„Cumparam de la distribuitori produse cu rotatie foarte buna, reducand cererea pentru altele care se vand mai greu chiar si in perioade normale. Nu pot da exemple practice – difera de la marca la marca si de la produs la produs, insa un lucru este cert – retailerii si-au micsorat considerabil stocurile”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Dan Ostahie, presedinte al grupului Altex.
De o parere similara este Adrian Furnica, director executiv al Romsoft, companie ce detine lantul de magazine Depozitul de Calculatoare.
„In aceasta perioada cumparam de la distribuitori in special produse mai ieftine. Acestea se vand mai bine. O categorie la care am observat ca nu au scazut vanzarile sunt componentele de computere. Noi, dar cred ca este un lucru general valabil pentru jucatorii din retailul IT, ne-am diminuat stocurile cu 15-20%”, a spus Furnica.
Intrebat cand considera ca lucrurile vor reintra in normal si jucatorii vor incepe sa comande produse la nivel cel putin egal cu cel din 2008, Adrian Furnica a replicat, glumind – „Daca as sti, as fi bogat acum”.
Asesoft si Tornado Sistems, doi dintre principalii distribuitori de pe piata autohtona, au estimat ca retailerii vor prefera sa tina stocuri mai scazute cel mai probabil tot anul 2009.
„Depinde foarte mult de deblocarea creditelor, implementarea proiectelor guvernamentale, data la care economia isi va reveni si fluctuatiile cursului valutar nu vor mai fi atat de ample. Cred ca stocurile vor ramane mai reduse decat cele normale pentru intreg anul 2009”, este parerea lui Sergiu Pop, marketing manager al Tornado Sistems.
Oficialul companiei a subliniat ca in acest inceput de an cererea este mai redusa decat in aceeasi perioada a anului trecut, companiile-client fiind „in stare de expectativa”.
„Noi nu mai lucram cu retailerii, ci direct cu companiile si institutiile guvernamentale. Observ o stare de expectativa pe intreaga piata, companiile sunt mult mai precaute decat anul trecut, dar este abia inceput de an”, a mai spus Pop.
Oficialii Asesoft Distribution considera ca retailerii si-au redus stocurile in medie cu circa 30%. „Situatia aceasta va dura tot anul. Retailerii prefera sa ceara distribuitorilor in special produse cu rotatie mare, care se transforma in cash cat mai repede – monitoare de 19-22 de inci sau LCDTV-uri de 32 inci”, a observat Iulian Stanciu, director general al Asesoft Distribution.
Seful companiei a subliniat ca retailerii au inceput deja sa renunte la produsele de „show-off”. „Pentru a atrage atentia si consumatorii, retailerii mari comandau deseori si produse scumpe, televizoare foarte mari sau produse de lux. De obicei insa, clientii se uitau la ele, se minunau, insa mai apoi cumparau echivalentul mai mic sau mai ieftin de langa acele produse frumoase. In aceasta perioada, in care toti cauta sa faca economii, retailerii renunta usor-usor la acest tip de echipamente IT sau electronice”, a explicat Stanciu.