DailyBusiness.ro
: Mandatul dumneavoastra la Domo se apropie de final. Ce planuri de viitor aveti si pe ce maini ramane retailerul?
Lorand Szarvadi: Am discutat recent cu actionarul majoritar, Equest Investments Balkans, si, in ciuda a ceea ce am declarat anterior, mai stau la Domo pana la finele lui 2010. Acum doua luni eram aproape sigur ca o sa plec, insa dupa aceea au intervenit mai multi factori care m-au determinat sa mai raman.
DB: Despre ce este vorba?
LS: In primul rand, faptul ca actionarii majoritari s-au hotarat sa nu mai infiinteze o singura structura de conducere pentru toate reteaua Domo din lume, considerand ca, mai ales in prezent, directori executivi regionali sunt foarte importanti. Eu am primit si noi responsabilitati, specifice unui CFO. De asemenea, a intervenit si factorul emotional – nu puteam sa imi las proiectul in plina criza economica si sa „parasesc corabia” cand este mai dificil. Nu este nici o perioada buna sa vand cele 13% cat detin din holding, astept momentul potrivit.
DB: Anterior ati estimat ca veti genera afaceri de 180 milioane de euro anul acesta. Mai sunt valabile estimarile?
LS: Mai degraba 175 mil. euro. Oricum, pentru prima oara am reusit intr-un trimestru sa depasim ca vanzari Altex. Pe trimestrul trei am generat vanzari de 43,5 mil. euro, iar Altex de 41 mil. euro. Pe primele noua luni am scazut cu 18%, fata de Altex care a scazut cu circa 50%. Nu cred ca anul acesta, per total, vom depasi Altex, insa in 2010 vom deveni, cel mai probabil, jucatorul numarul unu pe piata de retail IT, electronice si electrocasnice autohtona. Inca de acum ceva ani mi-am propus sa depasim Altex si sa devenim numarul unu, dar am fost tot timpul constient ca va fi o cursa de fond, de maraton, nu una rapida, de 100 de metri.
[quote]Optimistii spun ca in a doua parte a lui 2010 va fi mai bine, eu cred ca e nevoie de o minune sa se intample acest lucru[/quote]
DB: Pe ce va bazati aceste afirmatii?
LS: Spre deosebire de concurenta, noi nu am inchis magazine. Din contra, recent am deschis un nou magazin si o sa mai inauguram unul in aceste saptamani. Suntem singurul retailer care mai face asta, fara sa inchida altele. Spre deosebire de concurenta, noi nu am taiat din bugetele de marketing, suntem foarte agresivi. De asemenea, in contextul crizei, magazinele de format mare nu prea merg, fiind mai eficiente cele de marimi medii – cele de 3.000-3.500 de metri patrati. Suntem cea mai bine capitalizata companie de pe acest segment de piata, bancile continua sa ne sustina, nu avem probleme in acest sens. In prezent avem 134 de magazine Domo si 6 magazine Tehno Market, pana de Craciun vom mai deschide un Domo in Bacau.
DB: Deci magazinele de format mare nu reprezinta viitorul? Intrati in contradictie cu cele spuse de Dan Ostahie (seful Altex – n.r.).
LS: Sunt doi factori ce trebuie luati in considerare aici: pe timp de criza oamenii nu mai cumpara atat de mult si atunci nu-si au sensul magazinele prea mari. Mi se pare ca la noi magazinele de retail sunt exagerat de mari fata de valoarea pietei, sunt inutile si e megalomanie aproape. Vrand-nevrand, intr-adevar, am intrat si noi in jocul celorlalti, avem si noi cateva magazine mai mari, cum este cel din Militari, de 6.000 metri patrati. Al doilea factor ce trebuie luat in considerare este faptul ca aproape tot ce inseamna IT se micsoreaza. Desktop-urile devin laptop-uri, telefoanele fac din ce in ce mai multe lucruri. Implicit, nu mai este nevoie de atata spatiu pentru displayul produselor. Dupa criza, da, s-ar putea ca magazinele de format mare sa aiba succes, oamenii sa fie dispusi sa petreaca 40-45 de minute intr-un astfel de magazin.
DB: Revenind putin – veti termina anul pe profit?
LS: Depinde de luna decembrie. Realist vorbind, cred ca vom incheia anul pe break-even. Daca decembrie va fi o luna buna, am putea incheia si cu profit net de 1 mil. euro. Daca se va dovedi o luna proasta am putea inregistra prima pierdere din istoria Domo, de 1 – 1,5 mil. de euro.
DB: Considerati ca 2010 va fi un an mai bun pentru retailul IT&C, electronice si electrocasnice? Sunt semne de imbunatatire?
SL: Din nefericire, 2010 va fi si mai greu decat anul acesta. Veniturile populatiei sunt in scadere, rata somajului creste dupa cum vedem. Noi inca nu am resimtit criza atat de puternic. Creditele sunt neperformante, bancile reticente. Optimistii spun ca in a doua parte a anului va fi mai bine, eu cred ca e nevoie de o minune sa se intample acest lucru. Eu cred ca abia din 2011 poate vom vedea semne de imbunatatire.
Rotatia angajatilor, problema rezolvata partial de criza
DB: Ce strategii de reduceri de costuri ati luat si cum au afectat acestea business-ul Domo?
LS: Am reusit sa renegociem majoritatea contractelor de chirie. In medie, le-am redus cu 25%. In Romania este inca „rai” fata de ce se intampla in alte state, ca in Marea Britanie de exemplu. Acolo, al doilea jucator ca marime din Europa, Dixon, nu a reusit sa renegocieze deloc contractele, proprietarii de spatii sunt foarte inflexibili. Nu am renuntat la oameni, dar am redus o parte din salarii. Nu salariile fixe, ci bonusurile.
[quote]Suntem locul doi pe piata ca vanzari online, dupa eMag[/quote]
DB: Apropo de acest lucru. Unii dintre oamenii „de la raft” din magazine, indiferent de numele brandului, sunt inca neprofesionisti, uneori de-a dreptul impertinenti. Cum explicati acest lucru, in conditiile in care retailerii nu isi mai pot permite sa rateze tranzactii?
LS: Aveti dreptate, din nefericire. Inainte de criza era o problema si mai mare. Rotatia angajatilor era foarte mare – cam 80% dintre angajati plecau dupa sase luni, acestia aveau studii superioare si tot timpul voiau ceva mai bun. Din cauza acestui lucru nu aveau timp sa fie trainuiti cum trebuie, educati. In criza nu se mai renunta atat de usor la job, este un lucru pozitiv. Problemele persista in Bucuresti unde rotatia personalului este inca destul de mare, din nefericire. Eu am urmarit ce face Media Markt afara si sunt de acord cu ei – 80-85% din angajatii lor nu au studii superioare, ii cresc in cadrul magazinelor si raman acolo si ani intregi. Cam ca la noi in provincie, unde am angajati si de 8-10 ani.
DB: Auzisem recent zvonuri privind rotatia middle-managerilor in cadrul magazinelor concurente. Se intampla acest lucru?
LS: Uneori se intampla, in general insa Domo a evitat acest fel de razboaie. S-a mai intamplat, intr-adevar, ca Altex sa ia de la mine cate un manager de magazin sau o functie asemanatoare, insa, in general, marii retaileri din acest domeniu au intelegeri mai mult sau mai putin tacite sa nu recurga la aceste mijloace. S-a mai intamplat si atunci am si vorbit cu Ostahie. Oricum, migrari masive nu am vazut, ca in alte industrii. De exemplu, acum ceva timp toti angajatii de la un magazin Bricostore au traversat, efectiv, strada dintr-o data si s-au dus la concurentul de peste drum, Baumax. Nu vedem asa ceva la noi.
DB: Cum evolueaza magazinele Tehnomarket?
LS: Este un semn de intrebare aici – daca dual-brand-ul este eficient sau nu. Magazinele indica o crestere usoara insa, spre deosebire de Domo care este foarte cunoscut in Romania, Tehnomarket inca mai are de lucru. In Bucuresti s-a auzit, insa in provincie mai putin. De exemplu, am fost nevoiti sa inchidem un magazin Tehnomarket din Oradea, de 2.800 metri patrati si sa deschidem in locul lui un Domo.
DB: De ce nu are Tehnomarket un site?
LS: O sa facem si pentru Tehnomarket, dar deocamdata ne axam mult pe site-ul de retail al Domo. Nu am vrut sa facem mare tam-tam, dar la nivelul de vanzari exclusiv online suntem locul doi pe piata, dupa eMag. Anul acesta vom vinde de circa 17 mil. euro pe online, mult mai bine decat concurentii nostri din offline.
DB: Si Altex si Flamingo au investit in magazinele online. Credeti ca nu vand?
LS: Poate vand si ei, nu zic nu, dar noi nu prea le vedem rezultatele. Cred ca fiecare vinde de circa 1 milion de euro pe Internet. Comenzile online primite de Domo sunt directionate catre cele mai apropiate magazine de cel ce comanda, si de acolo sunt livrate produsele. E un plus important pe care il avem.
DB: Ce produse s-au vandut foarte bine anul acesta?
LS: Ne-am crescut cota de piata pe laptop-uri, acoperim acum circa 13-14% din piata. LCD-urile se vand bine dar am avut probleme anul acesta, in incercarea de a pastra vanzarile acestora profitabile. Gama de LCD-uri se schimba foarte des, preturile se reduc aproape continuu.
Szarvadi ar putea cauta investitori pentru Toyplex
DB: S-a facut un an de cand ati inaugurat magazinul de jucarii Toyplex. Ce imi puteti spune despre veniturile acestuia?
LS: In ciuda parerii generale, si magazinele de jucarii sunt lovite de criza. Se zice ca daca ai copil, ii iei jucarii, criza sau ne-criza. Valoarea cosului de cumparaturi a scazut in septembrie 2009 fata de aceeasi luna din 2008 cu circa 50%. Daca un client cumpara atunci de 35 de lei, acum ia produse de 12-13 lei. In prezent am trei magazine si voi mai deschide inca trei, in Sibiu, Bacau si Braila. Suprafata fiecaruia va fi de circa 300 metri patrati. Investitiile intr-un magazin se ridica la circa 60.000 euro, destul de mult.
DB: Si daca nu merge bine, ce veti face?
LS: Tine foarte foarte mult de vanzarile din decembrie. In aceasta industrie, jumatate din vanzari se fac in aceasta luna. Daca nu merge bine, nu voi mai investi in deschideri de noi magazine. Eventual poate voi incerca sa atrag un investitor, am deja oferte in acest sens, sa mai ridic cateva milioane de euro. Oricum, pe piata de jucarii se lucreaza cu marje de profit mai mari decat in IT.
DB: Cum a aratat anul acesta pentru dumneavoastra? A fost mai dificil, mai stresant?
LS: Nu neaparat, Domo este destul de bine plasat pe piata. Am avut timp sa imi iau si concedii, de cate o saptamana, in care sa calatoresc, sa joc tenis. Este OK.