DailyBusiness:
Recent, ati vorbit despre viitoare achizitii, bugetul fiind de 10 mil. euro. Ce achizitii vrea Siveco Romania sa faca in 2008?
Irina Socol: Bugetul de achizitii este stabilit in stransa corelatie cu strategia de dezvoltare a companiei si avem in vedere 2-3 potentiale achizitii anul acesta, atat la nivelul pietei romanesti dar si la nivelul pietelor externe. In acest moment, evaluam mai multe oportunitati existente in tarile din regiune, dar nu am luat inca nici o decizie. De altfel, privim achizitiile drept o componenta importanta a strategiei de expansiune regionala.
DB: Care sunt subdomeniile IT catre care tinteste Siveco pentru noi achizitii?
IS: Ne propunem ca strategia de achizitii sa urmareasca incorporarea de solutii complementare, de provenienta romaneasca sau externa, care sa completeze portofoliul actual de solutii.
DB: Care sunt criteriile pe care se bazeaza compania in procesul de achizitii?
IS: Avem in vedere mai multe criterii pe care le consideram de interes atunci cand analizam o posibila achizitie: oferta complementara de solutii si servicii, imaginea pe care o are respectiva companie pe piata, portofoliul de proiecte, valoarea echipei de management si competentele prezente in firma.
Fuziuni si achizitii pe piata autohtona de IT?
DB:Grupul Asesoft a facut o oferta de 100 mil. dolari pentru preluarea Siveco Romania, pentru care astepta raspunsul pana la jumatatea lunii martie. Care este raspunsul Siveco la aceasta oferta?
IS:In prezent, Siveco Romania este, prin performantele si potentialul sau de crestere, cea mai atractiva companie de software de pe piata, fiind evaluata la peste 100 milioane de euro. Aceasta pozitie explica dorinta multor companii mari de a stabili parteneriate cu noi si, de altfel, si numeroasele oferte pe care, intr-o comunitate de business foarte dinamica cum este cea in care evoluam, le primesc actionarii companiei. Pentru moment, nu exista nicio discutie avansata pentru concretizarea unor astfel de demersuri.
DB: Credeti ca vom mai asista anul acesta la fuziuni/achizitii majore pe piata IT? IS: Atat fuziunile, cat si potentialele achizitii de pe piata depind in mod direct de strategia fiecarei companii in parte, de capacitatea acestora de a sustine o astfel de actiune. Este adevarat ca, in ultima vreme, a devenit tot mai vizibila o tendinta de coagulare a pietei pe plan local si global, in sensul consolidarii companiilor mari prin achizitii sau prin fuzionarea a mai multi jucatori de talie mijlocie sau mica ce astfel castiga mai multe sanse de crestere pe piata.
DB: Care sunt criteriile luate in considerare pentru achizitii si fuziuni la nivel global, pe piata de IT?
IS: Romania urmareste tendinta globala, unde au fost anuntate in ultimul timp mai multe achizitii interesante, avand ca scop consolidarea pietei la nivel mondial. Este previzibil ca si Romania sa urmareasca acest trend si exista deja cateva semnale in piata, printre care si faptul ca mai mult de 80% din piata locala de servicii IT si peste 95% din piata romaneasca de EAS (Enterprise Application Software) este detinuta de primii zece jucatori de pe acestea. Acesta este un semnal privind maturizarea pietei locale de IT. Important de mentionat ramane faptul ca, atat pentru achizitiile si fuziunile locale cat si pentru cele la scara globala, se vor identifica cu prioritate doua criterii, respectiv: strategia de dezvoltare a companiei si fundamentele economice ale unei astfel de actiuni.
DB:Care este parerea dumneavoastra privind evolutia valorica a pietei autohtone de IT in 2008?
IS:Conform estimarilor specialistilor, intreaga piata romaneasca de IT este preconizata la o valoare de aproximativ 1,37 miliarde euro in 2008, in conditiile unei competitii acerbe. Analistii anticipeaza ca atat companiile nationale cat si cele multinationale isi vor indrepta eforturile in directia cresterii cotei de piata, prin atragerea de investitii, dar si a fondurilor structurale destinate sectorului IT.
DB: Care estimati ca va fi ponderea pietei autohtone de hardware, software si servicii IT?
IS:Cea mai mare componenta va ramane piata de hardware, iar pentru piata locala de software impartasim parerea specialistilor referitor la estimarea unei cresteri de peste 10% in 2008. Din perspectiva recentei integrari in UE, piata romaneasca prezinta o atractivitate crescuta pentru companiile de software din intreaga Europa, dar si din restul lumii. Ceea ce este reprezentativ pentru sectorul de software din Romania este dinamica sa accelerata, cu sesizabile cresteri ale veniturilor, productiei si valorii adaugate in ultimii ani.
DB: Pe ce segmente doriti sa va extindeti activitatea in 2008?
IS: Pentru 2008, ne-am propus sa ne consolidam pozitia de important integrator de software la nivel regional si sa crestem notorietatea internationala a brand-ului Siveco. Atingerea acestor obiective presupune o concentrare a eforturilor in directia exportului de know-how pe care il detinem in dezvoltarea de proiecte informatice cu un grad ridicat de complexitate si impact asupra populatiei. Vom continua sa investim in piata romaneasca, dar estimam si o crestere a implicarii companiei in tot mai multe proiecte externe, mai ales in cele care prezinta similitudini si unde ne putem valorifica la maxim experienta castigata la nivel national.
DB:Conform unor studii IDC, Siveco Romania detine o cota de 21,2% din piata locala de EAS (Enterprise Application Software) si 9,7% din piata locala de servicii IT. Pentru 2008 care sunt estimarile?
IS: Siveco si-a imprimat un trend ascendent in ceea ce priveste consolidarea pozitiilor detinute pe ambele piete locale, atat de servicii IT cat si EAS. Pentru anii urmatori, apreciem ca vom depasi pragul de 10% din piata de servicii IT, avand in vedere cresterea de business pe care ne-o propunem pentru 2008 de 20%, cat si estimarile specialistilor privind cresterea medie in intervalul 2006 – 2011 de peste 18% pentru aceasta piata. Raportandu-ne la prognozele ce au in vedere o crestere medie a pietei locale EAS in intervalul mentionat in jur de 20%, consideram ca Siveco isi va mentine trendul pozitiv stabilit in ultimii ani si pe aceasta piata.
Despre piata de e-learning din Romania, managementul documentelor intr-o companie si angajari in industria IT
DB: La ce valoare estimati piata autohtona de e-learning si care va fi evolutia in 2008?
IS: Pentru piata de eLearning nu exista in acest moment studii realizate de companii internationale cum se intampla pentru hardware, EAS sau servicii IT. Este, insa, vizibila chiar si la nivel de evaluare a pietei, necesitatea tot mai mare de solutii fiabile de eLearning pentru dezvoltarea societatii. In Romania, accentul nu se pune strict pe componenta tehnologica ci, mai ales, pe armonizarea solutiilor IT cu componenta didactica. Previzionam, totodata, si o crestere in viitor a veniturilor provenite din proiectele de eLearning (circa 20%). Aceasta mai ales intrucat anticipam intensificarea dezvoltarii de proiecte internationale, cererea de solutii de eLearning, mai ales de eContent, justificand aceste previziuni.
DB:Care credeti ca va fi efectul pe piata autohtona de gestiune a documentelor si fluxurilor de lucru ca urmare a intrarii pe piata a Elo Digital Office, un jucator important pe piata europeana?
IS:Studiile releva ca circa 80% din knowledge-ul unei companii este inmagazinat in documente diverse, nestructurate, care, in absenta unei evidente informatice, isi pierd orice relevanta pentru activitatea organizatiei respective. Judecand dupa aceasta statistica, dar si dupa semnalele primite din piata, se poate aprecia ca numarul celor care vor apela in viitor la sisteme de tip Document Management va creste exponential. Din acest motiv, este de asteptat ca evolutia ascendenta sa continue si in intervalul urmator Intrarea unui jucator nou pe aceasta piata cu un potential deosebit e benefica.
DB:Siveco Romania a anuntat ca doreste sa angajeze 200 de oameni noi in 2008. Care sunt metodele de recrutare la care apelati?
IS:In derularea procesului de recrutare folosim toate canalele dedicate acestei activitati: prin forte proprii, recomandari, agentii de recrutare. Posturile disponibile in cadrul Siveco pot fi vizualizate pe site-ul companiei, unde cei interesati pot gasi numeroase detalii si informatii. Totodata, ne bazam si pe recomandari si astfel avem sansa de a recruta persoane pe care le cunoastem de mai multa vreme, care au o experienta ce a putut fi urmarita de-a lungul timpului si care stim ca ar putea face fata cu succes provocarilor oferite de anumite pozitii. Colaborarea cu agentiile de recrutare face posibila distributia anunturilor de angajare pe mai multe canale catre posibilii aplicanti. O alta sursa pe care o folosim intensiv in recrutarea de tinere talente este Academia Siveco – un program de specializare a tinerilor in domeniul IT.