Piata este inca foarte mica in comparatie cu veniturile incasate la nivel global, insa se va maturiza odata cu cresterea puterii de cumparare a consumatorilor romani, sunt de parere oficialii Gameloft Romania si EA Mobile Romania, principalii jucatori din piata.
Paul Friciu, studio manager al Gameloft Romania, spune ca piata s-a dublat anul trecut si estimeaza o crestere similara pentru acest an.
Mihai Pohontu, director general al EA Mobile, a estimat o crestere de 50% a pietei de jocuri mobile pentru urmatorii 5 ani, luand ca exemplu dezvoltarea pietelor vecine, din Polonia, Ungaria sau Cehia. Pohontu a apreciat ca 20% din piata autohtona a jocurilor mobile este detinuta de EA Mobile, procent format din vanzarea de jocuri si aplicatii pentru jocuri pentru telefoane mobile.
„Un joc de succes este descarcat in Romania in medie de 2.000-3.000 de ori pe luna, iar pretul mediu este de 3 euro”, spune Pohontu.
EA Mobile, divizie a gigantului canadian Electronic Arts, adapteaza si creeaza jocuri pentru o gama variata de telefoane mobile. Cifra de afaceri a EA Mobile la nivel global a fost de 110 milioane de dolari anul trecut, iar veniturile generate in Europa s-au ridicat la 26 mil. de dolari. Divizia din Romania a contribuit „semnificativ” la veniturile europene, a spus Pohontu, fara sa precizeze valoarea exacta.
Pe langa activitatea de creare a jocurilor, EA Mobile ofera si servicii de publishing. Activitatea de publishing presupune pe aceasta piata, in principal, intermedierea relatiei intre firma care produce jocul si operatorul de telefonie mobila care il distribuie.
EA Mobile Romania are in jur de 140 de angajati, numar care ar putea creste la finalul acestui an la 200 de angajati.
In SUA, veniturile generate de jocurile mobile sunt impartite in proportie de 60%-80% catre publisheri si 20% catre operatori, a spus Pohontu. In Uniunea Europeana, veniturile se impart in mod egal intre publisheri si operatori.
Intreaga productie de circa 70 de jocuri pe an a Gameloft Romania este externalizata catre sediul companiei-mama din Paris. Aici sunt stabilite apoi contractele cu operatorii de telefonie mobila din Europa, divizia Gameloft Romania neavand activitate de publisher.
Conform lui Paul Friciu, cota de piata a companiei in Romania se situeaza la circa 30%, un nivel asemanator cu cel controlat de compania-mama pe piata europeana.
La nivel global, cifra de afaceri a Gameloft a fost de 68 de milioane de euro in 2006, din care Gameloft Romania a contribuit cu aproximativ 22 de milioane de euro, conform lui Friciu. Conform estimarilor sale, vanzarile de jocuri mobile reprezinta 95% din aceasta cifra de afaceri globala, iar vanzarile de jocuri mobile in Romania reprezinta in jur de 0,2% din cifra de afaceri globala.
Pe piata jocurilor mobile mai activeaza atat firme cu capital integral romanesc cat si filiale ale unor companii straine. Compania clujeana Zamolxis Interactiv a anuntat saptamana aceasta lansarea primului sau joc mobil in reteaua de telefonie mobila Zapp.
Tudor Tihan, directorul general al companiei, a spus ca firma sa va intra si pe piata de publishing in viitorul apropiat, iar pe termen mediu va dezvolta aplicatii si jocuri pentru cele mai noi si performante console de jocuri de pe piata (Xbox 360, Nintendo Wii, Playstation 3). Zamolxis Interactive a inregistrat venituri de 25.000 lei (7.000 euro) anul trecut, in totalitate din activitati de outsourcing.
Multimedia Capital Romania (MCR) din Sibiu, creata in august 1999, este o subsidiara a Mobile Media Norway care produce jocuri mobile exclusiv pentru piata externa.
Pe piata romaneasca mai activeaza companii precum Glu Mobile sau I-play.
Piata mondiala a jocurilor pe mobil valoreaza circa 2 mld. euro pe an si ar putea ajunge la 7 miliarde de euro pana in 2010.