„Tarifele excesive ridica obstacole practice in calea liberei circulatii si in calea comunicarii intre cetatenii europeni. Eliminarea acestor obstacole reprezinta unul dintre obiectivele fundamentale ale Uniunii Europene si unul dintre obiectivele mele personale ca parlamentar european”, a declarat raportoarea PE, Adina-Ioana Valean in cadrul dezbaterii parlamentare din 21 aprilie 2009. Raportul a fost adoptat cu 646 voturi pentru, 22 impotriva si 9 abtineri.
Compromisul la care s-a ajuns cu Consiliul nu reglementeaza tarifele preturilor in roaming, care au fost stabilite de UE, ci stabileste plafoane sub nivelul carora operatorii au posibilitatea de a concura, oferind preturi mai mici. Operatorii de telefonie mobila pot calcula in modul urmator pretul convorbirilor telefonice in sistem de roaming:
– de la 1 iulie 2009: maxim 0,43 euro pe minut, fara TVA, pentru efectuarea unui apel si maxim 0,19 euro, fara TVA, pe minut pentru primirea unui apel
– de la 1 iulie 2010: maxim 0,39 euro pe minut, fara TVA, pentru efectuarea unui apel si maxim 0,15 euro, fara TVA, pe minut pentru primirea unui apel
– de la 1 iulie 2011: maxim 0,35 euro pe minut, fara TVA, pentru efectuarea unui apel si maxim 0,11 euro, fara TVA, pe minut pentru primirea unui apel
Potrivit textului de compromis, incepand cu 1 iulie 2009, dupa primele 30 de secunde operatorii de telefonie mobila trebuie sa factureze convorbirile telefonice la secunda.
Pentru a preveni socul unei facturi excesiv de mari, incepand cu 1 martie 2010, clientii serviciilor de roaming vor putea sa opteze, in mod gratuit, pentru o limita maxima a pretului facturii. Aceasta limita ar putea fi stabilita la nivelul de 50 euro, fara TVA, sau volumul de date aferent. Potrivit compromisului, incepand cu 1 iulie 2010, aceasta limita se va aplica tuturor clientilor care nu s-au exprimat pentru o alta optiune.
Operatorii de telefonie mobila vor fi obligati sa avertizeze clientii daca acestia au atins 80% din limita impusa. Odata ce aceasta limita a fost atinsa, se va trimite o noua notificare in care se indica procedura ce trebuie urmata daca clientul doreste sa utilizeze in continuare serviciile de roaming. In cazul in care clientul nu raspunde, operatorul va putea sista serviciile de roaming.