ProCA a anuntat miercuri ca a realizat in 2007 afaceri de 36 milioane euro, in crestere cu 10% fata de anul precedent si anticipeaza pentru 2008 o crestere consolidata de peste 35%, pana la 50 milioane euro. In 2007, compania a inregistrat o marja a profitului operational de 1%, estimand ca in 2008 va realiza o marja neta de 1%.
„Piata de distributie IT incepe sa se consolideze si in Romania, urmand exemplul Poloniei sau Ungariei”, a declarat Sorin Stancu, director executiv al ProCA, divizie de distributie IT&C a grupului RTC.
„Ca si Asesoft, care a achizitionat recent un distribuitor IT, am purtat si purtam si noi dialoguri cu 4-5 jucatori din piata. Dintre acestia, una sau doua contracte de preluare s-ar putea finaliza pana la finalul anului in curs”, a mai spus Stancu.
El a precizat ca in 6-7 ani, nu exclude ca ProCA sa fie la randul ei tinta unei preluari din partea unui investitor strain sau a unei companii de distributie mai mari.
„Vom face orice este necesar pentru a consolida compania si a deveni unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata autohtona. Insa, mai este ceva timp pana cand vom putea discuta cu certitudine despre preluarea ProCA”, a afirmat directorul executiv al companiei.
Oficialul ProCA a subliniat ca in 2008, piata de distributie va mai asista la preluari sau fuziuni de companii.
[quote=Sorin Stancu, director executiv ProCA]In conditiile unei economii mondiale nesigure, care se resimte puternic si in Romania, jucatorii mai mici vor avea probleme in acest an. Probabil, acestia vor fi cumparati de cei mai puternici[/quote]
Circa jumatate din volumul de afaceri al ProCA din 2007 a fost generat de partenerii din retail, alti 45% de catre reteaua de distribuitori, iar jucatorii din piata online au generat 5%.
„Vrem sa aducem online-ul, anul acesta, la o pondere de 10% din afacerile companiei”, a declarat Stancu.
40% din rulajul ProCA in 2007 a fost reprezentat de periferice, 25% – de componente si computere asamblate „in house”, 16% – de produse de print si consumabile si 9% – de portabile (aparate foto-video sau laptop-uri), conform oficialilor companiei.
„Desi am introdus brand-ul HP abia in octombrie 2007, estimez ca acesta va creste foarte puternic in 2008, ajungand sa reprezinte circa 10-12% din afacerile distribuitorului”, a mai spus Stancu.
Distributia IT va incepe sa se axeze si pe produse electronice
„Din ce in ce mai multi jucatori de pe piata de distributie IT au inceput sa ofere si produse electronice, in incercarea de a-si mari marjele de profit. Anul acesta, vom asista la introducerea de marci precum Philips sau Sony, in special televizoare, in portofoliul de produse al distribuitorilor”, a spus Stancu.
Acesta a precizat ca in 2006 sau chiar la inceputul lui 2007, piata de distributie IT era diferita de piata de distributie de electronice.
„In curand nu se va mai vorbi de aceste doua piete, ca fiind separate. Se va discuta despre piata de distributie IT&C si electronice”, a subliniat Stancu.
El estimeaza ca profitul net pe care il realizeaza in prezent companiile romanesti de distributie se ridica la 1-1,5% din cifra de afaceri
„Acest profit mic impinge jucatorii de pe piata sa distribuie accesorii sau produse electronice, in incercarea companiilor de a-si mari profitul”, a mai declarat Stancu.
In prezent, ProCA detine circa 4% din piata de distributie IT autohtona, conform propriilor estimari.
„Luat ca total, detinem circa 4% din distributia IT din Romania. Pe segmente, pe unele avem peste 15%, cum ar fi consumabilele, iar pe altele, cum ar fi laptop-urile, contam mai putin de 4%”, a mai spus Stancu.
Piata de distributie IT din Romania a fost estimata de oficialii ProCA la o valoare de 1 miliard de euro. Pentru 2008, acestia prognozeaza o valoare de 1,15 miliarde euro.
Investitii de 0,5 mil. euro pentru ProCA in 2008
Oficialii distribuitorului IT&C au declarat ca urmaresc in 2008 sa investeasca jumatate de milion de euro in consolidarea business-ului, pentru ca in viitor cheltuielile de operare sa fie reduse semnificativ.
„Intentionam sa schimbam in acest an softul de gestiune al firmei, pentru a se preta chiar si unei iesiri in afara Romaniei. Poate dupa 2008 vom viza si pietele internationale. Apoi, vrem sa schimbam si platforma web pentru relatii cu clientii si vom mai investi si la nivel logistic”, a spus Stancu.
Acesta a precizat ca majoritatea jucatorilor mari de pe piata investesc in soft-uri mai performante, pentru a scadea din cheltuielile de operare.
„Daca, sa zicem, 10% din clientii nostri vor alege produsele pe net in loc sa contacteze serviciul de vanzari al companiei, economisim bani cu operarea”, a exemplificat directorul executiv al ProCA.
El considera ca aceste miscari sunt absolut necesare pentru supravietuirea pe o piata puternic concurentiala si cu marje de profit ce se degradeaza de la an la an.
ProCA va pune accent in 2008 si pe brand-urile proprii
In 2007, ProCA a produs si a vandut 30.000 de PC-uri sub brand propriu – Octra. Pentru 2008, oficialii companiei au declarat ca doresc sa vanda circa 40.000 de computere sub acest brand, totodata fiind posibil sa realizeze si laptop-uri sub brand propriu.
„Dialogam in prezent cu producatori IT renumiti la nivel mondial in acest sens. Consideram ca intrarea pe piata cu laptop-uri brand propriu ar putea reprezenta un mare plus pentru companie, in conditiile in care in 2008 estimez ca se vor vinde cel putin 300.000-350.000 de laptop-uri la nivelul Romaniei, in crestere puternica fata de 2007”, a mai spus directorul executiv al companiei.
El apreciaza ca in Romania este inca loc foarte mult pentru produsele brand-uri proprii.
„In Polonia, de exemplu, tara ex-comunista, brand-urile proprii de laptop-uri si desktop-uri acopera peste 40% din piata. In Romania, aceasta pondere este inca foarte mica. Este loc si de alte brand-uri pe piata”, a afirmat Sorin Stancu.
Un prim trimestru foarte dificil pentru distribuitorii IT autohtoni
„Cred ca si colegii si concurentii mei din distributia IT din Romania sunt de acord ca primul trimestru al lui 2008 nu a fost atat de bun precum se anunta. Retailul nu a mers atat de bine, online-ul a cam stagnat”, a spus Stancu.
Acesta a precizat ca din acest motiv, a scazut estimarile de venituri ale ProCA pentru 2008, de la 55 milioane euro la 50 milioane euro.
„Vom incerca in 2008 sa atragem noi parteneri, astfel incat sa ajungem la circa 2.000. In prezent, avem circa 1.500 de parteneri locali activi, dintre care 1.000 cumpara de la noi in mod constant”, a mai spus Stancu.
ProCA face parte din grupul RTC Holding. Compania cuprinde 8 divizii de business, respectiv Diverta (retail de carte, jocuri video, muzica, film, IT si papetarie), Proffice (distributie de produse pentru birou si IT), ProCA (distributie specializata de IT), Rafar (retail haine, incaltaminte si cosmetice in franciza), Rimobi (dezvoltari si proprietati imobiliare), Flaro (productie subansamble de plastic, mobilier si produse de birou), TCE (cargo, curierat si logistica) si Sistec-SBsol (dezvoltare software).
Printre concurentii ProCA se numara Omnilogic, Asesoft, Tornado sau Scop Computers.