Computere de bord, tablete digitale, televizoare conectate la Internet si chiar roboti care curata carpetele si tapiteria din masini – producatorii „se agita frenetic pentru a prinde pozitia de frunte pe segmentul masinilor hi-tech”, comenteaza Doug Newcomb, senior technology editor pentru site-ul de informatii auto Edmunds.com, citat de presa internationala. Acesta este insa si putin ironic in comentarii, subliniind preturile inca foarte ridicate pentru multe dintre inovatii. „Le urez noroc in incercarea de a vinde clientilor un sistem de navigatie de 2.000 $, cand poate telefonul lor conectat la Internet este mai eficient si mai ieftin”.
[gallery:251]
Revenind insa la CES, este de subliniat faptul ca anumite parti din spatiul de expunere arata mai degraba ca la un targ auto de anvergura, companiile incercand sa atraga cat mai multe priviri ale celor peste 100.000 de vizitatori care sunt asteptati la editia din acest an.
„Asistam la o revolutie tehnologica”, comenteaza presedintele Audi, Rupert Stadler, prezent la CES. „Unele dintre cele mai inovatoare si utile tehnologii nu se regasesc in sufrageriile oamenilor sau in birouri, ci in masinile personale. Noi redefinim ce inseamna sisteme de navigatie rapide si puterea de calcul, pe patru roti”.
Audi a dezvaluit un touch-pad special conceput pentru masini care poate recunoaste litere si cifre (chiar si caractere chineze) „scrise” cu degetul pe suprafata ecranului, astfel incat soferul sa nu trebuiasca sa se uite la taste in timp ce conduce. In curand, compania germana va lansa un gadget conceput pentru condusul noaptea, care evidentiaza pietonii si alte obiecte, pe intuneric.
Hyundai Motor Co. prezinta in cadrul targului sistemul anti-furt Blue Link, care, prin comanda la distanta, incetineste foarte mult un autovehicul. De asemenea sistemul trimite un SMS in mod automat cand masina depaseste un perimetru dinainte stabilit de posesorul masinii.
Ford Motor Co. prezinta sistemul de siguranta MyKey, care permite parintilor sa blocheze accesul la anumite facilitati si sa limiteze viteza cu care pot conduce soferii fara experienta (in special tinerii ce abia au luat permisul – n.r.). Tehnologia urmeaza a fi lansata in a doua jumatate a anului curent.
Toyota Motor Corp. a dezvaluit serviciul EnTune, care permite soferilor sa cumpere bilete la filme „din mers”, printre alte functii. General Motors Co. a prezentat o noua oglinda retrovizoare care are in interiorul sau un sistem de comunicatii prin satelit. Oglinda poate fi instalata pe orice tip de masina.
Pe langa producatorii de masini, si alte companii au venit la targul CES din Las Vegas cu gadget-uri si solutii auto. Astfel, Pioneer Electronics, companie cunoscuta pentru sistemele sale audio, a prezentat o tehnologie care poate rula instantaneu clip-uri de pe YouTube pe un ecran din interiorul masinii. Operatorii de telefonie mobila Sprint Nextel si Verizon Wireless au subliniat in cadrul CES ca vor extinde aria de acoperire a semnalului pentru date, astfel incat autovehiculele sa poata sta conectate la Internet pe cat mai multe drumuri.
„Consumatorii se vor astepta ca tot ceea ce pot sa faca acasa pe laptop-uri si smartphone-uri sa poata realiza si in masini”, spune Rebecca Lindland, analist auto la compania IHS Global Insight.
Alte tehnologii ale viitorului vor ajuta soferii si pasagerii din masina sa monitorizeze in timp real ce se intampla in casa lor, prin camere de supraveghere, sa primeasca date despre trafic de la alti soferi conectati la Internet si sa joace jocuri video cu alti pasageri de peste tot in lume – totul, pe patru roti.
Care este insa reversul medaliei?
La fel ca orice alta tehnologie conectata la Internet, si cea din masini poate deveni tinta atacurilor informatice. Hackerii vor putea accesa informatiile stocate la bordul masinilor si, in unele cazuri, s-ar putea ajunge chiar la situatii in care masina sa fie furata „de la distanta”, prin comenzi automate, avertizeaza Thilo Koslowski, analist auto la firma de cercetari Gartner.
Alt pericol ar fi distragerea atentiei conducatorilor auto, care ar putea avea efecte tragice in trafic.
Saptamana aceasta, de exemplu, revista Consumer Reports a criticat dur tehnologia MyFord/MyLincoln, care permite, printre altele, setarea temperaturii in autovehicul. Sistemul este considerat a fi „prea complex si plin de erori”, distragand prea mult timp atentia soferilor. La o prima folosire, scrie Consumer Reports, utilizatorii ar putea considera sistemul „de neutilizat”.
Gadget-urile care impiedica soferii sa fie distrasi de la condus ar putea crea in viitorul apropiat o noua piata. Companiile au inceput deja sa prezinte produse care sunt destinate prevenirii accidentelor.
[img=1508]Gadget ce previne adormitul la volan[/img]
Produsul Anti-Sleep Pilot, care foloseste simple teste de miscare a mainii si privirii, este destinat a calcula in mod automat nivelul de oboseala sau alcoolemia soferului. Senzorul Mobileye C2-270, montat pe parbriz, emite un semnal de alarma cand masina se apropie in mod periculos de un alt vehicul sau pieton.
Taser International a prezentat software-ul Protector care foloseste semnal Bluetooth pentru a bloca accesul la e-mail/mesaje text si web-surfing cand posesorul terminalului mobil se afla la volan.
Cateva companii de asigurari din SUA, precum Allstate, Progressive sau State Farm, incep sa profite de noile posibilitati tehnologice si anunta gadget-uri care calculeaza vitezele medii cu care conduc soferii precum si obiceiurile pe care acestia le au la volan. Companiile analizeaza apoi rezultatele si, in functie de acestea, pot oferi discount-uri la asigurarile auto soferilor eficienti si care conduc atent.
„Toate aceste tehnologii pot crea confuzie printre potentialii utilizatori, in prima faza”, a comentat Derek Kuhn, vice presedinte de marketing si vanzari la QNX Software Systems, companie ce a lucrat la crearea de sisteme tehnologice pentru BMW. „Insa, in timp, utilizatorii se vor obisnui si tehnologia va evolua in ritm foarte rapid”, incheie acesta.
Ce parere aveti de noile tehnologii? Care dintre ele vi se par cu adevarat folositoare?