Ecotic este cea mai mare asociatie non-profit din Romania de gestionare a deseurilor IT, electronice si electrocasnice, cu o cota de piata de circa 50% la nivelul anului trecut.
„In 2008, piata a crescut foarte foarte mult ca valoare – de la circa 3- 4 mil. euro in 2007, la aproape 15 mil. euro. Companiile incepusera deja sa faca campanii de buy-back, au aparut noi jucatori pe piata, s-a implicat chiar si Guvernul putin. Anul acesta insa, avand in vedere faptul ca vanzarile de electrice si electronice au scazut in primul semestru la aproape 60% fata de 2008, e greu de crezut ca piata va depasi 15 mil. euro”, a declarat Negoita (foto) pentru DailyBusiness.ro.
Valoarea pietei ia in considerare intregul proces de reciclare – de la colectare, trecand prin selectare si tratare, pana la reciclare si distributie, a subliniat Negoita.
Ca si volum, seful Ecotic a declarat ca in 2008 organizatia, care are peste 300 de membri, a colectat si reciclat un volum de 9.000 de tone, circa 50% din totalul DEEE colectate la nivelul Romaniei.
Pentru 2009, Ecotic va colecta circa 10.350 de tone DEEE, ceea ce reprezinta o crestere cu 15% fata de 2008. „De asemenea, o sa ne crestem ponderea din totalul colectarilor DEEE, de pe intreaga piata”, a spus Negoita.
Totodata, Ecotic este in plin proces de rebranding, schimbandu-si identitatea vizuala. Investitiile in acest proces se vor ridica la circa 50.000 euro, conform lui Negoita.
Majoritatea romanilor inca tin aparatele stricate in casa, in speranta ca le vor repara candva
Ecotic a prezentat totodata si rezultatele unui studiu ce s-a axat pe dotarile IT, electrice si electrocasnice din gospodariile romanilor.
Studiul, realizat de compania de cercetare DaedalusMillwardBrown, a fost realizat pe un esantion de 1.000 de persoane cu varste intre 25 si 55 de ani la nivelul oraselor cu peste 50.000 de locuitori.
Studiul a subliniat ca, pe fondul crizei economice, romanii au inceput sa achizitioneze mai multe aparate electrice de mici dimensiuni, pentru a incerca sa internalizeze anumite procese pe care in anii trecuti le realizau in afara caselor. Astfel, numarul celor ce au in gospodarii aparate electrice de ras a crescut de la 26,6% in toamna lui 2008 la 34,2% in vara acestui an. De asemenea, cresteri similare au inregistrat si placile de indreptat parul sau epilatoarele.
Numarul celor ce detin telefoane fixe a scazut. Astfel, in 2008 aveau telefoane fixe 86,2% dintre cei intervievati, in timp ce in prezent detin in gospodarii doar 78,7% dintre acestia. In schimb, a crescut numarul celor ce au cel putin un telefon mobil in casa (de la 93% in 2008 la 99% in prezent) si al celor ce au computere (de la 84,8% la 86,9%).
Televizoare detin 99,2% dintre cei intervievati, in crestere usoara fata de 98,6% in 2008.
„Suntem in mijlocul unei asa-zise ‘revolutii tehnologice’. Romanii trec de la CRT-uri la LCD-uri sau plasme, de la telefoane fixe la mobile si de la desktop-uri migreaza spre laptop-uri. Campaniile de buy-back au ajutat mult in acest sens, mai ales pe segmentul de televizoare”, a declarat seful Ecotic.
Analizand durata de viata a echipamentelor in gospodarie fata de anul 2008, populatia a renuntat la o parte dintre produsele mai vechi de 5 ani, fenomen constatat pentru majoritatea tipurilor de produse. De asemenea, din studiu se observa o crestere usoara a intentiei de a limita durata de folosire a acestor echipamente. Cele mai multe produse au fost cumparate pentru a le inlocui pe cele uzate moral.
„Majoritatea romanilor inca tine electrocasnicele si anumite electronice, mai ales cele mari, pana se strica. Uneori le tin in casa si dupa aceea (65% dintre cei intervievati – n.r.), majoritatea sperand sa le repare candva sau sa le dea la schimb. Cel mai bun factor motivational pentru a renunta la electronicele si electrocasnicele stricate din casa sunt campaniile de buy-back – deci pe romani ii impinge din spate factorul financiar”, a mai spus Negoita.
Majoritatea romanilor intervievati cumpara echipamente din magazine de specialitate (64,8%, in scadere usoara fata de 67,8%), 32,5% cumpara din hipermarket-uri si doar 5% online, in crestere cu un punct procentual fata de 2008.
„Romanii constientizeaza importanta reciclarii, dar doar jumatate dintre cei intervievati au si spus ca ei chiar contribuie la acest proces. Majoritatea recicleaza plastic si hartie”, a mai spus Negoita.
In ceea ce priveste campaniile de buy-back, seful Ecotic spune ca acestea cel mai probabil vor continua, insa in viitor ar putea fi sustinute exclusiv de producatori.
Seful Romcarbon: Reciclarea este inca foarte lenta in Romania, dar se vor face multi bani peste cativa ani pe aceasta piata
Romcarbon S.A.detine peste 10 firme active pe piata din Romania, din domeniul reciclarii dar si al produselor PVC, filtrelor auto sau materialelor de protectie. Printre firmele de reciclare ce fac parte din grupul Romcarbon se numara GreenWEEE, GreenTech S.A. sau GreenFiber.
Presedintele Romcarbon, taiwanezul Clement Hung, a subliniat ca piata din Romania are un potential enorm pe segmentul de colectare, procesare si reciclare, dar ca in prezent locuitorii tarii nu sunt educati, nu exista sisteme bine puse la punct si Guvernul nu se implica suficient.
„In ultimii sapte ani am investit circa 50 mil. euro in reciclare in Romania. 10 mil. euro am dat anul acesta numai pe infiintarea GreenWEEE, companie de reciclare din Buzau. In momentul in care romanii vor fi educati si sistemul va fi bine pus la punct, sunt convins ca vor venii si banii. Deocamdata investim puternic”, a declarat Hung pentru DailyBusiness.ro.
Investitia de 10 mil. euro in fabrica GreenWEEE, axata pe reciclarea de plastic (80% sunt pet-uri – n.r.), va fi recuperata, din cauza sistemului inca rudimentar din tara, intr-un termen de cel putin 10 ani, conform lui Hung.
„Nu numai ca sistemul de colectare este inca deficitar, dar nici nu exista piata de desfacere pentru produsele finite in Romania. Preferam deci sa le exportam in Europa, unul dintre statele principale pentru noi in acest sens fiind Letonia. Printre clientii internationali carora le livram produsele finite rezultate in urma reciclarii se numara Ikea sau Mercedes Benz”, a mai spus Clement Hung.
Cu toate ca recuperarea investitiilor in fabricile de reciclare se face greu, sustinut de veniturile actionarilor (in majoritate persoane juridice – n.r.) si de cresterea afacerilor altor companii din grupul Romcarbon, Hung a subliniat ca urmareste sa deschida in urmatorii trei ani inca o fabrica de reciclare, axata pe reciclarea de hartie.
„In circa trei ani vom deschide o noua fabrica de reciclare, tot la Buzau – Eco Industry Park. Investitia in aceasta va fi de circa 30 mil. euro si va crea si ea cel putin cateva sute de locuri de munca, in prima faza. Aceasta investitie subliniaza inca o data faptul ca Romania are foarte mare potential pe segmentul reciclarii. Speram ca romanii sa constientizeze cat mai repede aspectul important al acestui proces”, a mai spus Hung.
Romcarbon a generat anul trecut afaceri de circa 110 mil. euro. Presedintele companiei a spus ca spera ca acest nivel sa fie atins si in 2009, chiar daca este o perioada dificila economic.