BitDefender are filiale in Romania, Germania, Spania, Marea Britanie si SUA. Din SUA se coordoneaza si activitatile din Canada, iar cele din Asia sunt coordonate din Romania si SUA.
DailyBusiness: A trecut primul trimestru. Ce puteti spune despre veniturile si profitul BitDefender pentru primele trei luni ale anului curent?
Razvan Valceanu: Pe primul trimestru am inregistrat o crestere a profitului net cu 20% de la an la an. Cat despre venituri, scopul meu este ca BitDefender sa inregistreze o crestere a veniturilor cu 30% pe acest an, pe o piata a solutiilor de securitate ce va evolua in 2009 cu circa 15%.
DB: In plina criza economica inaintati cifre indraznete – crestere de 30% a afacerilor pe 2009, cresterea profitului. Pe ce va bazati?
RV: Privim criza ca pe o oportunitate. In primul trimestru am evoluat ca profit datorita crizei – vanzarile au crescut, deoarece si atacurile s-au intetit si, mai mult de atat, a trebuit sa ne eficientizam, sa ne organizam si mai bine.
DB: Aceasta reorganizare implica si disponibilizari, cumva?
RV: Nu, in niciun caz. De fapt, pana la finele anului vrem sa mai angajam, la nivel global, inca circa 80 de oameni, sa ajungem undeva la un numar de 650 de angajati. Ne-am eficientizat pe segmentul de distributie, intern ne-am organizat activitatea mai clar si, intr-adevar, muncim si mai mult ca oricand.
[quote]Avem cash-ul disponibil pentru a aloca in prezent si 1 mil. euro pentru o potentiala achizitie[/quote]
DB: Cate licente antivirus ati vandut in aceasta perioada?
RV: Circa 300.000 de licente. Am inregistrat o crestere de 300% la reinnoiri de licente pe online, ceea ce arata importanta crescuta a Internetului. Din cele 300.000 de licente, aproape jumatate sunt reinnoiri, restul sunt clienti noi.
DB: La cat estimati piata de securitate pe acest an si ce cota estimati ca veti avea la finele lui 2009?
RV: Piata va fi undeva intre 8-9 milioane de euro. Este greu de estimat foarte exact, intrucat majoritatea jucatorilor nu sunt auditati pentru a oferi cifre exacte, controlate. In prezent, noi avem 40% din piata si vrem sa crestem pana la 45% la finele anului.
DB: Concurentii BitDefender nu par a fi de acord. Cotele de piata anuntate, cumulat, de jucatorii de pe segmentul pe care activati depasesc cu mult 100%.
RV: (zambind) Este adevarat. Acest lucru este posibil deoarece veniturile jucatorilor de pe aceasta piata nu sunt auditate si nici macar cercetari privind valoarea pietei, in intregime, nu au fost realizate. Noi suntem in prezent sub audit, inceput acum mai multi ani, cand discutam despre listarea la Bursa. Este o etapa obligatorie, premergatoare, care se intinde pe 4 ani.
BitDefender accepta noi investitori
DB: Ca tot a venit vorba de listarea la Bursa. Mai nou, ce planuri aveti in acest sens?
RV: Am decis impreuna cu dl. Talpes (fondator si actionar majoritar al BitDefender – n.r.) sa lasam deocamdata deoparte aceste planuri, sa „lasam sa vedem ce o sa fie” in viitor, dupa criza. Suntem insa foarte deschisi altor posibilitati – achizitii, fuziuni, asocieri, noi contracte, practic orice s-ar dovedi profitabil pentru toate partile. De asemenea, suntem deschisi si sa mai cedam participatii din BitDefender.
DB: Sunteti gata sa cedati controlul BitDefender?
RV: Daca acest lucru s-ar fi dorit, ar fi fost deja realizat. Insa actionarul majoritar, dl. Talpes, nu doreste un exit, cedarea controlului. Daca insa primim oferte de achizitii ale unor pachete minoritare, si cineva poate oferi si know-how in afara de bani, suntem deschisi spre aceasta posibilitate.
DB: Ce aduc nou actionarii BitDefender care au intrat in companie la finele lui 2007?
RV: In primul rand, cunostinte in ceea ce priveste procese financiare, studiaza oportunitati pe piata. Apoi, aduc noi proiecte, suport si, in general, informatii despre piete IT globale. De altfel, impreuna cu ei studiem oportunitati noi pe piata.
DB: Ca tot vorbiti de oportunitati, ce parteneriate ati mai incheiat recent?
RV: O sa anuntam in curand un nou parteneriat cu o companie autohtona anti-phishing. Noi detectam atacurile phishing si acea companie, pe care urmeaza sa o anuntam oficial, „da jos” site-urile false. Tot in parteneriat cu acestia, dar si cu organisme de stat, vom lansa in cateva saptamani primul site din Romania ce va oferi informatii si rapoarte detaliate privind atacurile phishing. Site-ul este foarte util avand in vedere cresterea numarului de atacuri.
DB: Oferiti cateva amanunte privind acest site. Cui se adreseaza? Ce aveti voi de castigat?
RV: Este un site in primul rand informativ, in stilul web 2.0, adica oamenii vor putea interactiona. La el va avea acces oricine, inclusiv institutiile de stat sau private, care pot raporta atacuri phishing. Ne ajuta deci si pe noi, prin aceasta. Vor exista si statistici – ce atacuri ample au avut loc intr-o anumita perioada, de exemplu. Arhive de studii de caz, de asemenea, pe marginea atacurilor informatice. In afara Romaniei, asemenea site-uri sunt destul de des intalnite si necesare pentru o mai buna informare. Investitia in portal este de cateva zeci de mii de euro. BitDefender va implementa si publicitate pe site.
DB: Ce cota de piata are compania la nivel global?
RV: Noi nu calculam eficienta si performantele BitDefender la nivel global in functie de cota de piata. Aceasta nu este mare, oricum. Insa, in ultimii cinci ani, am fost cei mai buni in Germania, de exemplu. La nivel global, ne aflam intre cei mai buni, alaturi de Symantec, lider mondial, McAfee sau Trend Micro.
K Tech Electronics are probleme
DB: Ati amintit anterior de potentiale noi achizitii. Pe segmentul de distributie, aveti in plan asa ceva?
RV: Nu, nu ne intereseaza distribuitorii. Doar cooperam cu ei.
DB: In contextul crizei, cum „se descurca” distribuitorii cu care lucrati?
RV: Cred ca toti se confrunta cu probleme. Intreaga piata de distributie e afectata negativ. Vom asista la fuziuni si din nefericire, cred ca si la falimente.
DB: In piata se aude ca cei de la K Tech Electronics au unele probleme, insa ei nu au facut niciun comentariu oficial. Stiti ceva de ei?
RV: Nici cu noi nu prea vorbesc. Din cate stiu insa, conturile lor au fost blocate iar oameni buni, vechi in firma, au plecat. Sper sa nu intre in insolvabilitate sau faliment, sunt unii dintre cei mai vechi parteneri ai nostri. Oricum, au probleme destul de mari, se pare.
DB: Si daca totusi intra in faliment?
RV: Suntem acoperiti. Avem parteneriate cu multi distribuitori sau retaileri mari, printre care si Metro sau Carrefour. Insa falimentul unui partener din distributie este un lucru destul de grav, au de suferit toti clientii lor.
DB: Partenerii BitDefender au datorii catre compania condusa de dvs.?
RV: Nu mai mult decat in mod normal. Dintre toti partenerii nostri, doar 3-5% intarzie plata, dar nu mai mult de 30 de zile. Nu am deschis niciun litigiu.
DB: Daca ati gasi o companie care sa corespunda cerintelor si pretentiilor dvs., ati putea sa alocati, acum, 1 mil. euro pentru a o achizitiona?
RV: Banii nu sunt problema, important este sa ne placa.
DB: Banii nu sunt problema…va place Sun Microsystems?
RV: (razand) Da, ne place, dar se pare ca ne-au luat-o altii inainte (Oracle – n.r.). Lasand gluma la o parte, cand zic „banii nu sunt o problema”, nu vorbesc de achizitii ale unor giganti precum Microsoft, Oracle sau Sun.
DB: Valoarea de piata a companiei BitDefender era de circa 100 mil. euro la finele lui 2007. In prezent, la cat considerati ca se ridica?
RV: Nu pot spune. Suntem sub audit. Fara indoiala a crescut si mi-ar placea sa zic ca „a crescut cu milioane de euro”, dar, repet, nu am voie sa dau cifre exacte.
Reusite si nereusite
DB: Care a fost cea mai mare nereusita a dvs. in primul trimestru?
RV: Nu am reusit sa incheiem niciun contract nou cu institutii publice, administrative, proiecte guvernamentale. Conturile acestora sunt blocate, speram sa se deblocheze pana la finalul anului. Am reusit insa sa reinnoim contracte mai vechi.
DB: Numiti-mi cateva dintre cele mai mari contracte reinnoite recent.
RV: Primaria Bucuresti, mai multe primarii de sectoare, Consiliul Judetean Bacau.
DB: Care este cea mai mare reusita a dvs. in primul trimestru?
RV: Cresterea profitului net al companiei cu 20%. De fapt, nu ma intereseaza atat de mult cresterea afacerilor, cat a profitului.