„Pe timp de criza economica am inceput sa acceleram procesul de regandire si repozitionare a magazinelor noastre – atat ca asezare a produselor, cat si plasarea magazinelor in intregul lor”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Cristian Moanta, director marketing si achizitii al retailerului Altex, cel mai mare jucator pe piata IT, electronice si electrocasnice din Romania.
Astfel, oficialul companiei a spus ca promotiile sunt scoase mai in fata decat in mod normal, iar produsele de sezon (aparate foto/video sau aparatele de aer conditionat) sunt „aranjate mai agresiv”.
„Pe langa aceasta rearanjare, dupa cum am declarat si anterior, am inceput sa si relocam magazine care nu sunt profitabile”, a mai spus Moanta.
Retailerul are in prezent 48 magazine Altex si 15 magazine Media Galaxy.
Prima impresie conteaza
Impactul initial pe care magazinul il are asupra consumatorului „este similar cu prima impresie pe care ti-o creeaza un om pe care il intalnesti pentru prima data”, este de parere Adrian Olteanu, deputy CEO al retailerului Flamingo International.
„Iti place sau iti displace, iti doresti sa il cunosti mai bine si sa interactionezi cu el. Cu cat amenajarea magazinului este mai atractiva, cu atat sansele ca un consumator sa-ti treaca pragul cresc. Consider ca modul in care arata un magazin, felul de amenajare a vitrinei, display-ul sunt factorii care joaca un rol extrem de mare in decizia de a vizita magazinul si de a achizitiona diferite produse, in orice moment, nu doar in perioada de criza”, a mai spus acesta.
Ca si concurentul sau de la Altex, si oficialul Flamingo sustine ca promotiile reprezinta unul dintre factorii care pot mentine relativ constant fluxul de vizitatori in magazinele proprii.
[quote=Mihai Cizmas, Romtelecom]In 2012, in magazinele telecom factorul ‘emotie’ va fi unul esential[/quote]
„In momentele economice dificile, promotiile raman printre putinele lucruri care pot stimula vanzarile si incuraja consumatorii sa cumpere anumite produse. Cu toate acestea, pe timp de criza, o promotie nu garanteaza succesul unui produs si nici cifre de vanzari optime. Retailerii au tendinta de a pune foarte mare pret pe campaniile promotionale sau de tip buy-back, insa acestea nu garanteaza venituri suficiente sau optimizarea stocurilor – sunt doar pur si simplu parghii auxiliare care pot revigora pe termen scurt vanzarile”, sustine Olteanu.
Deputy CEO-ul Flamingo sustine ca modificarile trebuie realizate chiar mai profund de atat. Dezvoltarea magazinelor mari si regandirea acestora, adaptarea mai rapida la nevoile sezoniere ale clientilor si mentinerea stocurilor mai reduse sunt o necesitate in aceasta perioada.
„Suprafetele magazinelor au fost regandite in asa fel incat sa acopere consistent o gama de produse adaptata noilor nevoi ale cosumatorilor”, sustine Adrian Olteanu.
Chiar si asa, traficul in magazinele Flamingo si Flanco a scazut in primele sase luni ale anului cu aproximativ 30% fata de aceeasi perioada a lui 2008, lucru reflectat si in afacerile companiei.
Operatorii telecom pariaza pe interactivitate si simplitate
Strategia de viitor a Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa din Romania, este axarea pe entertainment in magazine.
„Am privit criza ca pe o oportunitate. Astfel, am creat, la nivelul retelei noastre de magazine, zone speciale in care oamenii pot sa testeze consola de joc Wii si, la final, sa poata pleca cu ea acasa abonandu-se la Clicknet”, a declarat Mihai Cizmas, director divizia magazine Romtelecom.
Fata de acum un an, operatorul cu actionar majoritar grec a pus accent pe servicii gratuite in cadrul magazinelor proprii, cum ar fi accesul la Internet. „Am inceput sa oferim din ce in ce mai mult posibilitatea clientilor si potentialilor clienti sa testeze cele mai noi servicii din portofoliul Romtelecom – Internetul mobil. Intentionam ca pana la finalul anului sa facem aceasta schimbare la nivelul intregii retele de magazine proprii”, a declarat Mihai Cizmas, director divizia magazine Romtelecom.
Traficul in cadrul magazinelor Romtelecom a oscilat in prima jumatate a anului curent cu 5% fata de primele sase luni din 2008.
„Aspectul unui magazin reprezinta o componenta importanta a experientei clientului in relatia cu serviciile unei companii. In anii 2011-2012, cred ca magazinele de succes din telecom vor fi aranjate astfel incat acestea sa fie scena unei calatorii in lumea tehnologiei in care ‘emotia’ va fi ingredientul principal”, a incheiat Cizmas.
Cel mai mare retailer GSM de pe piata autohtona, Germanos, care are circa 260 de magazine, sustine ca display-ul este unul important pe o piata zguduita de criza economica si pe care concurenta este acerba.
„In asemenea perioade, cand multi oameni isi restrang consumul la produsele strict necesare, clientii cauta mai mult ca altadata cel mai bun raport pret/calitate. O vitrina frumos colorata poate atrage trecatorii, dar daca acestia nu gasesc inauntru produsele pe care le cauta, si la cel mai bun pret, nu vor cumpara nimic. As sublinia insa ca in vanzarile de telefoane mobile, unde concurenta este acerba, display-ul a contat intotdeauna”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Alexandru Munteanu, sales operations manager Germanos Telecom Romania.
La nivel de magazin telecom, comunicarea promotiilor se face prin postere, flyere, brosuri, prin mesaje lipite pe ferestrele magazinelor, prin semnalizarea promotiilor pe display-urile unde sunt expuse produselor, precum si prin LCD-urile din ferestrele magazinelor.
Oficialul companiei a subliniat ca in prima jumatate a anului acesta traficul in magazinele GSM Germanos a ramas neschimbat, drept pentru care modificarile aduse punctelor de vanzare au fost minime. In primele sase luni, Germanos a inregistrat pierderi operationale de 8,1 mil. euro, fata de castiguri operationale de 0,1 mil. euro in aceeasi perioada a anului precedent, conform raportului OTE.
Oficialii operatorului Vodafone Romania sunt de parere ca magazinele trebuie schimbate si imbunatatite in permanenta, iar magazinul virtual reprezinta o oportunitate in acest sens pentru ca “viteza de rotatie a produselor poate fi mai mare, ofertele speciale si modalitatea de prezentare a produselor se pot schimba mai des, dat fiind mediul virtual de operare”, a declarat Andina Olariu, manager direct marketing communication, Vodafone Romania.
„O caracteristica importanta atat pentru magazinele Vodafone cat si pentru cele ale partenerilor nostri o constituie unitatea de imagine – acelasi mobilier, aceleasi principii de expunere a produselor si serviciilor”, a continuat Olariu.
Aceasta considera ca sunt cinci factori esentiali care inseamna un traseu de vanzare coerent pentru magazinele operatorilor telecom. Acesti pasi ideali sunt: cautarea produselor, informarea despre acestea, plata serviciilor si/sau produselor, achizitia lor si experienta clientului, care trebuie, dupa plecare, sa ramana cu o senzatie placuta, astfel incat sa revina.
„In general, felul in care este organizat un magazin influenteaza decizia de cumparare a clientului, precum si fidelizarea acestuia. Daca traseul de vanzare („sales journey”-ul) este unul complicat pentru client, cel mai probabil va cauta o alta locatie care sa il faca sa se simta confortabil. Din acest motiv este foarte important modul de expunere a produselor astfel incat sa le gaseasca cu usurinta”, a mai spus Andina Olariu.
Ponderea magazinelor online este de asteptat sa creasca in viitor, din ce in ce mai multe persoane preferand sa acceseze spatiile virtuale de vanzare, datorita rapiditatii, comoditatii si a timpului economisit, este de parere Olariu.
„Magazinul clasic va ramane probabil optiunea clientilor pentru interactiunea directa cu produsele, serviciile si cu brandul, zone unde Internetul nu poate oferi o experienta completa”, a conchis oficialul operatorului Vodafone.