DailyBusiness:
De cat timp exista pe piata PayUp si care sunt principalele domenii de activitate?
Pedro Gouveia: Compania olandeza PayUp s-a lansat pe piata in urma cu circa un an si jumatate, deci poate fi numita „un start-up”. Principalele domenii de activitate sunt reincarcarea electronica a cartelelor SIM, plata facturilor, atat a celor telecom cat si a celor de utilitati (gaze, apa, etc), cat si alte servicii conexe in parteneriat cu bancile, precum micro-imprumuturi bancare, e-ticketing, transferuri bancare in strainatate.
DB: Toate acestea vor fi disponibile si pe piata din Romania?
PG: In prima faza in Romania vom oferi servicii de reincarcare electronica si de plati ale facturilor. In prezent, am incheiat contracte cu operatorii Vodafone si Orange, urmand ca in cel mai scurt timp sa incheiem astfel de contracte si cu Cosmote si Romtelecom, cu ambele companii purtand discutii. In Romania sunt circa 15 milioane de utilizatori de cartele pre-paid, deci piata este mare si cu potential bun pentru noi. De asemenea, discutam si cu bancile pentru a implementa si celelalte servicii amintite anterior cat de curand, cel mai probabil in 2009.
DB: De unde provin veniturile PayUp?
PG: Din comisioane. In cazul regiilor de utilitati, de exemplu cele de gaz, apa sau caldura, aceste companii pot economisi bani limitand numarul angajatilor care se ocupa cu primirea facturilor, precum si prin faptul ca nu mai sunt nevoiti sa deschida birouri in anumite regiuni ale tarii pentru facturare. Ei externalizeaza aceste procese prin noi, iar PayUp primeste un anumit procent din fiecare tranzactie. Sunt taxate insa regiile si companiile, nu clientul PayUp. Serviciul nostru este gratuit, nu se percepe comision de la client.
DB: Cum functioneaza, practic, serviciul PayUp si unde veti deschide puncte de prezenta?
PG: Vom deschide pana la finele lui 2008 circa 1.500 de puncte de prezenta in Romania. Acestea vor fi amplasate in magazine „de cartier”, super-market-uri, chiar si in farmacii sau statii de benzina. La casa, cand clientul plateste pentru produs sau serviciu, va putea plati si factura telecom sau de utilitate, sau reincarca cartela de telefonie mobila. Tranzactia dureaza intre 20 si 30 de secunde, timp in care angajatul retailerului primeste banii de la client si ii ofera acestuia, inapoi, chitanta.
DB: Se poate plati si cu cardul?
PG: Inca nu. Deocamdata ne aflam in discutii cu bancile din Romania pentru a implementa si aceasta facilitate. Este mai complex insa, va mai dura, poate chiar mai tarziu de 2008.
DB: Deci, veti pune accent in special pe instruirea vanzatorilor din cadrul retailerilor parteneri cu PayUp. Dar ce numar de angajati PayUp veti avea in Romania?
PG: In 2008 vom angaja circa 35-40 de oameni, urmand ca pana la finele lui 2009, cand punctele de prezenta vor ajunge la circa 6.000, sa avem cam 200 de angajati. Majoritatea se vor ocupa de partea de vanzari, dar vor fi si cei responsabili de IT, de buna functionare a aparatelor noastre si a retelei. De asemenea, o parte se vor ocupa de instruirea angajatilor retailerilor. Oricum, aparatele sunt foarte usor de folosit.
Din 2010, PayUp asteapta profit in Romania
DB: Ce venituri estimati pentru primul an de activitate in Romania si cand credeti ca veti amortiza investitiile?
PG: Nu pot preciza valoarea veniturilor din Romania in primul an. Pot spune doar ca pana la finele lui 2009, vom investi circa 6 mil. euro, in aparatura, instruire, dezvoltare si implementare de servicii. Ne propunem ca la finele lui 2010 sa intram pe profit.
DB: Aveti in plan lansarea de plati de pe mobil in Romania?
PG: Piata aceasta este inca foarte mica chiar si la nivel mondial. Noi avem alt segment de activitate, nu cred ca in viitorul apropiat si mediu vom lua in calcul introducerea acestor facilitati. In viitor insa, totul este posibil.
DB: Ce concurenti considerati ca aveti in Romania?
PG: Unul dintre cei mai importanti ar fi PayZone. Pe unele segmente de servicii, de exemplu reincarcarea cartelelor, concuram direct, pe altele, mai putin. Ce ne diferentiaza este faptul ca noi punem accent pe prezenta in magazine, in spatii de retail, in timp ce PayZone are puncte de lucru in general pe strada, unde oamenii lucreaza singuri la acele aparate, fara ajutorul unei persoane instruite. Deci PayZone sunt mai tehnologizati, noi punem accent pe oameni si pe relatia cu clientii.
DB: Cine va conduce activitatea din Romania?
PG: In mod direct si in contact permanent se va afla Iulius Nistor, care este director de marketing si vanzari PayUp Rom S.A (numele filialei locale – n.r.). El face parte de fapt si din board-ul companiei. Deasupra lui si responsabil pentru Romania sunt eu. Co-fondatorul PayUp este Luis Janeiro, presedinte al consiliului de administratie.
Resurse suplimentare:
– Pay Up investeste 6 mil. euro in serviciile de plata electronica din Romania