Aplicatiile pentru terminalul iPhone sunt distribuite prin intermediul platformei App Store, gazduita de magazinul virtual iTunes, iar pana in prezent au fost descarcate peste 1,5 miliarde de astfel de programe. Platforma gazduieste 50.000 de aplicatii, iar piata are un potential de 40 de milioane de clienti posesori de iPhone. Pentru a deveni dezvoltator de aplicatii Apple este necesara achitarea unei taxe de membru de 100 de dolari de an, care iti permite sa publici programele, dupa cateva saptamani de asteptare, pana cand primesti aprobarea producatorului. Acesta este primul pas, iar ultimul este incasarea banilor: 70% ia dezvoltatorul de soft, iar 30% raman la Apple.
De ce este platforma Apple un magnet pentru dezvoltatorii de software? In mare parte, pentru ca este singura. Bine, tehnic nu este chiar singura, pentru ca mai exista tentative timide din partea altor producatori de telefoane mobile (de exemplu RIM, LG sau Vodafone), insa momentan interesul dezvoltatorilor s-a concentrat masiv pe magazinul virtual din „curtea” Apple.
Unul dintre dezvoltatorii de aplicatii pentru iPhone este si Vlad Lungu, care la 29 de ani a ajuns sa castige pana la 4.000 de dolari lunar, cu o medie de 2.000 de dolari pe luna, creand programe pentru terminalul Apple. Si-a dat seama de potentialul telefonului inca de la lansare si de un an de zile se ocupa cu asa ceva pentru a-si castiga existenta. Vlad Lungu face programare de la 10 ani, nu a fost niciodata angajat si anterior a avut o firma in domeniul graficii.
„Cand am pus mana pe un iPod touch (dispozitiv asemanator cu iPhone-ul, dar fara functie de telefon – n.r.) am stiut ca va fi un produs care se va vinde ca painea calda. Un factor foarte important a fost distributia, pusa la punct prin App Store, astfel ca dezvoltatorii de aplicatii se pot concentra exclusiv pe crearea de programe, nefiind nevoiti sa piarda timp cu activitati la care de cele mai multe ori nu se pricep”, explica Vlad Lungu.
[quote=Vlad Lungu, dezvoltator aplicatii Apple]Daca ma tineam de treaba in fiecare zi, de la inceput, acum eram milionar in euro[/quote]
In intervalul cuprins intre achitarea taxei de membru si momentul in care incaseaza primii bani, dezvoltatorul se lupta cu ceilalti pentru a-si impune produsul, avand in vedere concurenta destul de mare de pe piata, iar in cazul in care este freelancer, asa cum sunt cei mai multi, se lupta in primul rand cu sine insusi pentru a se aseza in fiecare zi la calculator si a lucra constant.
„Daca esti in top cresc vanzarile destul de serios, trebuie sa ma mai ocup putin si de marketing. In ultimele 2 luni am castigat ceva mai bine (3.000-4.000 $) pentru ca am avut succes cu primul program ceva mai serios pe care l-am facut – Squeeze It – o aplicatie prin care poti deforma fotografii, transformandu-le in ‘caricaturi'”, spune Vlad Lungu.
Nivelul veniturilor sale este similar cu cel al unui dezvoltator de aplicatii premium dintr-o companie. Diferenta este ca stilul sau de lucru si de viata nu se pliaza pe intervalul 9:00-17:00, avantaj care insa se poate transforma foarte usor in dezavantaj.
„Ma gandesc permanent, poate chiar obsesiv la aplicatii si noi idei. Stau pana tarziu la calculator, nu reusesc in fiecare zi sa lucrez si, sincer, ma cam lupt cu mine sa ma disciplinez. Daca ma tineam de treaba in fiecare zi, de la inceput, acum eram milionar in euro. Nu zic doar asa, chiar eram milionar in euro”, marturiseste Lungu.
Pana in prezent, Vlad Lungu a realizat trei aplicatii, iar pe doua dintre ele le numeste „simple glume” – Love Detector si Swine Flu Detector. Crearea unui program poate dura de la 2 zile la 2-3 luni, spune Lungu. Un lucru este insa cert: „Trebuie sa lucrezi cat mai repede pentru a reusi sa faci ceva bani”.
De la freelancing, la firma cu angajati
„Daca vorbim de numarul de aplicatii create, suprematia e detinuta de freelanceri. As nota aici ca intelegem prin freelanceri inclusiv firmele cu 1-2 angajati”, a caracterizat piata Sebastian Delen, managing director al filialei locale a producatorului francez de jocuri pentru PC si console Ubisoft si al diviziei de jocuri pentru telefoane mobile Gameloft.
Cu toate acestea, au existat si firme care au sesizat potentialul aplicatiilor pentru terminalul Apple inca de la lansare, iar acum se pot lauda cu faptul ca au creat programe care au fost descarcate de 50.000 de ori in numai 3 luni.
Valentin Balanescu este fondatorul companiei de web development 648 Group, din Los Angeles, care in prezent are circa 20 de angajati, plus cativa colaboratori, si care a dezvoltat cateva aplicatii cu scopul de a fi folosite ca portofoliu, dar care vor fi imbunatatite pentru a fi descarcate contra cost.
„Am inceput sa dezvoltam aplicatii de la lansarea App Store, anul trecut. Avand birou in Los Angeles am luat parte la lansarea oficiala a iPhone-ului si am si inceput sa investim in instruirea echipei in acest sens inca de atunci”, a spus Valentin Balanescu.
Una dintre aplicatiile dezvoltate de 684 Group este un localizator global de cafenele Starbucks, Starbux Locator, care a fost descarcat de peste 50.000 de ori in 3 luni. Xcerpts, o biblioteca cu peste 280.000 de carti impartite pe categorii, este o aplicatie ce contine functii de cautare avansata, citire, crearea propriei biblioteci, recomandare si cumparare de carti, creata tot de firma fondata de Balanescu.
De asemenea, compania mai lucreaza la dezvoltarea catorva aplicatii de tip business-to-business pentru piata de retail din SUA.
In prezent, veniturile 648 Group sunt generate de serviciile oferite si advertising, dar „urmarim realizarea de variante premium ale aplicatiilor dezvoltate care se vor downloada contra cost”, a spus Balanescu, care tinteste venituri de 1,5 mil. euro pentru anul acesta.
„Potentialul pietei de aplicatii pentru iPhone este urias tinand cont de trend-ul din acest moment: continut in timp real. Iar iPhone-ul este un instrument perfect in acest sens. In foarte scurt timp, majoritatea companiilor dezvoltatoare de software, care se vor respecta, vor avea un departament care sa acopere acest segment de piata”, este de parere Valentin Balanescu.
[quote=Dragos Roua, antreprenor in domeniul online, dezvoltator de aplicatii iPhone]Nu cred ca Apple va mai fi atat de autoritar in urmatorii 2 ani, pentru ca vin din spate puternic Android si Palm[/quote]
O piata uriasa, cu o competitie pe masura
„Piata de aplicatii pentru iPhone se aseamana cu cea de aplicatii web: punctul de intrare e foarte jos, oricine se poate baga. Partea mai neplacuta e ca asta genereaza si o concurenta foarte mare„, considera Dragos Roua, fondatorul Mirabilis Media, al carei portofoliu de site-uri l-a vandut catre Inform Media in 2008, si care a inceput sa dezvolte aplicatii pentru iPhone pentru propriul uz in urma cu un an, „din joaca” si pentru ca este pasionat de iPhone.
Iar concurenta este cu atat mai mare cu cat una dintre componentele esentiale ale unui business – distributia produsului si costurile pe care le implica – este gestionata de Apple.
„Principalul avantaj este ca ai acoperite costurile de distributie. Apple se ocupa de iTunes (platforma care integreaza App Stor e- n.r.), tu doar trebuie sa faci o aplicatie buna. Mai trebuie s-o si promovezi un pic, nu vine totul asa, gratis”, spune Roua.
Limitele business-ului cu aplicatii iPhone
Dincolo de productivitatea si avantajele unui business cu aplicatii iPhone, exista si limite de care cei care se gandesc sa intreprinda ceva pe acest segment ar trebui sa tina cont.
In primul rand este vorba de limbajul de programare – Objective C – , care nu este cunoscut de foarte multi programatori. „Este un alt tip de dezvoltare software, nu e suficient sa fi dezvoltat doar proiecte web, pot aparea probleme in special in zona de quality assurance (testare a calitatii – n.r.)”, a precizat Balanescu.
Pe de alta parte, orice dezvoltator este dependent de conditiile impuse de Apple, care face regulile jocului.
„Esti foarte dependent de TOS (terms of services), practic, lucrezi in terenul lor. Recent, Google si-a vazut una dintre aplicatiile sale pentru iPhone respinse pentru ca nu corespundeau TOS-ului”, a spus Dragos Roua.
[quote=Vlad Lungu, dezvoltator freelancer]De multe ori partea grafica lasa mult de dorit si se vede ca sunt facute de incepatori. Cred ca abia in 2-3 ani vom vedea intr-adevar programe solide[/quote]
Urmeaza apoi testarea si documentarea. „Mai trebuie sa ai suficiente terminale (sau prieteni) ca sa poti sa-ti testezi aplicatia cum trebuie. Si bineinteles, stai mai tot timpul pe iTunes si pe bloguri de profil, cautand informatii despre alte aplicatii, sau tips-uri, tutoriale”, explica Dragos Roua.
Cat va mai dura suprematia iPhone?
Viitorul aplicatiilor pentru iPhone este destul de controversat avand in vedere ca terminalul a fost lansat recent, asadar cel putin teoretic nu si-a atins punctul maxim, dar pe de alta parte vin din urma concurentii, care i-ar mai putea taia din elan.
„Eu consider ca inca nu am facut nimic deosebit si ca programele cu adevarat bune o sa apara in urmatorii 2 ani, cand o sa trecem de faza asta a noului. Cred ca iPhone-ul a schimbat radical piata mobila si ca inca oamenii nu realizeaza potentialul urias pe care il are ca platforma si evident ca piata de desfacere”, considera Vlad Lungu.
Tanarul programator crede ca mai sunt multe de facut si la aspectul grafica. „Cred ca 60-70% dintre aplicatiile care exista in App Store nu se vand deloc. De multe ori partea grafica lasa mult de dorit si se vede ca sunt facute de incepatori. Cred ca abia in 2-3 ani vom vedea intr-adevar programe solide. Atunci va fi 90% vorba de pricepere”, este de parere Lungu.
Dragos Roua mizeaza in continuare pe suprematia Apple. „Cred ca Apple are un varf de piata in momentul asta. Nu cred ca va mai fi atat de autoritar in urmatorii 2 ani, vin din spate puternic Android (care are o platforma de dezvoltare mai prietenoasa, Java) si Palm (care il are in echipa pe fostul dezvoltator al iPod de la Apple). In urmatoarele 18-24 de luni insa, cred ca Apple va domina clar piata”, considera Roua.