Astfel, 82% dintre romanii care detin
un telefon mobil declara ca au cumparat acest gadget nou. Procentul
este similar atat la telefonul mobil obisnuit, cat si la smartphone.
Preferinta pentru „nou” este
sustinuta in mare parte de ofertele avantajoase ale operatorilor de
telefonie la aparatele noi, dar si de dorinta de a detine un telefon
proaspat iesit din fabrica, ca o garantie a unei utilizari cat mai
indelungate si fara probleme.
Conform datelor din cercetarea GfK
Temax, valoarea totala a pietei de telefoane mobile si
smartphone-uri noi a crescut cu 18% in primul trimestru al lui 2013
fata de aceeasi perioada a anului trecut, insumand 88 de milioane
de euro, valoare estimata nesubventionata.
Noile modele de smartphone-uri lansate
in ultima perioada au contribuit la cresterea acestui segment cu 58%,
in timp ce o scadere a cererii pentru telefoane mobile a produs o
scadere de 29% pentru aceste produse.
Exista insa si o categorie de
utilizatori cu o sensibilitate crescuta la pret care prefera
device-urile la mana a doua, achizitionate in special de la alte
persoane, evitand interactiunea cu canalele oficiale (magazine online
sau offline).
Intrebati despre modalitatea prin care
au achizitionat telefonul, 81% dintre cei care au un telefon mobil
clasic cumparat la mana a doua au avut drept furnizor o alta
persoana.
Cei care detin cartele telefonice sunt
in cea mai mare masura orientati catre achizitionarea unui telefon
obisnuit la mana a doua. Aceasta reprezinta o solutie la indemana
care nu necesita o investitie financiara foarte mare in contextul in
care probabil nici valoarea lunara a cheltuielilor cu numarul
respectiv nu este una considerabila.
La polul opus se situeaza bucurestenii
(96%), dar si abonatii (95%) care prefera telefoanele noi.
Cand vine vorba de smartphone-uri,
barbatii, persoanele care au venituri personale scazute (mai mici de
1.000 lei), tinerii cu varste intre 19 si 24 de ani, dar si
utilizatorii de cartele telefonice sunt mai degraba interesati sa le
achizitioneze la mana a doua. Pentru aceste segmente, dorinta de a fi
in pas cu tehnologia avansata se confrunta cu constrangerile de
buget, la final beneficiul de a avea un gadget nou nemaifiind
relevant.
Dintre proprietarii de smartphone-uri
second hand, 75% au declarat ca au preferat sa cumpere de la o alta
persoana, in vreme ce doar 10% s-au orientat catre site-uri de
vanzare – cumparare.
Tendinta este
similara si pentru produsele IT,
83% dintre romanii care detin un computer (desktop sau laptop) spun
ca l-au achizitionat nou, o alegere influentata de dorinta de a
beneficia de garantie, evitand astfel eventuale probleme care pot
aparea in cazul produselor IT second hand.
Aceste concluzii fac parte din GfK
Romania Omnibus si sunt reprezentative la nivel national pentru
persoanele cu varsta de peste 15 ani, cu o marja de eroare +/- 3%.
Prezenta pe piata locala din 1992, GfK
Romania a avut o cifra de afaceri de aproape 12,5 milioane euro in
2012.