- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Patru ani de portabilitate in Romania: Cate numere de telefon au fost transferate la alti operatori

18 Oct, 17:00 • adrian.mihaltianu
La patru ani de la data lansarii portabilitatii numerelor in Romania, numarul de portari a ajuns la 873.213. Numarul portarilor creste in fiecare an: 30% dintre portarile de pana acum s-au realizat in anul 2011, 25% in 2010 si 21% in 2009, au anuntat joi reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).
Patru ani de portabilitate in Romania: Cate numere de telefon au fost transferate la alti operatori

De la data lansarii
acestui serviciu in Romania, 21 octombrie 2008, numarul de portari a
crescut constant. In ultimele trei luni din 2008 au fost realizate
15.681 de portari, in anul 2009 au fost realizate 180.239 de portari,
in anul 2010 s-au inregistrat alte 221.219 de numere noi portate, in
crestere cu 23% fata de 2009, trend mentinut si in anul 2011, cand
numarul portarilor a continuat sa creasca cu 18% pana la 260.256. In
perioada ianuarie – octombrie 2012 s-au realizat 195.818 de
portari, estimarea ANCOM fiind ca pana la sfarsitul acestui an se va
depasi numarul de portari de anul trecut.

„La 4 ani de la
lansarea serviciului de portabilitate de catre ANCOM, putem spune ca
cei peste 870.000 de romani care au ales sa isi schimbe furnizorul de
telefonie sunt dovada clara a unei piete dinamice si competitive, o
piata care ofera libertate de alegere clientilor”, a declarat
Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

Din numarul total de
873.213 de portari realizate pana la 15 octombrie 2012, 586.252 sunt
numere de telefonie mobila, reprezentand 67% din total, o proportie
care s-a mentinut constanta in acesti patru ani.

Datele statistice
arata in continuare ca cei mai interesati de portarea numerelor de
telefon sunt utilizatorii cu abonament (74%), fata de cei care
porteaza o cartela preplatita.

In segmentul
[b]telefoniei mobile[/b], operatorii implicati in procesul de portare
isi impart numerele mobile portate pana in prezent astfel: Cosmote a
primit 195.349 de numere, Vodafone 194.774, Orange 189.508, RCS &
RDS 5.894, Telemobil 719. In cei 4 ani de la lansarea portabilitatii
numerelor, cele mai multe numere de telefonie mobila s-au portat in
anul 2011 – 177.111.

In cazul [b]telefoniei fixe[/b], 34 de
furnizori impart cele 286.961 de numere portate pana in prezent.
Dintre acestea, cele mai multe au fost portate catre retelele UPC
Romania – 76.737, RCS & RDS – 75.263, Orange – 57.588, Vodafone –
51.823 si Romtelecom – 12.657. Cele mai multe cereri de portare a
numarului de fix s-au inregistrat in Bucuresti (84.306 de numere),
capitala fiind urmata de judetul Cluj cu 21.298 de numere portate,
Timis (15.348), Prahova (15.235) si Galati (13.003), care insumeaza
peste 50% din totalul numerelor de telefonie fixa portate.

De-a
lungul celor patru ani de la introducerea portabilitatii numerelor in
Romania, [b]s-au portat in medie 16.000 de persoane in fiecare
luna[/b], luna in care s-au inregistrat cele mai multe portari fiind
decembrie.

Incepand cu luna septembrie a acestui an, termenul
de activare a unui numar portat este de maxim o zi lucratoare, asa
cum prevad normele europene, iar durata maxima a procedurilor
administrative aferente portarii si durata maxima potentiala de
intrerupere a serviciului in cursul procesului de portare s-au redus.

Astfel, daca inainte
de intrarea in vigoare a noilor prevederi privind portabilitatea,
durata medie de intrerupere a serviciilor pentru utilizatorii de
telefonie fixa era de 86 minute si pentru utilizatorii de telefonie
mobila de 27 minute, in primul semestru al anului 2012, in luna
septembrie, aceasta a scazut la 64, respectiv 24 minute, valori mai
mici decat cele prevazute in reglementari.

Cele mai frecvente
aspecte pe care utilizatorii le-au semnalat Autoritatii de-a lungul
acestor ani prin cele 685 de sesizari cu privire la portabilitate au
vizat neinformarea completa si corecta de catre furnizori cu privire
la procedura de portare, precum si intarzieri in realizarea portarii
fata de data convenita pentru finalizarea acesteia.

Printre cele mai des
intalnite motive de respingere a unei cereri de portare de catre
furnizorii donori, motive care au si generat intarzieri in procesul
de portare, s-au numarat necorespondenta dintre numarul SIM-ului si
numarul pentru care se solicita portarea, introducerea gresita a
codului de abonat sau a adresei de instalare.

Urmărește Daily Business pe Google News