Daca Orange estimeaza o scadere a tarifelor percepute de operatori si axarea pe serviciile cu valoare adaugata, Cosmote estimeaza ca vocea va ramane in continuare o sursa principala de venit si ca segmentul prepaid va ajuta la marirea bazei de clienti. Pe de alta parte, Zapp mizeaza pe serviciile de date si pe convorbirile telefonice prin intermediul Internetului.
Orange: Scaderea preturilor, Internet mobil, servicii cu valoare adaugata
Reprezentantii Orange Romania, lider pe piata locala de telefonie mobila, cu 10,3 milioane de clienti, sunt de parere ca piata locala de telefonie va urma trendul din ultimii ani in ceea ce priveste scaderea tarifelor percepute de catre operatori, ca va pune accent pe serviciile de valoare adaugata si pe utilizarea Internetului mobil. Viitorul pietei de telefonie mobila pe termen mediu si lung depinde insa de intensitatea crizei economice.
„In acest moment cunoastem premisele – concurenta puternica, in crestere, si o piata matura – insa evolutia pietei telecom pe termen mediu si lung este dificil de anticipat din cauza unei alte variabile: durata si intensitatea crizei economice. Sectorul telecomunicatiilor nu este izolat de efectele crizei economice mondiale, dar se va putea reface mai usor dupa incheierea acestui ciclu nefavorabil, intrucat serviciile de telecomunicatii satisfac o necesitate fundamentala a oamenilor, comunicarea”, au declarat reprezentantii Orange Romania.
In ceea ce priveste tarifele, acestia considera ca tendinta de scadere din ultimii ani se va mentine in continuare. „Daca analizam curba evolutiei tarifelor la produsele si serviciile de telecomunicatii mobile din ultimii 10 ani, vom vedea o scadere constanta a acestora, chiar accelerata in ultimii ani, pe fondul intensificarii competitiei. Credem ca aceasta tendinta se va mentine in continuare”, au precizat reprezentantii Orange.
Criza ajuta insa la valorificarea oportunitatilor aparute pe piata, ajutand companiile solide, care dispun de lichiditati, sa iasa mai puternice din criza, sunt de parere acestia, dand ca exemplu comportamentul si evolutia unor companii mari precum GE sau P&G in perioada crizei din anii ’30.
Internetul mobil reprezinta o tendinta ce nu poate fi ignorata de niciun operator. „Odata cu extinderea retelei broadband in peste 500 de localitati, am repozitionat oferta de date mobile, astfel incat noile planuri tarifare sa fie mai avantajoase din punctul de vedere al tarifelor pentru o masa cat mai mare de utilizatori. Drept urmare, in 2008, gradul de adoptie a serviciilor de Internet Mobil cu acces de pe telefon si PC a cunoscut o crestere de 65% de la an la an. In continuare mizam pe cresteri in segmentul de date mobile si ne concentram o mare parte a investitiilor in zona serviciilor de acces la Internet”, au precizat reprezentantii operatorului Orange Romania.
Potentialul pietei locale de broadband va continua sa fie foarte atractiv pentru operatorii care au capacitatea de a investi in extinderea retelelor de date mobile si in cresterea vitezelor de acces. In general, serviciile de date mobile in banda larga reprezinta o resursa promitatoare de crestere pentru operatorii care concureaza pe piete mature.
Oficialii Orange au precizat ca in urmatoarea perioada intentioneaza sa exploateze cat mai bine modelul convergent al grupului France Telecom, astfel incat sa introduca cat mai multe servicii noi.
„Pe viitor, prin integrarea tehnologiilor folosite, operatorii vor putea propune clientilor servicii convergente mai simple, mai intuitive si mai variate. Clientii se vor familiariza treptat cu serviciile cu valoare adaugata, precum internetul pe telefonul mobil sau programele TV in direct pe mobil. Ulterior vor fi interesati sa descopere cat mai multe functionalitati si beneficii oferite de solutiile ce integreaza mai multe medii de comunicare, platind o singura factura si apeland un singur furnizor pentru serviciile de asistenta”, precizeaza ei.
Cosmote: Miza pe prepaid si servicii de voce
Reprezentantii Cosmote Romania, singurul operator de telefonie mobila de pe piata locala care nu dispune de o retea 3G, pun in continuare miza pe serviciile de voce, care, spun ei, vor genera majoritatea veniturilor companiei.
„Avand in vedere faptul ca este posibil ca si domeniul telecom sa fie afectat de contextul economic actual, este relativ dificil de facut pronosticuri la acest moment despre volumul pietei de telefonie mobila sau cresterile care vor fi inregistrate in domeniu pe termen mediu. Dar, in ceea ce priveste Cosmote, anul acesta ne vom concentra in continuare pe cresterea bazei noastre de clienti si atingerea excelentei in toate domeniile importante pentru consumatori”, au declarat reprezentantii Cosmote.
Acestia mizeaza in continuare pe voce, spunand ca acest serviciu va ramane intotdeauna „rege” si va genera majoritatea veniturilor, serviciile cu valoare adaugata urmand sa reprezinte doar o mica parte din veniturile companiei. „Pe de alta parte, Romania are un potential inca nedezvoltat pentru serviciile cu valoare adaugata. Acestea sunt sursa de venituri a viitorului si suntem de parere ca, in timp, vor deveni un contributor important la acestea, insa nu mai mult de 10% din totalul incasarilor companiei”, precizeaza acestia.
Segmentul prepaid va aduce in continuare cel mai mare venit operatorului Cosmote. „Vom continua sa ne ne extindem pe toate zonele, atat in segmentul rezidential, abonati si utilizatori de cartela Cosmote, cat si corporate. Avand in vedere faptul ca rata de penetrare a telefoniei mobile este in jurul a 130%, estimam ca cea mai mare crestere va continua sa vina din segmentul prepaid”, au precizat reprezentantii Cosmote Romania.
Zapp: Internetul mobil, VoIP
Intr-un interviu acordat recent DailyBusiness.ro, reprezentantii Zapp Romania au spus ca, in doi ani, piata de telefonie mobila se va muta pe serviciile de date.
Acestia au lansat de curand extraoptiunea Zapp Buzz prin care permit efectuarea apelurilor telefonice prin intermediul Internetului (Voice Over IP – convorbiri telefonice prin Internet – n.r.). „Oamenii folosesc din ce in ce mai mult messengerul, Skype, Yahoo, email-ul si nu doar pentru ca este mai eficient din punct de vedere al costurilor, ci si din punct de vedere al timpului. Nu cred ca si competitia vede o miscare in acest sens. Pentru ca aceasta miscare tine de structura pretului. Nu poti sa percepi la fel de multi bani pentru serviciul de messagerie cat pentru cel de SMS, de exemplu. Si le este frica ca vor pierde din venituri. Cred ca suntem cu unul, doi sau chiar trei ani inaintea competitorilor in gandire”, a declarat reprezentantul Zapp Romania.
Vodafone Romania, al doilea jucator pe piata locala de telefonie mobila, nu a facut comentarii pentru acest articol.
La sfarsitul lui 2008, numarul de cartele SIM active a ajuns la 24,5 milioane, in crestere cu 19,8% fata de perioada similara a anului trecut, iar rata de penetrare pe telefonie mobila a ajuns la 114%. Numarul utilizatorilor de abonamente se ridica la 9,7 milioane, dintre care 70% sunt persoane fizice si restul persoane juridice.