„Specialistii IATA au confirmat recent, intr-un raport oficial adresat directorilor companiilor aeriene membre ca, daca Tarom continua implementarea electronic ticketing in acelasi ritm sustinut, va putea atinge la sfarsitul anului 2007 procentul de 100%. Atat agentiile proprii Tarom, cat si agentii de vanzari acreditati din intreaga lume, utilizatori ai sistemelor computerizate de rezervari, pot emite bilete electronice pe toate rutele interne si internationale Tarom declarate eligibile pentru e-ticketing”, a spus Tudor.
Compania Tarom emite, in acest moment, bilete electronice pe toate rutele internationale si pe cinci rute interne, urmand ca pana la sfarsitul anului sa fie finalizat procesul de implementare a sistemului e-ticketing (biletelor electronice) pe alte sapte rute interne. Deocamdata, biletele electronice sunt valabile pentru cursele din Bucuresti catre Timisoara, Cluj Napoca, Oradea si Satu Mare.
Totodata, reprezentantii companiei au precizat ca sistemul va fi implementat pe noile rute care urmeaza sa fie incluse. Potrivit datelor IATA, la nivelul lunii mai, 73,2% din biletele s-au vandut electronic.
Acesta a precizat ca in acest moment se afla in faza de testare pentru implementarea electronic ticketing pentru vanzarile prin internet, pe site-urile proprii.
„In paralel cu aceasta, pentru ca emiterea de bilete electronice sa fie posibila si pe rute compuse din segmente de zbor operate de Tarom cu companii aeriene partenere. Pana la aceasta data, Tarom a finalizat implementarea a patru astfel de contracte”, a mai spus Tudor.
Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA) a solicitat companiilor aeriene si agentiilor de turism membre sa implementeze programul privind vanzarea electronica a biletelor de avion (sistemul e-ticketing) pana in mai 2008.
Practic, orice roman poate sa isi faca rezervarea pentru o calatorie cu avion pe Internet, apoi sa plateasca biletul cu cardul. In schimb, pasagerii vor primi un cod cu care se pot prezenta la aeroport pentru imbarcare, informatiile legate de itinerarul de zbor regasindu-se in baza de date a companiei aeriene.
Clientii care recurg la rezervarea biletelor online vor avea siguranta ca nu le vor pierde sau nu vor fi furate, itinerariul va putea fi schimbat mult mai usor, check-in-ul realizandu-se rapid.
Dana Vitomirescu, consilierul IATA al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), a declarat ca in ciuda faptului ca 60-70% din totalul biletelor vandute sunt in varianta electronica, romanii sunt reticienti atunci cand vine vorba sa plateasca cu cardul, pe internet.
„Clientii romani manifesta reticienta fata de biletele electronice, insa dupa ce agentul de turism sau reprezentantul companiei ii explica benefiicile, merge pe aceasta varianta. Numarul celor care care refuza varianta electronica a biletului eletronic si dupa explicatii, este foarte mic. Pe de alta parte, romanii refuza sa isi dea datele pe intenetul pentru ca nu au incredere in operatiunile virtuale. Probabil in urmatorii ani, cumpararea biletelor electronice pe internet va deveni o obisnuita”, a precizat consilierul.
Din punctul de vedere al companiilor aeriene, trecerea completa la biletele electronice va permite industriei transportului aerian sa realizeze economii anuale de 3 mld. $ pe an, conform IATA, deoarece pretul unui bilet tiparit pe hartie costa compania aproximativ 10$, in timp ce unul electronic costa doar 1$.
IATA a anuntat la inceputul lunii iulie ca sistemul electronic de emitere a biletelor a fost implementat in Europa in proportie de 81%, estimand ca pana la sfarsitul anului se va ajunge la 93.