- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Recesiunea globala genereaza tehnologii orientate spre eficienta costurilor si protectia mediului inconjurator

21 Jan, 11:19 • Redactia DailyBusiness
Conditiile economice fara precedent care au marcat lumea afacerilor in ultimul an au pregatit terenul pentru noile tendinte in tehnologie, accentul cazand acum pe concepte eficiente din punct de vedere al costurilor si protectia mediului inconjurator, potrivit unui studiu grupului specializat in tehnologie, media si telecomunicatii (TMT) din cadrul Deloitte.
Recesiunea globala genereaza tehnologii orientate spre eficienta costurilor si protectia mediului inconjurator

„Nu este usor sa anticipezi viitorul intr-un mediu atat de nesigur pe plan global”, a spus Ahmed Hassan, partener si lider TMT in cadrul Deloitte Balcani.

Referitor la studiu, parerea generala este ca perspectivele economice incerte vor determina companiile sa se concentreze pe costuri, ceea ce reprezinta de fapt un factor cheie pentru toate industriile TMT in acest an.

Revenirea la conceputul „thin client computing” in cadrul intreprinderilor, realizarea achizitiilor de tehnologie pornind de la nevoile angajatului individual (factorul cheie fiind realizarea de economii), precum si interesul crescut pentru conceptul „cloud computing”, chiar daca ritmul de adoptare este moderat – sunt doar cateva dintre tendintele identificate de Deloitte in 2010.

„Tehnologia este unul dintre sectoarele in care Romania nu isi permite sa ramana in urma si evenimente recente au dovedit ca facem progrese serioase in acest domeniu”, a declarat Andrei Ionescu, ERS Senior Manager in cadrul Deloitte Romania.

„Chiar daca o parte dintre tendintele enumerate in raport s-ar putea manifesta mai tarziu in Romania decat in alte tari, implicatiile in ceea ce priveste consumul sunt foarte interesante. Consumatorii romani au dovedit in mod traditional ca sunt utilizatori pasionati care adopta rapid cele mai recente tehnologii. De asemenea, companii industriale mari si-au subliniat adesea interesul pentru tehnologii care protejeaza mediul inconjuratori, astfel incat ne putem astepta ca aceste previziuni sa aiba ecou si in industria locala, intr-un viitor apropiat”, a spus Andrei Ionescu.

Se lanseaza tabletele, generand vanzari de zeci de milioane de unitati

Istoric vorbind, segmentul dintre cele mai mici laptop-uri si cele mai mari telefoane mobile a fost o zona „moarta” din punct de vedere tehnologic. Anul 2010 ar putea rezolva aceasta problema, odata cu lansarea asa-numitelor Net Tablets sau netTabs (tablete), spun oficialii Deloitte.

Potrivit estimarilor, vanzarile de tablete vor ajunge la cateva zeci de milioane de unitati in 2010. Desi este dificil de anticipat volumul vanzarilor, caracteristicile acestor dispozitive nefiind cunoscute pe deplin, unii analisti estimeaza ca ele vor depasi un miliard de dolari, la un an de la lansare.

Urmarind sa ofere un echilibru atragator intre forma si functionalitate, dispozitivele vor avea un pret de vanzare cuprins intre 400 si 800 de dolari, vor cantari mai putin de 500 de grame si vor avea dimensiuni de 20/12/2,5 centimetri. Functiile vor include acces la telefonia mobila si tehnologia WiFi.

Producatori precum Apple si Microsoft in colaborare cu Hewlett-Packard (HP) se pregatesc sa lanseze aceste produse la inceputul anului. Totodata, si alte companii ar putea intra pe acest segment de piata.

Conceputul „cloud computing”: interes crescut

In 2010, conceputul „cloud computing” ar putea sa se extinda intr-un ritm mult mai rapid decat majoritatea celorlalte tehnologii verticale, dar nu se va ajunge inca la nivelul anticipat de sustinatorii cei mai entuziasmati.

Conceputul „cloud computing” vizeaza transformarea centrelor de date traditionale in super-calculoare folosite de clienti-utilizatori externi. Exemple includ aplicatii personale (adesea sustinute prin publicitate) precum Gmail, Hotmail, Facebook sau Twitter; aplicatii destinate consumatorului precum Google, eBay si Amazon; sau aplicatii de business precum Saleforce.com sau NetSuite.

Din motive de securitate, adoptarea acestui concept va avea loc cu precadere in tarile dezvoltate, care au o infrastructura IT sigura si fiabila. Tarile din America de Nord si Europa de Vest sunt in prezent cele mai importante utilizatoare ale acestui model, situatie care se va mentine, cel putin pe termen lung. Pe termen mediu, tarile in curs de dezvoltare vor prinde din urma aceasta tendinta.

Infrastructurile Desktop Virtuale revin in forta in detrimentul PC-urilor

Fata de anii trecuti, industria ia din ce in ce mai serios Infrastructura Desktop Virtuala, un model bazat pe clientii „thin” sau apatrizi, cu aplicatii centralizate si putere de procesare.

Confluenta fara precedent a prioritatilor companiilor, precum reducerea costurilor, eficienta energetica, constrangerile de securitate si productivitatea individuala aduce modelul „thin client” intr-o postura suficient de avantajoasa pentru a incuraja o rata semnificativa de adoptie. Majoritatea corporatiilor de marimi medii sau mari ar putea lua in calcul varianta Infrastructurii Desktop Virtuale, in acest an.

Peste un milion de unitati s-ar putea transforma in clienti „thin”, cele mai importante migratii fiind realizate pentru zeci de mii de unitati odata. Pana in 2015, ponderea acestui model ar putea ajunge la 10% din totalul infrastructurii oferite clientilor-companii.

Achizitiile IT se orienteaza catre angajat

In 2010, mai multe companii vor lua decizii de achizitii de tehnologie si echipamente pentru telecomunicatii cu precadere in baza preferintelor exprimate de angajati, si mai putin pe baza criteriilor traditionale impuse de departamentele de IT.

Pana acum, producatorii de hardware si software in tehnologie si telecomunicatii isi lansau cele mai recente produse mai intai pe piata corporate, vizand cu precadere departamentele IT. Companiile erau printre primele care adoptau noile produse, fiind utilizatori sofisticati, dispusi sa plateasca preturi premium pentru produse premium. Dupa cativa ani, solutiile respective erau introduse si pe piata de consum, unde cererea este in mod obisnuit definita de preturi mai mici. Producatorul obtinea astfel marje mai scazute, contrabalansate insa de volume mai mari de vanzari.

Modelul de afaceri traditional este acum rasturnat. Marile companii producatoare de cipuri folosesc cele mai avansate tehnici in productia dispozitivelor destinate pietei de consum, si nu pietei corporate.

Se pot lansa masini electrice sau o fabrica de ciment care nu emite carbon

Conform studiului Delloite, pe parcursul anului 2010, contributia tehnologiei la reducerea emisiilor de dioxid de carbon va include si initiative precum constructia de masini electrice, aeronave mai eficiente si centre de date de dimensiuni mai mici. Exista insa un alt segment industrial neglijat la scara larga pana acum, care ar putea genera beneficii la fel de importante: cimentul.

Progresele tehnologice ar putea conduce in curand la constructia primei fabrici de ciment din lume care nu emite carbon. Pe termen mediu, acest lucru poate atrage o reducere semnificativa (de cel putin 5%) a emisiilor globale de dioxid de carbon.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din Romania care furnizeaza servicii in urmatoarele domenii: audit, servicii fiscale, consultanta, consultanta financiara si servicii de evaluare a riscului, avand o echipa de aproape 400 de profesionisti romani si expatriati.

Urmărește Daily Business pe Google News