„Cred ca piata IT hardware va scadea la nivel de distributie in 2009 cu circa 20-30% fata de 2008. Va fi o corectie cauzata in primul rand de reducerea creditarii, dar si de diminuarea stocurilor in retail”, a declarat Iulian Stanciu, director general al Asesoft Distribution, pentru DailyBusiness.ro.
Conform IDC, segmentul de hardware acopera aproape 80% din cheltuielile in IT de pe piata locala. Piata de IT mai contine segmentul de software si cel de servicii.
Oficialul Asesoft estimeaza o cota de piata proprie de 10% si o majorare a acesteia, intrucat „daca intregul tot scade (piata de distributie si retail IT – n.r.) si noi vrem o felie la fel de mare, vom creste in cota de piata”.
„Vad o scadere mai mare a desktop-urilor, o scadere mai mica a notebook-urilor sau chiar o stagnare, insa si o crestere a componentelor pentru upgrade. Oamenii vor fi mult mai cumpatati in cheltuirea banilor si vor prefera sa foloseasca PC-ul vechi cat mai mult si eventual sa-l imbunatateasca, decat sa cumpere unul nou”, a spus Stanciu.
Oficialii Tornado Sistems, un alt jucator important de pe segmentul de distributie din Romania, sunt de parere ca segmentul cel mai afectat de criza economica este in prezent cel al produselor orientate spre consumatori.
„Mediul online va fi marele castigator al acestui an, o mare parte din afaceri mutandu-si activitatea din retailul clasic in cel electronic, datorita costurilor reduse”, a declarat Sergiu Pop, marketing manager al Tornado.
[quote=Sergiu Pop, director marketing Tornado]Nu avem in plan alte disponibilizari decat daca piata de distributie se inrautateste[/quote]
Distribuitorii se vor orienta in 2009 pe segmentul SMB (small and medium business), enterprise si corporate.
„De asemenea, strategia companiei este axata pe brandurile considerate strategice si pe maximizarea profitului adus de acestea. Tornado isi va consolida angajamentul de distribuitor cu valoare adaugata, specializat pe acele segmente de business in care nu numai calitatea box moving-ului este determinanta, dar si calitatea serviciilor cu valoare adaugate – training, design si proiectare . Acestea sunt elemente care fac diferenta”, a declarat Pop.
Obiectivul de business al Tornado Sistems este sa pastreze nivelul de afaceri inregistrat in ultimele 4 luni.
„Totul depinde de evolutia pietei, de resursele alocate de vendori, de nivelul de finantare, dar si de increderea in business-ul companiilor romanesti. Noi avem resurse necesare pentru o eventuala revenire a pietei”, a mai spus Sergiu Pop.
„Piata de soft nu cred ca va scadea, iar cea de servicii ar trebui sa creasca. O sa vedem anul acesta si falimente si fuziuni – atat pe distributie cat si pe retail. Doar cei care au rezultate financiare bune, cu finantare si o afacere optimizata vor rezista”, a declarat Iulian Stanciu de la Asesoft Distribution.
[img=85][/img]
De o parere similara este si marketing managerul companiei concurente Tornado Sistems.
„Intreaga piata de distributie va trece printr-un proces de reorganizare si consolidare, ceea ce va duce la reducerea numarului de jucatori si la reorientarea unora pe segmente mai mici de piata sau chiar de nisa”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Sergiu Pop.
Stanciu nu a exclus total o potentiala achizitie in 2009, declarand insa ca „nu exista planuri concrete in prezent, la mijloc sunt foarte multi factori ce ar putea influenta aceasta decizie”.
In prezent, Asesoft Distribution, membra a Asesoft International, numara 90 de angajati si nu are in plan sa faca disponibilizari ori sa reduca salariile.
„Noi am mers de la bun inceput pe un model de distributie centralizat. Nu am avut filiale, nici agenti zonali, am preferat sa tinem totul sub control de la centru. In prezent avem 90 de angajati, nu avem in plan sa dam pe nimeni afara si nici sa umblam la salarii”, a mai spus managerul companiei de distributie.
„Consider ca ne asteapta un an dificil, incercam sa acoperim scaderea pietei prin incheierea de noi parteneriate. Avem capacitate logistica si financiara, dorim sa le folosim la maxim prin aducerea de noi produse si branduri”, a concluzionat Stanciu.
La randul lor, oficialii Tornado Sistems au declarat ca firma „are o structura optima din punctul de vedere al raportului dintre numarul angajatilor si obiectivele financiare si strategice. Am efectuat pana acum un numar de disponibilizari. Pentru anul acesta, compania nu mai are in plan altele, decat in cazul in care situatia pietei de distributie se inrautateste si va fi necesar sa mai renuntam la unele branduri”.
Tornado a concediat anul trecut 30% din forta de munca, echivalentul a 80 de oameni. Cea mai mare parte dintre acestia se ocupau de brandurile care au iesit din portofoliul companiei.