Exceptie fac serviciile de telefonie
fixa si a cele de linii inchiriate, care au inregistrat o scadere de
aproximativ 11% a veniturilor fata de primul semestrul al anului
trecut, pana la 745 de milioane de lei si, respectiv, 133 milioane
lei, conform datelor furnizate de Autoritatea Nationala pentru
Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).
Celelalte venituri din servicii de
comunicatii electronice au inregistrat cresteri: serviciile de acces
la internet (+16,2% pana la 1,1 miliarde lei), serviciile de
telefonie mobila (+0,1% pana la 2,7 miliarde lei), serviciile de
retransmisie a programelor media audiovizuale liniare catre
utilizatorii finali (+2,6% pana la 796 milioane lei).
Veniturile din interconectare la puncte
mobile si, respectiv, la puncte fixe au inregistrat cresteri anuale
de 1,4%, pana la valoarea de 999 milioane lei, respectiv de 14,6%,
pana la 341 milioane lei.
Conform datelor raportate de
furnizorii de telefonie fixa, in primele sase luni ale anului 2012,
numarul de linii de acces a inregistrat o evolutie relativ constanta
fata de sfarsitul anului 2011, cu crestere usoara fata de 30 iunie
2011 – 0,3%, ajungand la 4,68 milioane, in timp ce numarul de abonati
a crescut cu 0,3% pana la 4,05 milioane.
O linie de acces este asa numitul “post
telefonic”, in timp ce un abonat este persoana fizica sau juridica
ce a incheiat un contract cu furnizorul de servicii. Un singur abonat
poate avea instalate mai multe linii de acces, fiecare cu numarul sau
de telefon.
Din cele 4,68 de milioane de linii de
acces la telefonia fixa, 3,84 milioane sunt instalate abonatilor
persoane fizice, reprezentand 82% din total, in timp ce 0,84 milioane
de linii de acces sunt instalate abonatilor persoane juridice.
Rata
de penetrare a telefoniei fixe la 100 de locuitori (calculata ca
raport intre numarul total de linii de acces si numarul de locuitori
ai Romaniei) s-a mentinut la 24,6%, in timp ce rata de penetrare a
telefoniei fixe la 100 de gospodarii (calculata ca raport intre
numarul de linii de acces furnizate persoanelor fizice si numarul de
gospodarii din Romania) era de 54,2%.
Traficul realizat
de catre utilizatorii finali prin intermediul retelelor publice fixe
de telefonie continua sa scada si in prima parte a acestui an fata de
sfarsitul anului 2011 cu 0,7% si, respectiv, cu 8,7% anual, ajungand
la 2,8 miliarde minute.
Din punct de vedere al structurii
traficului, traficul de voce in retelele fixe proprii a inregistrat o
scadere anuala de 17% (pana la 1,57 miliarde de minute), in timp ce
traficul catre alte retele fixe si catre retelele mobile a
inregistrat cresteri cu 4% (pana la 527 milioane de minute),
respectiv cu 7% (pana la 600 milioane de minute). De asemenea,
traficul de voce catre destinatii internationale a inregistrat o
scadere la nivel anual de 0,7% (pana la 138 milioane de minute).
In
prima parte a acestui an, la nivelul unei linii de telefonie fixa,
s-a vorbit in medie, pe luna, 1 ora si 41 de minute la telefonul fix,
mai putin cu 10 minute fata de acceasi perioada a anului trecut, in
conditiile in care un apel a durat in medie 3 minute si 16 secunde,
in scadere, de asemenea, cu 2 secunde.
In ceea ce priveste
serviciile cu valoare adaugata se remarca cresterea cu 25,4% (pana la
19,3 milioane de minute) a traficului din retelele de telefonie fixa
catre numere na?ionale nongeografice din domeniul 0Z = 08, din care
17 milioane minute sunt efectuate catre numerele cu acces gratuit de
tipul 0800.
Traficul catre numerele de tipul 0Z =
08 efectuat din retelele de telefonie mobila a crescut cu aproape 41%
anual, ajungand la valoarea de 15,5 milioane minute, efectuate cu
precadere catre numerele cu acces gratuit pentru apelant.
Traficul
catre numarul unic pentru apeluri de urgen?a 112 realizat din
retelele de telefonie fixa a crescut anual cu 17,3%, pana la valoarea
de 1,1 milioane minute, in timp ce traficul originat in retelele de
telefonie mobila catre acest numar a ajuns 6,2 milioane minute,
inregistrand o crestere de 12,8%.
Conform raportului de date
statistice, in Romania existau la mijlocul acestui an 5,5 milioane de
utilizatori de pachete de servicii de comunicatii electronice
(servicii integrate si servicii legate), in crestere cu 68,8% fata de
aceeasi perioada a anului trecut, ceea ce face ca rata de penetrare a
pachetelor de servicii de comunicatii electronice la 100 gospodarii
sa ajunga la 77,6%.
Din numarul total de utilizatori de
pachete de servicii, 3,77 milioane sunt utilizatori de pachete
formate din doua servicii de comunica?ii electronice (2-play), in
crestere cu 105,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in timp
ce numarul de utilizatori de pachete formate din cel putin trei
servicii de comunica?ii electronice a crescut cu 21,5%, inregistrand
1,73 milioane de utilizatori.