Primul CD comercializat a fost imprimat cu melodiile formatiei suedeze Abba. Cu toate acestea, cele mai multe CD-uri puse in vanzare la inceput contineau in special muzica clasica. Capacitatea maxima a unui CD, de o ora de sunet, a fost extinsa la 74 de minute special pentru a putea cuprinde in intregime Simfonia a IX-a a lui Beethoven.
Philips si Sony au format in 1979 un parteneriat pentru crearea CD-ului, avand ca model discurile de vinil.
„Cand Philips si Sony au inceput proiectarea tehnologiei CD, tinta noastra a fost sa cucerim lumea”, a declarat inginerul Piet Kramer, care a facut parte din divizia optica a Philips care a realizat tehnologia compact-discului. „Philips si Sony au cazut de acord asupra unui standard deschis, care sa poata fi folosit de toate companiile. Aceasta abordare a fost o premiera pentru Philips”, a mai spus Kramer.
CD-urile au adus cele mai mari profituri caselor de discuri, desi, dupa ce a atins un maxim de vanzari in anul 2001, comercializarea acestora a fost intr-un continuu declin. Acest lucru s-a intamplat in special din cauza preferintelor utilizatorilor de a descarca muzica direct de pe Internet.
In 2006 in SUA s-au comercializat 553 mil. de bucati, o scadere de 22% fata de 712 mil. de CD-uri comercializate in 2001, conform companiei de analiza Nielsen SoundScan.