Piata vanzarilor si inchirierilor de copiatoare a valorat anul trecut cel putin 500.000 euro, estimarea numarului de copiatoare vandute fiind de 2.500-3.000, la care se adauga 300-400 de inchirieri, au spus reprezentanti ai pietei de birotica pentru DailyBusiness.
Oficiali ai Kyocera, distribuitor autorizat al marcii japoneze in Romania, au estimat piata ca fiind chiar mai mare, de aproximativ 700.000 euro.
Cresterea vanzarilor si inchirierilor de copiatoare pe anul acesta va fi de maxim 10%, a spus Dan Eftimie, director de vanzari al firmei de birotica TeoCopier. El a specificat insa ca aceasta crestere va fi mai mica in perioada ce va urma, comparat cu anii precedenti, datorita pietei semi-saturate. „In anii precedenti, au existat si cresteri de 40%”, a spus Eftimie.
Dan Barbu, director executiv al Copiers Business, unic importator al copiatoarelor Develop in Romania, a spus ca firma sa va inregistra o crestere a cifrei de afaceri pe anul acesta cu 10%.
Desi piata este dominata deocamdata de vanzari, Eftimie estimeaza ca in viitor firmele vor prefera sa inchirieze copiatoarele. „Datorita tendintei de a se degreva de griji, de a controla cheltuielile cat mai strict, credem ca inchirierea copiatoarelor va deveni predominanta in scurt timp”, a spus Eftimie.
De aceeasi parere este si Dan Barbu, cu toate ca in prezent 99% din afacerile companiei sale cu copiatoare provin din vanzari, si doar 1% din inchirieri. Acesta a specificat insa ca in viitor inchirierile vor castiga teren.
In suma de inchiriere a copiatorului (in jur de 200 lei pe luna) este inclusa de cele mai multe ori o revizie periodica lunara, iar in cazul unei defectiuni, personalul firmei se angajeaza sa repare sau sa inlocuiasca aparatul.
Copiatoarele sunt inchiriate de companii indiferent de marime si domeniul de activitate, conform lui George Musat, director la CopyPrint. „Inchirierea copiatoarelor se face de catre companiile care vor sa scape de grijile consumabilelor, a pieselor de schimb, a costurilor de raparatii si vor sa aiba controlul asupra cheltuielilor. Astfel, sunt companii din mai toate domeniile, si mici si mari”, a spus Musat.
Parerea oficialilor firmei de birotica Stef CopyShop este ca cele mai multe companii inchiriaza copiatoare pentru organizarea unor evenimente, proiecte de marketing, rapoarte financiare anuale, birouri temporare si pentru proiecte speciale, mai ales in perioadele de varf ale activitatii.
De exemplu, TeoCopier inchiriaza periodic pentru evenimente si receptii copiatoare hotelului Crown Plaza, a spus Eftimie.
Inchirierile vin pe fondul unei piete care este deocamdata dominata de vanzari. Astfel, in opinia lui Eftimie, aproximativ 90% din piata prefera in acest moment cumpararea unui copiator in detrimentul inchirierilor. In cazul TeoCopier, 75% din venit vine din vanzare iar 25% din inchiriere, dar compania se asteapta ca acest lucru sa se schimbe in urmatorii ani. In cazul CopyPrint, inchirierile reprezinta aproximativ 50% din activitatea firmei.
Kyocera a comercializat aproximativ 450 de copiatoare in 2006, Teo Copier a vandut aproximativ 180 de echipamente si a inchiriat in jur de 60, in timp ce Copiers Business a comercializat „cateva sute”.
Konica Minolta si Canon domina piata
Marcile cele mai bine comercializate pe piata romaneasca sunt Konica Minolta si Canon, au spus reprezentantii Stef CopyShop,TeoCopier si CopyPrint.
Pe piata, pretul unui copiator variaza in functie de model, producator si capacitati. Astfel, pentru unul dintre cele mai simple copiatoare analogice fixe, cumparatorul va trebui sa plateasca o suma aproximativa de 600 euro, iar pentru unul dintre cele mai performante, ce are implementat si fax, scanner si este si printer, pretul poate ajunge la peste 7.000 de euro.
In cazul in care o firma doreste sa inchirieze un copiator, in pretul chiriei este inclus si un numar de pagini. Daca acest numar este depasit, va fi facturata fiecare pagina in parte cu o suma ce variaza in functie de performantele si consumul copiatorului.