Numarul de hotspot-uri (puncte de acces la internetul fara fir, gratuit sau contra-cost) este in prezent cu 30-40% mai mare decat la finalul anului trecut.
„2007 va fi anul Wi-Fi in Romania”, a spus Dan Radu Berte, director executiv al C*free din Cluj, precizand ca in acest an, datorita evolutiei tehnologiei, alinierii la standardele internationale precum si a nevoilor sporite ale oamenilor de informare, cresterea acestei piete va fi de cel putin 100%.
In cazul serviciilor gratuite, costurile pentru operarea sistemelor hot-spot sunt acoperite prin venituri provenite din publicitate online sau din plata pentru garantarea accesului la viteza mai mare, dar si mai bine securizat, la Internet. In cazul serviciilor platite, compania furnizoare obtine venituri din abonamentele sau taxele platite de clienti.
Hot-Spot.ro a optat pentru implementarea de reclame in cadrul paginilor accesate de utilizator. Astfel, intr-un chenar din partea de sus a ecranului exista un frame publicitar ce face reclama, in cele mai multe cazuri, chiar companiei care furnizeaza serviciul catre clientul final (fie ca e vorba de cafenea, restaurant sau hotel). Pe paginile afisate de utilizator sunt incluse de asemenea si reclame text, a spus Onciu.
C*free ofera pe langa varianta gratuita a accesului la internet si o varianta premium ce costa 2 euro/zi. Utilizatorii variantei premium beneficiaza de o viteza sporita de acces, ei primind banda cea mai mare precum si extra-optiuni de securitate, a spus Berte.
Viteza medie a accesului in zona unui hot-spot variaza in functie de locatie, de la 512 kb/s pana la 4 Mbps. Aria de acoperire a acestei tehnologii este, in medie, de cateva zeci de metri in jurul antenei.
In cazul in care hot-spot-urile sunt comandate de persoane juridice precum cafenele, hoteluri sau aeroporturi, companiile furnizoare castiga si din instalarea punctului de acces, insa veniturile din aceasta activitate nu sunt foarte mari si nu amortizeaza in cele mai multe cazuri costurile furnizorului, fiind necesare surse de venit suplimentare cum este publicitatea, a mai specificat Berte.
Costurile tehnologice pentru amplasarea unui hot-spot se ridica la aproximativ 150-200 de euro, in functie de locatie. Plata fortei de munca, software-ul folosit, crearea unei retele interne precum si alte cheltuieli aferente pot ridica aceste costuri la mii de euro, a spus Berte.
„Este si exemplul hotelului Paraul Rece din Predeal, unde vom instala in cateva saptamani un hot-spot. Toata investitia de aici se ridica la ordinul a mii de euro. In medie insa, instalarea punctelor de acces la internet wireless costa undeva in jurul sumei de 500 euro”, a mai specificat acesta.
Hot-Spot.ro ofera acces wireless in zona RomExpo, dupa o investitie de peste 10.000 euro, a spus Onciu.
Datorita accesului usor, rapid, precum si punctelor in care hot-spot-urile sunt plasate, „serviciul se adreseaza tuturor persoanelor cu nevoie sporita de comunicare si mobilitate, cu varste cuprinse intre 14 si 50 de ani, in pas cu tehnologia, oameni de afaceri, turisti, agenti de vanzari”, a precizat acesta.
C*free are in prezent aproximativ 37 de puncte hot-spot functionale la nivelul intregii tarii, alte 5 urmand a fi puse in functiune zilele acestea. In perioada Festivalului de Film Transilvania (TIFF), C*free va investi aproximativ 2.000 de euro pentru plasarea de hot-spot-uri in punctele de interes ale festivalului.
Cele mai multe hot-spot-uri C*free sunt in Cluj, in numar de 22, urmate de Oradea si Galati cu cate trei si Bucuresti, care are doua hot-spot-uri in sectorul 2.
„In industria WiFi, desi numarul de hotspoturi poate reprezenta dovada succesului, lucrurile pot sta si altfel. O companie cu 3 hotspoturi bine plasate poate avea o cota de piata, reach si cifra de afaceri incontestabil mai mare decat o companie care `se lauda` cu 1.000 de puncte de acces plasate in zone neatractive”, a spus Berte, subliniind importanta logisticii in acest gen de afacere.
C*free inregistreaza lunar intre 3.000-5.000 utilizatori. Oficialii companiei estimeaza ca-si vor dubla numarul de hot-spot-uri pana la finele anului.
Hot-spot.ro este subsidiara firmei AtlasNet care activeaza pe piata telecomunicatiilor din 2002. Compania s-a lansat pe piata internetului wireless din luna aprilie a acestui an, pana in prezent operand 44 de hot-spot-uri.
Oficialii companiei au spus ca la finalul lunii vor lansa internet wireless in zona Pietei Universitatii din Bucuresti, pana la finele anului avand in plan acoperirea parcului Cismigiu din Capitala.
Dintre operatorii de telefonie mobila autohtoni, Zapp si Vodafone ofera servicii de internet wireless.
Zapp are la momentul actual aproximativ 130 de hot-spot-uri amplasate in special in zone hoteliere, baruri, restaurante si cafenele, au spus oficiali ai companiei. In toate aceste locatii utilizatorul poate accesa internetul timp de 10 minute gratuit, urmand ca mai apoi accesul sa fie permis numai in schimbul unei taxe. Aceasta variaza de la 2$ (echivalentul accesului o ora la internet wireless), pana la 50$, suma ce permite accesul la internet timp de 40 de ore. Oficialii Zapp nu au precizat cate dintre cele aproximativ 130 de hot-spot-uri sunt functionale in prezent.
Vodafone detine aproximativ 30 de hot-spot-uri in Romania, in special in hoteluri de 4-5 stele. Accesul la internet se face prin cartele valorice ce variza ca pret de la 6$ (permite o ora de trafic pe internet) pana la 21$ (48 de ore acces nelimitat).