Piata foto este si
ea slabita, cu o scadere a vanzarilor de 7%, potrivit rezultatelor GfK pentru Targul
de la IFA.
In contextul
economic actual dificil, consumatorii sunt retinuti atunci cand vine vorba de
achizitii majore. Singura exceptie este Germania, caz in care retailerii au inregistrat
o crestere totala de 8,5% pentru vanzarile de televizoare si alte bunuri
electronice.
Cu toate
acestea, anumite produse au avut evolutii pozitive in toate tarile, cum sunt
smart TV-urile, sound bar-urile de inalta performanta, castile si camerele cu
obiective interschimbabile.
In schimb, in unele domenii, concurenta intre produse traditionale, pe de o parte, si cele telecom sau IT, pe de alta
parte, se intensifica.
Smartphone-urile inlocuiesc din ce in ce
mai mult dispozitivele de navigatie prin satelit pentru automobile
Consumatorii
din Europa de Vest cumpara mai putine dispozitive electronice pentru
autovehiculele lor. In prima jumatate a anului 2012, piata de electronice
pentru masina a suferit o scadere a vanzarilor cu 19%, desi a fost relativ
solida in Marea Britanie (-5%), dar nu si in Italia (-30%), se arata in studiul
citat.
Cu toate
acestea, popularitatea anumitor produse de nisa continua sa creasca.
Dispozitivele
portabile de navigatie au pierdut considerabil competitia cu smartphone-urile.
Aplicatii pentru navigatie sunt acum disponibile, uneori gratuit, ceea ce a
contribuit la o noua scadere a vanzarilor de 20% in prima jumatate a anului, in
ciuda preturilor semnificativ reduse.
Fotbalul creste vanzarile de televizoare
Cererea a
crescut considerabil in toate cele sase tari analizate cu putin timp inainte de
a fi dat startul Campionatului European de Fotbal. Cresterea vanzarilor este
rezultatul ofertelor promotionale din aceasta perioada.
Care sunt
cele mai populare produse?
Preferintele se indreapta in continuare spre
modelele de dimensiuni mai mari si avand optiuni sau caracteristici mai bune,
cu toate ca cele mai multe vanzari (22%) sunt inca generate de modelele de 32
de inch.
In primele 6
luni, cererea de televizoare inteligente a fost mare, cu vanzari in crestere cu
31%, pana la 4.13 miliarde euro. Acelasi lucru este valabil pentru televizoare
3D, care acum fac mai mult de 39% din toate vanzarile, precizeaza studiul GfK.
Piata de
DVD-uri si Blu-ray a descrescut in prima jumatate a anului 2012, in Europa de
Vest. Si produsele Hi-Fi si home cinema au cunoscut vanzari in scadere usoara,
cu 3,6%.
Concurenta dintre MP3/MP4 playere si
telefoane mobile se intensifica
Piata de
dispozitive portabile audio continua sa aiba probleme. In prima jumatate a
anului 2012, vanzarile au scazut cu 17%.
Acest lucru
se datoreaza concurentei puternice din partea telefoanelor mobile, in special a
smartphone-urilor, ceea ce face inutila pentru multi consumatori detinerea de
playere MP3 si MP4.
Retailerii si
producatorii incearca, prin urmare, sa contracareze aceasta tendinta prin
reducerea preturilor, pretul mediu scazand de la 90 euro in prima jumatate a
anului 2011 la 84 euro in prezent.
In plus, nu exista inovatii tehnice aduse
acestor produse.
Prin panelul
de retail, GfK colecteaza periodic date despre dispozitive TV si video, produse
portabile audio, video, Hi-Fi si sisteme home cinema, electronice pentru masini,
camere digitale si accesorii in peste 90 de tari din intreaga lume.
Aceasta analiza
se bazeaza pe informatii privind evolutiile pietelor de electronice si foto din
Franta, Germania, Italia, Olanda, Spania si Marea Britanie in prima jumatate a
anului 2012.