Compania britanica de outsourcing si call center XL World, care activeaza exclusiv in Romania, estimeaza pentru 2008 dublarea afacerilor proprii, pana la circa 12 mil. euro, si pregateste investitii de pana la 1 mil. euro pentru atragerea de noi clienti din Romania, au spus luni oficialii companiei.
XL World activeaza pe piata din Romania din anul 2000, cand era producator de software, in 2003 compania reorientandu-se pe activitati de outsourcing si call centere, in special pentru clienti din Anglia si Italia.
In prezent, XL World are trei centre de servicii in Iasi, Bacau si Oradea, avand un total de circa 840 de angajati si o capacitate de maxim 1.000 de persoane.
[quote=Roberto Montandon, director de dezvoltare XL World]Aproximativ 30% din piata de call center din Europa Centrala si de Est este acoperita de serviciile din Romania[/quote]
„Exceptand companiile care activeaza exclusiv pe domeniul outsourcingului IT, cum ar fi HP si Oracle, suntem cel mai mare outsourcer non-IT din Romania ca numar de angajati si venituri”, a spus Montandon.
Potential mare pentru companiile de outsourcing in Romania
In prezent, 99% dintre clientii XL World sunt din afara Romaniei dar din 2008 aceasta se va concentra si pe atragerea companiilor mari autohtone.
Piata de outsourcing la nivel global a fost de circa 930 mld. $ in 2006 si va atinge circa 1,43 mld. $ in 2009, conform unui studiu realizat de compania de cercetare Frost & Sullivan.
„In prezent, din afacerile companiei pe care le estimam in 2007 la circa 6 mil. euro, doar 1% provin din servicii de outsourcing pentru companii romanesti. In 2008, tintim ca afacerile pentru companii din Romania sa atinga circa 13% din totalul veniturilor companiei”, a spus Montandon.
Principalele domenii de expertiza ale XL World sunt serviciile de telemarketing, cercetari de piata, procesare date, serviciu clienti, servicii back office sau servicii IT.
„In 2008 vom investi circa 1 mil. euro pentru centrarea activitatilor si pe piata din Romania. Vom deschide un birou comercial in Bucuresti, vom angaja intre 100 si 300 de persoane si vom extinde infrastructura deja existenta in Iasi, Bacau si Oradea”, a spus Montandon.
In prezent, firma are contracte cu circa 30 de companii, majoritatea multinationale, iar pentru Romania este in discutii cu 3-4 clienti mari si 5 proiecte pilot, care se vor desfasura de-a lungul a mai multi ani.
„Nu ne intereseaza companiile mici. Tintim doar multinationale sau companii care doresc servicii de outsourcing in care sa fie implicati minim 20 din angajatii nostri”, a spus Montandon.
Acesta a precizat ca pe piata din Romania exista circa 200 de potentiali clienti.
„Avantajele angajarii unei companii de outsourcing sunt preturile mai mici cu circa 10-20%, o flexibilitate mai mare a operatiunilor si o viteza de executie net superioara cu ceea ce ar reusi compania angajatoare, pornind de la zero”, a subliniat Montandon.
Conform companie de consultanta A.T. Kearney, Romania se afla pe locul 33 in toul celor 50 de locatii preferate pentru externalizarea serviciilor, cu un scor de 5,3 inregistrat in 2006, in crestere cu 4 puncte fata de cel inregistrat in 2005.
„Piata locala din Romania se dezvolta foarte puternic. In prezent sunt circa 250 de call-centere in Romania, insumand circa 15.000 de angajati, sau 11 call centere la 1 mil. de locuitori. In Cehia, de exemplu, sunt 50 de call centere/milionul de locuitor si in Ungaria sunt 33 de call centere/milion de locuitori”, a spus Montandon.
In Romania, exceptand companiile centrate exclusiv pe outsourcing-ul IT, activeaza companii precum Genpact, EasyCall, Teleperformance sau Nobel.
Compania XL World are contracte cu companii precum Vodafone, Telecom Italia, Finconsumo, Dell, GFK sau easyCar.