Hotararea Autoritatea Nationala pentru
Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) reduce termenele in care furnizorii au obligatia
sa realizeze activitatile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de
portare.
Astfel, termenul in
care furnizorul donor trebuie sa raspunda unei cereri de portare se reduce de
la 4 zile lucratoare la o singura zi. Reducerea acestui termen va permite ca
portarea sa fie realizata mai rapid, chiar si in cazurile in care furnizorul donor
identifica probleme la completarea cererii si este necesara reintroducerea
acesteia.
Dupa validarea cererii
de portare, abonatilor care solicita portarea li se va activa numarul de
telefon in cel mult o zi lucratoare.
Durata maxima
potentiala de intrerupere a serviciului in cursul procesului de portare se
reduce la 4 ore in loc de 5 ore (in cazul portarii numerelor de telefonie fixa)
si la 3 ore in loc de 4 ore (in cazul portarii numerelor de telefonie mobila).
In practica, durata
intreruperii serviciului este mai mica, media pe semestrul I din 2012 fiind de
aproximativ 90 de minute pentru numerele fixe si 30 de minute pentru numerele
mobile.
In cazurile in care
utilizatorul final si furnizorul acceptor stabilesc de comun acord o anumita
data la care sa fie realizata portarea, durata intregului proces poate fi mai
mare de 3 zile, tinand cont de anumite circumstante specifice (corelarea
realizarii portarii cu data la care expira contractul cu furnizorul donor,
instalarea de infrastructura de acces etc.).
Abonatii pot refuza numarul de telefon
provizoriu
Abonatii vor avea
posibilitatea de a refuza asignarea de catre furnizorul acceptor a unui numar
de telefon cu caracter provizoriu, spre a fi utilizat pana la momentul
realizarii portarii.
In situatia in care
abonatii decid sa accepte un numar provizoriu, aceasta decizie prevede expres
dreptul de a alege, in mod real, intre continuarea sau nu a relatiilor
contractuale cu furnizorul acceptor, in eventualitatea in care procesul de
portare nu se finalizeaza, respectiv de a fi informati, in mod corespunzator,
asupra consecintelor alegerii lor.
F
urnizorilor de
servicii de comunicatii electronice le-au mai fost impuse si alte obligatii
suplimentare pentru evitarea portarilor abuzive.
In perioada 15
septembrie – 15 noiembrie 2012, ANCOM va derula o campanie de informare prin
radio si internet pentru a creste numarul utilizatorilor de telefonie care
cunosc existenta si semnificatia semnalului sonor pe care apelantul il aude
atunci cand apeleaza un numar de telefon portat.
Aplicatia Facebook prin care iti anunti
prietenii ca ti-ai schimbat numarul
In cadrul campaniei,
ANCOM va pune la dispozitia utilizatorilor site-ului de socializare
facebook.com o aplicatie prin care orice utilizator care si-a portat numarul
isi poate anunta prietenii ca si-a schimbat operatorul de telefonie.
De la lansarea
portabilitatii in 21 octombrie 2008 si pana la inceputul lunii august 2012,
numarul de portari a depasit cifra de 800.000.
Proportia intre
numerele fixe si cele mobile portate s-a mentinut relativ constanta, 68% din
totalul numerelor portate, adica peste 550.000, fiind numere de telefonie
mobila. Pana la data de 31 iulie 2012 s-au portat 813.582 numere de telefon,
dintre care 553.154 numere de telefonie mobila si 260.428 numere de telefonie
fixa.
In anul 2012, pana in
prezent, au fost portate in total 136.187 de numere, dintre care 96.820 au fost
numere de telefonie mobila si 39.367 au fost numere de telefonie fixa (o medie
lunara de 19.455 de portari). Anul acesta, cele mai multe portari au fost
inregistrate in luna ianuarie (27.823 numere).