eCall apeleaza automat numarul european unic pentru apeluri de urgenta 112, atunci cand un automobil este implicat intr-un accident grav si trimite celui mai apropiat serviciu de urgenta informatii privind locul accidentului, chiar si atunci cand pasagerii nu stiu sau nu pot sa precizeze unde se afla.
Implementarea eCall necesita o stransa colaborare intre autoritatile publice, constructorii de automobile si operatorii de telefonie mobila, iar odata generalizat, sistemul ar putea salva anual pana la 2.500 de vieti omenesti in UE si ar putea diminua gravitatea ranirilor cu 10-15%.
Pentru implementarea completa a eCall, sectoarele constructiei de automobile si telecomunicatiilor, precum si administratiile nationale din toate statele Uniunii Europene trebuie sa asigure dotarea serviciilor lor de urgenta, in special cea a centrelor de apel, cu echipamentul necesar prelucrarii apelurilor eCall.
Mai multe tari membre, respecitv Danemarca, Franta, Irlanda, Letonia, Malta si Marea Britanie, nu sunt inca pregatite sa se angajeze, in principal din cauza unor probleme legate de costuri.
Alte 15 state membre ale UE (Austria, Cipru, Cehia, Estonia, Finlanda, Germania, Grecia, Italia, Lituania, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Olanda si Suedia), precum si Islanda, Norvegia si Elvetia au ajuns la un acord asupra modalitatilor comune de implementare a sistemului, iar restul statelor din UE (Belgia, Bulgaria, Ungaria, Luxemburg, Romania si Polonia) sprijina eCall si doresc sa semneze acordul.
In ultimii 2 ani, UE a investit aproximativ 160 milioane euro pentru cercetarea privind tehnologia informatiilor si comunicatiilor (IT&C) in domeniul transporturilor.
Accidentele rutiere antreneaza pentru economia UE cheltuieli de peste 160 miliarde euro pe an. Echiparea tuturor celor 230 milioane de automobile din UE cu eCall ar putea permite economisirea a 26 miliarde euro pe an, iar sistemul eCall ar putea sa faciliteze si gestionarea aglomerarii traficului rutier si instalarea in automobile a unor servicii precum navigatia prin satelit.