2009 insa, o parte din echipa de aici se va duce in Ucraina. Pe aceasta piata pariez eu, dar despre acestea vom vorbi mai mult la anul.
DB: Daca ar fi sa castigati la Loto, sa zicem, 30 mil. euro, unde i-ati investi?
DO: M-as speria. I-as da la biserica sau sa se construiasca scoli. Nu cred in bani castigati „pe degeaba”, nemunciti. Sunt de principiu ca banii nemunciti produc pagube inzecite, deci nu i-as investi in Altex.
DB: Sunteti fondatorul Altex, primul concept de magazine de acest gen din Romania. Cate ore pe zi munciti?
DO: Sunt de parere ca ziua de lucru nu se masoara in ore efective de stat cu ochii in computer sau la birou. Ziua de munca la mine se masoara in idei, acestea putand veni si noaptea, cand dorm.
DB: Si ca a venit vorba de idei, multi jucatori din piata considera ca Internetul reprezinta o idee de viitor. Altex cum sta pe acest segment?
DO: Eu nu prea sunt de parere ca Internetul aduce bani. Din Internet castiga mai ales creatorii de site-uri, nu cei care le detin, efectiv. Este ca in perioada goanei dupa aur. Atunci nu au castigat cei care minau, cat cei care vindeau echipamente speciale pentru minerit.
DB: Si totusi eMag.ro isi creste constant afacerile.
DO: Da, dar si profitul fluctueaza. Ei vorbesc si transmit doar cifrele privitoare la afaceri, nu si la profit.
DB: Si cu proiecte de succes in online, cum ar fi Amazon.com, eBay.com cum ramane?
DO: Evident, sunt si proiecte bune, care functioneaza, dar Altex este eminamente un proiect destinat offline-ului, traditionalului. Oricum, pentru ca m-ati provocat, va spun ca peste doua saptamani vom lansa portalul de vanzari online al Altex.
DB: Cat ati investit si cu ce veniti nou pe segmentul de online?
DO: Daca va spun de acum, se duce tot farmecul. Oricum, baza vanzarilor si afacerilor va ramane in magazinele traditionale. Estimez ca de pe online vor veni circa 3-4% din afacerile totale ale companiei.