„Criza se mai simte la romani, fapt constatat mai ales in primele 2 luni ale anului. Martie, datorita Pastelui care a cazut destul de devreme, a fost mult mai vioi in retail, dar o adevarata concluzie, daca acestea este un semn de revigorare sau pura conjunctura, vom putea trage numai dupa luna aprilie”, spune pentru DailyBusiness.ro Lorand Szarvadi, CEO Domo.
Acesta a subliniat ca, spre deosebire de concurentii directi, „Domo are categoric un culoar mai favorabil de evolutie. Consider ca in aceasta perioada avem un control foarte bun asupra businessului nostru, si putem aplica, oricand ar fi nevoie, eventuale reglaje fine”.
Domo a inregistrat in primul trimestru al anului o crestere de 12% a veniturilor, subliniind ca daca trendul se va pastra, compania ar urma sa genereze in 2010 afaceri de 205 mil. euro, in crestere cu peste 20% fata de 2009. „Este un obiectiv ambitios”, spune directorul executiv al companiei de retail. In 2009 compania a vandut de 170 mil. euro, sub pragul necesar pentru a asigura atingerea punctului de break-even, in conditiile unei luni decembrie sub asteptari.
Seful Domo tempereaza tonul si subliniaza ca totusi „nu este cazul sa tragem concluzii euforice. E bine de stiut ca vanzarile din primul trimestru 2010 se situeaza cu 6% sub vanzarile din aceeasi perioada a lui 2008, ultimul an ‘antecriza'”.
Pe intreg anul 2010, oficialul Domo estimeaza ca piata va stagna, sau, „in varianta cea mai optimista”, va creste cu pana la 5%. In aceste conditii Domo are un target de crestere de 21%, castigand astfel in acest an serios, cota de piata. Obiectivul nostru foarte clar pentru 2010 este pozitia de ‘market leader indiscutabil'”, spune Szarvadi.
In cazul Domo, Szarvadi spune ca electrocasnicele mici au inregistrat cresteri ale vanzarilor cu 20% si produsele IT cu 16% fata de primul trimestru din 2009. Electrocasnicele mari au crescut moderat, numai cu 5% iar singura categorie cu scadere, de 6%, a fost telecomul.
In prezent, lider de piata este Altex, la mica distanta de Domo, cu venituri de 180 mil. euro in 2009. Anterior, oficialii Altex declarau ca cel mai probabil piata de IT, electronice si electrocasnice, estimata la 800 mil. euro in 2009, va stagna anul acesta.
Oficialii Altex nu au oferit informatii pentru acest material.
Trenduri pe piata de retail IT pe primul trimestru
„Revigorarea pietei a inceput sa fie simtita spre sfarsitul lunii martie, odata cu pregatirile pentru Paste, care au insemnat atat reinnoirea bunurilor din casa cat si achizitia de produse care pot fi facute cadou- de exemplu electrocasnice mici. Mizam pe stabilizarea tot mai mare a pietei dupa o perioada de confuzie si pe mentinerea trendului ascendent al vanzarilor in trimestrul doi fata de inceputul anului”, a spus Adrian Olteanu, CEO Flamingo International, al treilea cel mai mare jucator de pe aceasta piata.
Desi primele luni ale anului curent au fost sub cele de anul trecut, oficialii Flamingo se asteapta la stagnare si revenire pe final de an, astfel incat per total piata sa fie la nivelul de anul trecut.
Optimism pe aproape toate planurile din partea eMag
Tehnologiile noi sunt rapid adoptate de romani, clientii inteleg rapid beneficiile si eficienta acestor produse pe termen lung intrucat o investitie initiala mai mare se amortizeaza si devine profitabila in timp, este de parere Radu Apostolescu, director de marketing al eMag. Acesta spune ca unele dintre cele mai bine vandute produse sunt cele mai noi smartphone-uri de la Nokia, HTC si Samsung, precum si Windows 7 si procesoarele noi de la Intel, i3, i5 si i7.
„Laptopurile, telefoanele si televizoarele au crescut cel mai mult in primul trimestru al anului. Cresteri au avut si desktop-urile, monitoarele si componentele de PC, insa nu atat de mari”, mai spune Apostolescu.
Directorul de marketing al eMag sustine ca piata de retail IT, electronice si electrocasnice va creste pe intreg anul 2010 fata de 2009, in special datorita evolutiilor de pe al doilea semestru. „Piata online a crescut si in primul trimestru si va creste mult la nivel de an, estimam un minim de 40%”, spune Radu Apostolescu pentru DailyBusiness.ro.
Optimismul lui Apostolescu este sustinut de vanzarile din primul trimestru al lui 2010, cand eMag si-a crescut veniturile cu 80% fata de aceeasi perioada a lui 2009, pana la 19 mil. euro.
Temerea principala a oficialilor eMag este reprezentata de o potentiala lipsa de masuri de restructurare in sectorul public precum si de lipsa creditarii.