Proiectul pilot de oraș inteligent a fost implementat
pentru Primăria Sectorului 4 de Telekom Romania cu sprijinul partenerului său de
tehnologie, Cisco.
Ralf Nejedl, vicepreședinte senior B2B &
ICT la Deutsche Telekom, a adăugat: „Trecem în prezent prin cel mai mare val de
creștere urbană din istorie. Peste jumătate din populația lumii trăiește azi în
orașe, iar până în 2030 acest număr va crește până la aproximativ 5 miliarde. Nu
e de mirare că orașele zilelor noastre fac față unor mari provocări – de la
populații în creștere și bugete în scădere, la nevoia de a eficientiza
utilizarea resurselor”.
Proiectul a fost dezvoltat împreună cu
partenerul de tehnologie Cisco, compania care a oferit o serie de echipamente
specializate de comunicații și platforma
de integrare.
Soluțiile implementate de Telekom Romania într-o
zonă delimitată din Parcul Tineretului constau în patru componente integrate: parcare
inteligentă, conectivitate Wi-Fi oferită gratuit, siguranță publică și iluminat
inteligent.
Soluția de parcare inteligentă a mai fost instalată de Deutsche
Telekom în orașul italian Pisa, unde a fost implementată cu sprijinul Kiunsys. Prin
utilizarea aplicației mobile Tap &Park, disponibilă acum pentru IoS și în curând,
pentru Android
și Windows
mobile, șoferii vor putea identifica în timp real dacă sunt locuri de parcare
disponibile în zona delimitată din Orășelul Copiilor, în Parcul Tineretului.
Soluția are un modul dedicat pentru
administrația locală sau cea a parcărilor, care afișează gradul de ocupare a spațiilor de
parcare și nivelul traficului din zonă. Aceasta generează, de asemenea,
diferite rapoarte.
În perioada următoare, aplicația va fi
dezvoltată în continuare pentru a acoperi mai multe zone de parcare din
București. De asemenea, o funcționalitate viitoare va permite șoferilor să
plătească parcarea cu ajutorul telefonului mobil, direct către autoritatea
locală sau operatorii de parcări, fără costuri adiționale. Soluția de parcare
va include și notificări prin care șoferii sunt anunțați când le expiră timpul
de parcare.
Soluția Wi-Fi permite vizitatorilor parcului
să se bucure de acces gratuit la Internet în zona delimitată. Soluția poate fi
dezvoltată în continuare pentru a include componenta de data analytics, care
furnizează autorităților locale un instrument de control al traficului, cu evidențierea
momentelor cu traficul cel mai intens, respectiv scăzut, pe baza căruia
serviciile de securitate din zonă pot fi gestionate mai eficient. În plus, alte
facilități publice pot fi introduse sau reamplasate pentru a deservi mai
eficient nevoile reale ale cetățenilor.
Soluția de siguranță publică cuprinde un
sistem de supraveghere video și o aplicație pe baza căreia pot fi identificate
anumite scenarii predefinite care vizează intervenția autorităților. Soluția
generează alerte în caz de vandalism sau nerespectarea resticțiilor pentru
anumite zone sau în caz că o persoană este în situația de a avea nevoie de ajutor
urgent. Alt beneficiu al soluției îl reprezintă posibilitatea de a identifica
autovehiculele parcate ilegal. Soluția poate fi utilizată, de asemenea, pentru numărarea mașinilor
și pentru identificarea plăcuțelor de înmatriculare.
Soluția de iluminat intelgent este instalată
pe 8 stâlpi echipați cu tehnologie LED și senzori sensibili la mișcare și la
intensitatea luminii ambientale. Aceștia pot fi controlați automat de la
distanță pentru a crește intensitatea luminiii când cineva este în preajma
acestora. Implementarea soluției va genera reduceri de costuri cu energia de
până la 60%, un beneficiu semnificativ pentru autoritățile locale.
Soluțiile de tip Smart City implementate în
sectorul 4 al Capitalei operează pe o platformă dedicată de tip Internet of
Things (IoT). IoT permite conectarea diverselor obiecte și platforme la
Internet și comunicarea „smart” între ele, prin intermediul unor interfețe
inteligente. Interconectarea dispozitivelor și a senzorilor cu bazele de date
și aplicații se face cu ajutorul soluțiilor Machine-to-Machine (M2M). Soluțiile
M2M reprezintă una dintre direcțiile strategice ale Deutsche Telekom, fiind
prezente în portofoliul tuturor țărilor din cadrul Grupului. În România,
Telekom are 8 soluții M2M în portfoliu.
Prin intermediul acestui proiect, Telekom și
Cisco introduc în România soluții pentru orașul viitorului care vor face viața
cetățenilor mai ușoară. În același timp, aceste soluții ajută
administrațiile locale să devină mai eficiente și să își reducă o parte din
costurile operaționale.