Petr Sichrovsky este, de la 1 august, country general manager al Xerox Romania si Republica Moldova, inlocuindu-l pe Marius Persinaru, unul dintre veteranii filialei locale a Xerox
Petr Sichrovsky s-a alaturat echipei Xerox Cehia in 1997, imediat dupa incheierea studiilor universitare. In 2004 a fost numit General Manager pentru Xerox Cehia si Slovacia. In patru ani, a reusit sa tripleze dimensiunile afacerilor Xerox in acea regiune, obtinand cresteri succesive ale cifrei de afaceri in conditii de profitabilitate.
Xerox Romania si Republica Moldova a inregistrat in 2008 venituri de 72 milioane de dolari (57,6 mil. euro), in crestere cu 18% fata de 2007, datorita orientarii business-ului catre servicii de management al documentelor si catre echipamente multifunctionale de capacitate mare.
DailyBusiness.ro: Ati reusit sa triplati pietele din Cehia si Slovacia, in patru ani. Considerati ca acest lucru se poate realiza si in Romania, in conditiile de fata?
Petr Sichrovsky: Sunt un optimist, deci nu as nega ca este posibil acest lucru. In mod sigur vom creste cu procente frumoase si sper ca vom repeta rezultatele reusite in Cehia si Slovacia. Nu va fi usor, dar nu este exclus sa triplam business-ul de aici pe o perioada similara de timp.
DB: Predecesorul dumneavoastru, Marius Persinaru, a construit din 2005 o echipa de management si a pus la punct o strategie de crestere. Aveti in plan sa schimbati ceva la acest nivel, ati adus si alti manageri, sau veti urma strategia deja pusa la punct?
PS: (zambind) A fost suficient sa vin eu. Am intalnit in companie foarte multi profesionisti si, cel putin in prima faza, voi pastra echipa intacta. In functie de cum va evolua piata, voi lua insa masurile necesare. Nu am venit in Romania sa „zgudui fundatiile Xerox”. Oricum, compania are o strategie bine pusa la punct pe plan international, o voi urma, cu mici modificari si adaptari la piata locala. Nu ma simt singur in companie, desi voi duce lipsa colegilor mei din Cehia, asta-i clar.
DB: Care sunt diferentele dintre piata romaneasca si cea din Cehia si Slovacia?
PS: Fiecare tara este putin diferita. Nu as vrea sa vorbesc prea mult pe aceste teme, deoarece daca incepem sa ne gandim la plusuri si minusuri intre state, ne pierdem focusul. Oricum, am venit aici cu expertiza de acolo, voi incerca sa aduc si in Romania lucrurile si actiunile bune de acolo, deja implementate, si sa elimin anumite deficiente. Sunt insa doar de o luna aici, inca sunt „la marginea piscinei”, cand o sa ma apuc sa inot… o sa anunt. Este inca prea devreme pentru strategii clare. Ca diferenta majora insa, evident… infrastructura din Cehia este mai buna decat cea din Romania. Si aici ma refer de la hardware pana la strazi.
DB: Care considerati ca este punctul forte al dumneavoastra, ca business-man, si care este cel slab?
PS: Inteleg compania Xerox foarte bine. Inteleg de asemenea angajatii Xerox, nevoile lor. Ca parte negativa – faptul ca sunt strain intr-o piata straina, deocamdata. Pentru a retusa acest lucru, din ziua doi in care am aterizat in Romania am inceput sa iau lectii de romana. Nu mi se pare nici greu, nici usor. Deocamdata am invatat sa zic bine „buna dimineata”.
DB: Considerati ca venirea in Romania, la conducerea filialei Xerox de aici este un „upgrade” sau un „downgrade” pe scara ierarhica? Luati in considerare si faptul ca cele doua piete pe care ati activat pana recent sunt mult mai mari decat Romania si Republica Moldova.
PS: O consider in mod clar un upgrade. De ce? Pentru ca imi place sa construiesc, imi place sa dezvolt in conditii considerate dificile, potentialul este foarte mare si faptul ca sunt aici arata ca sefii mei au incredere in potentialul meu.
DB: Deci sunteti intr-un fel un manager de…guerilla?
PS: (zambind) Pot zice ca imi place aceasta criza economica. Imi da ocazia sa arat ce pot, sa diferentiez compania Xerox de altele de pe piata, si la asta ma pricep. Invat si incerc sa ma adaptez repede, intrucat criza reprezinta o oportunitate de a ma diferentia.
Nu este doar o strategie ca Xerox sa fie pe profit, ci este o necesitate
DB: Piata hardware din Romania este inca mai mare decat piata de software si de servicii. Cand considerati ca acest trend se va inversa?
PS: Trendul deja s-a inversat, in mentalitatea clientilor. Cererea de servicii creste mult mai repede decat cererea de hardware. Criza catalizeaza, e un moment bun pentru a creste acest trend. Mai explicit, companiile nu mai accepta deja sa cumpere o simpla bucata de hardware – cer pentru ea si servicii, software, consultanta si asa mai departe. Incercam in mod activ sa pozitionam Xerox pe acest segment, lansand solutii pentru companii, de la cele mici la cele mari.
DB: Suna frumos, dar cum mai exact va veti focaliza pe solutii?
PS: Sa zicem ca deja doua treimi din cei 250 angajati ai Xerox Romania sunt responsabili pentru oferirea de solutii. O luam foarte in serios.
DB: Considerati ca trebuie sa recurgeti la reduceri de costuri puternice, pentru a va indeplini planurile de crestere?
PS: Business-ul Xerox in Romania este eficient. Tot ce trebuie sa facem este, intr-adevar, sa fim foarte atenti la cheltuieli, trebuie sa supervizam ca bugetele sa fie investite cat mai eficient. Ne adaptam „din mers”. Trebuie, totodata, sa avem grija si la partenerii nostri, sa ii ajutam activ sa isi revina, daca este nevoie.
DB: Va ramane Xerox Romania pe profit anul acesta si in 2010?
PS: Nu este doar o strategie ca Xerox sa fie pe profit, ci este o necesitate.
DB: Cand considerati ca piata pe care activati va incepe sa isi revina, de sub efectele crizei?
PS: Intr-o anumita masura, piata nu isi va reveni niciodata. Ideea este ca aceasta criza economica modifica in anumite puncte, in mod esential, multe piete. Practic, lucrurile isi vor reveni, dar nicio companie nu va mai arata exact ca inainte de criza. Vor aparea noi segmente si nise care pot fi speculate, si altele vor disparea. E ca si cum, daca vreti, am trece pe alte planuri, aproape paralele cu cele dinainte de criza.
In Romania, cand a aparut criza, i-a lovit pe romani in moalele capului. Companiile, mare parte dintre ele, au intrat in defensiva, au incetat sa investeasca, considerand ca fluctuatiile economice „vor trece de la sine”. Ei, acum si-au dat seama ca nu este chiar asa si au inceput sa se trezeasca, sa devina active, sa inceapa sa se adapteze si altor sfere.
DB: Sa vorbim putin si despre gama de produse a companiei – ce are in plan Xerox sa lanseze, pana la finele anului?
PS: Nu pot dezvalui acest lucru. Ce pot spune este ca Xerox se va axa foarte mult pe multifunctionale, unele foarte performante, pentru segmentul de corporatii. Din ce in ce mai putine imprimante sunt simple, si acesta este un trend general. Aproape toate au mai multe facilitati – imprimare, scanner, etc.
DB: Ce puteti spune despre afacerile Xerox la sase luni?
PS: Nu vreau sa comentez despre aceasta. O sa vorbesc pe rezultatele mele, nu ale predecesorului meu, Marius Persinaru.
DB: Pe ce perioada sunteti angajat la Xerox Romania? Presupun ca daca v-ati apucat sa invatati limba romana, destul de mult…
PS: Oricat este necesar. Si 25 de ani daca este nevoie!
DB: Dupa 25 de ani nu ar aparea o oarecare… plictiseala?
PS: (zambind) Depinde. Daca voi reusi sa fac din Xerox Romania o mare familie fericita… in niciun caz. Sunt loial brandului Xerox, nu as vrea sa lucrez in alta parte.
DB: Ce va place si ce nu va place in Romania?
PS: Imi plac oamenii foarte mult, si colegii. Ce nu-mi place? Faptul ca nu sunt inconjurat de cehi si ca nu-i mai am pe colegii mei vechi. (zambind) Da, este un raspuns diplomatic.
DB: Cum v-ati descrie, ca personalitate, in trei cuvinte?
PS: Optimist, un om care este axat pe verbul „a face” si uneori o personalitate… simpla. Nu am cine stie ce istorii fabuloase in spate, pur si simplu imi place sa iau lucrurile de unde sunt si sa construiesc lucruri bune pe baza care deja exista.